Freddeli skrev:Utan kol? Hur funkar det?
Mvh Fredrik
Bra, men generatorn blir lite större och dyrare än en
generator med kol på samma effekt.
En borstlös
växelströmsgenerator av den där typen är gjord så, att "klorna" som utgör rotorns magnetpoler inte når omlott, utan de går bara halvvägs in från vardera sidan. Då finns det plats för att mitt i statorns järnkärna sätta ett armkors som håller den stillastående magnetiseringslindningen på plats, och i och med att lindningen står stilla behövs inga kol och släpringar för att få fram
ström till den.
Nackdelen är att statorplåtpaketet måste göras dubbelt så tjockt som annars hade varit nödvändigt, och därmed blir längden på koppartrådarna i statorhärvorna också större. Det går alltså mer av både koppar och dyr transformatorplåt än för en normalt byggd bilgenerator.
I slutet av 1800-talet tillverkade den schweiziska firman Oerlikon stora kraftverksgeneratorer med samma teknik.
Hur som helst, borstlösa SEV-generatorer är mycket väl värda att renovera, just i och med att de inte har några kol och släpringar som kan ställa till problem.