Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Strålkastare bm 500/650 mfl

4 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Wizzman (trådstartaren)

#1 » 09:02:12, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Strålkastarna är helt kass på min bm 500, och då jag kommer köra en del på vägen framöver behöver jag byta dem.

Det är samma strålkastare på bl a 650, 700, flera äldre Valmet samt ih 475.

Oie säljer en variant som passar bolt on, men det är med p45t sockel och det brukar ju ge betydligt sämre ljus än t ex h4.

Innan jag beställer ett par från oie, är det någon som kan tipsa om ett bättre alternativ?

Har även sett att man kan köpa adapters för att montera h4 i lamphus avsedda för p45t - är det nåt att ha?
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR



torbjorn_forsman

#2 » 10:15:06, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Moderna P45T-lampor (eller R2 som de också kallas) är halogenlampor, åtminstone de som tillverkas av bättre lampfabriker. De lyser alltså nästan lika bra som en H4.

Om man monterar en H4 i en R2-insats med fuladapter, så får man vara beredd på att ljusbilden kan se konstig ut. Halvljuset kan bli bländande och helljuset kan få som en mörk fläck i mitten och lyser åt alla håll utom rakt framåt, om det vill sig illa. Ju större strålkastarinsatsen är desto bättre brukar det fungera.
Anledningen till detta är att glödtrådarna inte sitter på riktigt samma ställe i R2- och H4-lampor, helljustråden har dessutom en helt annan form (hästskoböjd i R2, rak i H4).

Men skillnaden i ljusstyrka mellan R2 och H4 är ändå inte större än mellan en H4 som får rätt spänning och en H4 som går med någon volt spänningsfall. 5 % spänningsfall till en glödlampa sänker ju ljusstyrkan till hälften! Vill man ha bra ljus gäller det att se till att elinstallationerna är i bra skick och hålla efter källor till spänningsfall.
När motorn är igång och generatorn laddar, så bör spänningen framme vid strålkastarlampan (mätt direkt på dess flatstift då man har dragit av kontakten till hälften) vara minst 13,2 V. Mätningen bör göras när allt är varmkört, ofta är ju laddningsregulatorn temperaturberoende så spänningen blir lite högre under första halvtimmen efter kallstart.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Wizzman (trådstartaren)

#3 » 15:39:44, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter bra, då får det bli ett par insatser från oie

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Wizzman (trådstartaren)

#4 » 22:06:56, 27-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varde ljus! Fast det tog några timmar... De ville inte lysa först, och dessutom lös arbetsbelysningen fram (vars relä får manöver från helljuset) även på halvljus. Märkligt, vid kopplingsbytet för 1.5 år sedan bytte jag ju kontaktstycken vid lamporna och kollade så att det var ström fram.

Efter diverse felsökning upptäckte jag att det inte fanns någon jord till lamporna, så vid halvljus läckte strömmen via glödlamporna till helljuset så att reläet drog.

Jag hade ju lite krångel vid kopplingsbytet pga defekt koppling från oie... Så jag bytte två gånger själv och sedan fick firman jag köpte kopplingen av byta en tredje gång. Antingen har jag vid andra tillfället, eller de, kopplat jordkablarna i höljet på ett gammalt gummiupphängt externt laddningsrelä som inte längre används istället för i skruven som satt direkt i chassit.

Har inte mätt spänningen vid lamporna ännu, men jag misstänker att jag borde koppla både hel och halv över relä för att minimera spänningsfall. Hur som helst ska jag hämta grus på fredag eftermiddag, så det viktigaste just nu är att jag har halvljus.

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se