Moderna P45T-lampor (eller R2 som de också kallas) är halogenlampor, åtminstone de som tillverkas av bättre lampfabriker. De lyser alltså nästan lika bra som en H4.
Om man monterar en H4 i en R2-insats med fuladapter, så får man vara beredd på att ljusbilden kan se konstig ut. Halvljuset kan bli bländande och helljuset kan få som en mörk fläck i mitten och lyser åt alla håll utom rakt framåt, om det vill sig illa. Ju större strålkastarinsatsen är desto bättre brukar det fungera.
Anledningen till detta är att glödtrådarna inte sitter på riktigt samma ställe i R2- och H4-lampor, helljustråden har dessutom en helt annan form (hästskoböjd i R2, rak i H4).
Men skillnaden i
ljusstyrka mellan R2 och H4 är ändå inte större än mellan en H4 som får rätt
spänning och en H4 som går med någon volt spänningsfall. 5 % spänningsfall till en
glödlampa sänker ju ljusstyrkan till hälften! Vill man ha bra ljus gäller det att se till att elinstallationerna är i bra skick och hålla efter källor till spänningsfall.
När motorn är igång och generatorn laddar, så bör spänningen framme vid strålkastarlampan (mätt direkt på dess flatstift då man har dragit av kontakten till hälften) vara minst 13,2 V. Mätningen bör göras när allt är varmkört, ofta är ju laddningsregulatorn temperaturberoende så spänningen blir lite högre under första halvtimmen efter
kallstart.