Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Problem med startmotor Case CX70

15 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

busse (trådstartaren)

#1 » 11:02:45, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att det nu blir tredje eller fjärde startmotorn som ger upp på traktorn och på alla verkar det som att det är solenoidensom ge upp, tratorn motar vid start eller vill inte alls dra utan bara klickar som om man skulle ha dålig batteri men mitt som det är kan den dra men oftast så motar den lite, är ännu värre om det är kallt men då kan det hjälpa att värma och knacka på solenoiden och vis så går startmotorn runt. Jag inbillar mig att själva kontaktytorna i solenoiden bränns och att man då inte får ordentlig kontakt och spänningsfall till startmotorn om detta stämmer vet jag ej.

Är jag helt ute och cyklar då jag tänker att det är solenoiden som spökar? Nån som vet om man kan få tag på delar för att repa solenoiden? Känns ju ut som att det skulle vara smartast att testa repa den och ha den på reserv.

Har beställt en ny startmotor från Ellös men tänkte ta isär den gamla och kolla då jag byter startmotor, jag har aldrig varit med om en traktor eller fordon som ätit startmotorer som denna CX70, nån som har koll på om detta är vanligt på dessa traktorer. Skulle tro att startmotorn som nu sitter i är köp för 5 år sen hos Olsson i Ellös men det var farsan som köpte den då och han är tyvärr inte i livet längre så det är svårt att fråga.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



Pknack

#2 » 11:19:46, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt spänning på manöverkabeln till solenoiden.
Så det inte är dålig kontakt/ärg någonstans.
Pknack
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:07, 28-03-2013
Ort: Märsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB135

Ivar Risslén

#3 » 13:17:48, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att kolla spänningsfallet mellan pluspolen på batteriet och anslutningen på solenoiden. Sedan gör du lika dant på minussidan. Håll den ena mätsladden direkt på blypolen på batteriet den andra på solenoidens anslutning vid plus mätningen respektive startmotorns gods vid mätning av jordsidan.

Du kan göra likadant när du kollar manöverkretsen.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

busse (trådstartaren)

#4 » 13:53:29, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Manöverkretsen började tjorvade för länge sen så då ersattes det hela med en startknapp som styrs av ett relä och där verkar det inte vara nåt fel.

Batteripolen är kollad men jag ska ta och kolla upp det hela om man kan tänkas ha spänningsfall i tex huvudbrytaren, får man spännigsfall nånstans fram till startmtorn borde ju strömmen öka över solenoiden vilket väl väl kan bränna kontaktytorna. Behövs säkert inte mycket motstånd för att få rejält spänningsfall då det rör sig om stora strömmar vid starten.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Ivar Risslén

#5 » 14:34:26, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du en multimeter eller annan voltmätare så gör som jag försökte beskriva i mitt förra inlägg.
När det gäller spänningsfall så kan det vara lika stort på både plus och minussidan i kretsen.
Gör som jag skrev i förra inlägget . Det är enklast om man är 2 personer att mäta på detta viset annars så får man ta till lite knep och förlängningssladdar. Det har hänt att jag har skruvat ner en plåtskruv i batteripolen för att ha något att fästa mätsladden i. Sedan man börjar att mäta nere vid motorn och om det är mycket spänningsfall där så går man närmare batteriet och kollar de olika anslutningarna på vägen dit vid huvudbrytarens båda anslutningar och respektive vid jordkabelns anslutning till gods. Jag har glömt att det är vid belastning som man kan göra de här mätningarna. Det får inte vara mer än någon enstaka volt i sammanlagt spänningsfall när man mäter på det här viset men det är lätt att hitta var det är. Ett ställe som man kan undersöka är om det finns pressade kabelskor på batterikablarna. Där kan det ha ärgat och det kan vara svårt att se.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#6 » 17:42:14, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har alla havererade startmotorer efter den ursprungliga varit piratstartmotorer (kanske av samma fabrikat)? I så fall kan man ju misstänka kvalitetsbrister i dem snarare än något fel i traktorn som förstör startmotorerna.

Räkna inte med att det går att få tag i reservdelar till en startmotor av skumt piratmärke, om originalstartmotorn finns kvar kan det däremot gå att få tag i delar till den. Finns överhuvudtaget några av de tidigare bytta startmotorerna kvar?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

busse (trådstartaren)

#7 » 10:21:45, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte koll på hur det ligger till med startmotorerna förmodligen är de tidigare köpta hos Olsson, nån kan säkert vara kvar men frågan är var.

Tänker att jag vill kolla upp evetuella spänningsfall nu om det skulle vara det som käkar startmotorer. Visst tänker jag rätt att om man får spänningsfall så ökar strömmen vilket borde belasta kontaktytorna i solenoiden mer?
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Stefan1972

#8 » 10:36:23, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för batteri och vad ska det vara? många ggr så snålar man lite och tar ett för litet batteri och det blir sällan bra om man inte har en maskin som startar ögonblickligen.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

busse (trådstartaren)

#9 » 17:39:34, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte batteri för ca 3 år sen, det gamla original batteriet klarade sig i 17 år sen dog det. Är ersatt med ett lika stort kommer dock inte ihåg hur många Ah det är på.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

torbjorn_forsman

#10 » 00:30:25, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

busse skrev:Tänker att jag vill kolla upp evetuella spänningsfall nu om det skulle vara det som käkar startmotorer. Visst tänker jag rätt att om man får spänningsfall så ökar strömmen vilket borde belasta kontaktytorna i solenoiden mer?


Nej. Om det hade varit kraftelektronik inblandad - typ en modern datornätdel eller elbilsladdare som drar konstant effekt oavsett spänning, så hade detta stämt.
Men när det nu är frågan om en gammal hederlig startmotor - alltså en seriemagnetiserad likströmsmotor - så är det den klassiska elmaskinläran som gäller. Och då kan man räkna med att om spänningen till startmotorn sjunker - vare sig det beror på ett dåligt laddat batteri, spänningsfall i risigt kablage eller någon helt annan anledning - så sjunker också strömmen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

busse (trådstartaren)

#11 » 09:19:46, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, jag tänker bias på rörförstärkare lägre spänning till slutrören ger högre ström och tvärt om ;)

Så då kan alltså inte ett spänningsfall från batteriet ta med sig solenoiden så det bränner kontaktytorna
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

torbjorn_forsman

#12 » 09:39:46, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ska jämföra med ett elektronrör så kan du se gallerförspänningen som manöverströmmen till solenoiden och anodströmmen som den ström som går genom solenoidens kontakter. Men röret är nog lite mer linjärt :wink:

En sak som kan bränna kontakterna i en startmotorsolenoid är om den av någon anledning slår ifrån för långsamt, så det hinner bli en ljusbåge vid varje frånslag. T ex om det sitter en missbildad gnistsläckarkrets med en diod parallellt med spolen, om returfjädern är för svag eller om segt fett någonstans i mekaniken i startmotorn gör att ankaret inte kan röra sig snabbt nog.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#13 » 09:52:24, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag tänkte på om batteriet är ju det man ser på många mindre traktorer med biffiga startmotorer. Man har för litet batteri och så får man nöta lite extra kanske och så går det varmt nånstans och förslitningen ökar. Man ser ju detta ganska ofta på äldre volvo traktorer som har de lite större startmotorerna. Där kan ju kontaktytor och kol och sånt vara helt söndereldat. Sånt ser man aldrig på typ lastbilar och sånt där det sitter riktigt med kräm. Där är de bara allmänt slitna som vanligt.

I övrigt så går det säkert bra att laga. Piratstart i det fallet behöver inte vara nån nackdel, de är oftast kopior på kända fabrikat. Nackdelen med OIE i det här fallet är att de kör iskra. De har helt egna grejer (ej kopior) som många ggr kräver originaldelar från just iskra. Mycket finns inte pirat ens. Så på det viset gillar jag inte iskra även om det i sig är bra aggregat.

Men har du den gamla starten lös så fota eller om det står nå fabrikat och nummer på den så ska jag tala om vad som finns i reservdelar.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

busse (trådstartaren)

#14 » 15:41:07, 17-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog tag i det hela och började kolla efter att xenonlysena började slocknade ibland under snöröjning och det var generatorn som bara laddade drygt 12V så nu sitter ny generator på plats som verkar ladda som den ska.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Turbodiesel

#15 » 02:07:02, 18-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
busse skrev:Tänker att jag vill kolla upp evetuella spänningsfall nu om det skulle vara det som käkar startmotorer. Visst tänker jag rätt att om man får spänningsfall så ökar strömmen vilket borde belasta kontaktytorna i solenoiden mer?


Nej. Om det hade varit kraftelektronik inblandad - typ en modern datornätdel eller elbilsladdare som drar konstant effekt oavsett spänning, så hade detta stämt.
Men när det nu är frågan om en gammal hederlig startmotor - alltså en seriemagnetiserad likströmsmotor - så är det den klassiska elmaskinläran som gäller. Och då kan man räkna med att om spänningen till startmotorn sjunker - vare sig det beror på ett dåligt laddat batteri, spänningsfall i risigt kablage eller någon helt annan anledning - så sjunker också strömmen.


Jag tror att man måste blanda in startmotorns varvtal i beräkningen också. Om den inte kommer upp i varv tar den hiskeliga mängder ström. Det är ju en av seriemotorns fördelar.

Vi hade ett gäng traktorer av samma modell på verkstan som gick alldeles utmärkt med originalbatteriet, sedan när det byttes efter några år började problemen.. Startmotorer går sönder på löpande band, liksom batterierna. Och traktorn startar inte vid kallgrader.

Originalbatterierna var riktigt vassa, de lämnade 1150cca, då hamnar den kontinuerliga startströmmen runt 350A @11V

Batterierna som monterades var normala batterier som fungerar bra i andra maskiner, samma storlek sett till Ah, men bara 850A i startsröm. Då helt plötsligt visar det sig att samma startmotor suger i sig bortåt 700A, och spänningen går ned till 8-9V. Det dödar effektivt elektroniken, och dessutom så effektivt att den inte uppfattar att spänningen blir låg vid startförsök.

De sexcylindriga modellerna i samma serie nöjer sig med vanliga "handelsbatterier" men de fyrcylindriga kräver de rätta för önskad funktion. Fåcylindriga motorer ställer ju som bekant större krav på startmotor och batteri.

Klena, halvslappa batterier har förstört många startmotorer, det är i alla fall jag övertygad om. Sen om det beror på dålig laddningsstatus, eller billig konstruktion är en annan sak.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se