Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Felsökning Elsystem JD

19 inlägg • Sida 1 av 2
El/Elektronik i traktorer

donky-kong (trådstartaren)

#1 » 21:54:22, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Tänkte dela med mig av felsökningsarbetet gällande en JD som inte laddar batterierna.

Lite grundinfo:
1989årsm JD 1950. 12v Elsystem.
Växelströmsgenerator.


Bild

Felsökning hittills:
När traktorn startas laddar den ej. 12,x volt oavsett om den går eller är avstängd.
Batterier ok, 12,6v. Inga problem att starta traktorn.
Laddningslampan lyser ej, varken med tändning på eller när traktorn startas.

Nästa steg är att mäta framme vid generatorn. Om jag inte får 14v där, så planerar jag att montera bort laddregulatorn och kolla kolen samt mäta på släpringarna.

/ Anderas

Ps, laddar batteriet med batteriladdare mellan gångerna så att det inte skadas av kyla.
Andreas
donky-kong
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:55, 08-11-2009
Ort: Västsverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1950
Valmet 565
Mowi
..och annat kul



Janson1

#2 » 22:03:32, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, du har börjat felsökningen, bra. Har du kollat om laddningslampan är hel? På många växelströmsgeneratorer är lampan ett måste för att generatorn skall komma igång med laddningen...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

donky-kong (trådstartaren)

#3 » 22:35:07, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själva lampan är hel, men kretsen kan mycket väl vara bruten någon annan stans (lampan lyser ej).
Andreas
donky-kong
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:55, 08-11-2009
Ort: Västsverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1950
Valmet 565
Mowi
..och annat kul

Janson1

#4 » 22:44:51, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att kolla där, när elen är på skall lampan ha 12 volt från nyckeln och sen skall själva generatorn belasta ner andra sidan på lampan till nästan 0 volt och lampan lyser. Ner sedan motorn startat och generatorn kommit igång stiger spänningen från generatorn till lampan så det blir samma spänning på bägge sidorna om lampan, lampan slocknar. Detta är ganska lätt att kolla.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

donky-kong (trådstartaren)

#5 » 17:32:50, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Det är inte helt enkelt att mäta spänningen över lampan. För att komma åt lampan behöver centralinstrumenteringen lossas från sina kontakter. Hade jag haft ett elschema som visade vilken plint som var vilken hade jag kunnat mäta direkt på kontaktstycket. Därför söker jag elschema till någon av följande JD modeller (alla ska ha samma kabelmatta):
1950, 1950N Tractors (Europe Edition)
2155 and 2355N Tractors (North America Edition)
2250, 2450 Tractors (Synchro-Transmission)(Europe Edition)
2250, 2450, 2650 Tractors (Collar Shift Transmission) (Europe Edition)
2355 and 2555 General Purpose Tractors (North America Edition)
2650, 2650N, 2850 Tractors (Synchro-Transmission)(Europe Edition)
2755 (GPT) and 2855N Tractors (North America Edition)
3050, 3350 Tractors (Europe Edition)
1550, 1750, 1850, 1850N Tractors (Europe Edition)

Jag har mätt upp spänningen vid generatorn, 12,2 volt, samma som över batteriet när traktorn är igång.

Återkommer.
Andreas
donky-kong
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:55, 08-11-2009
Ort: Västsverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1950
Valmet 565
Mowi
..och annat kul

torbjorn_forsman

#6 » 18:02:33, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte mäta spänningen på anslutning D+ på generatorn? Den är ju ansluten till den ände av laddningslampan, som inte är ansluten till tändningslåset.

Vad är det för märke på generatorn?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

donky-kong (trådstartaren)

#7 » 20:34:23, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Kan du inte mäta spänningen på anslutning D+ på generatorn? Den är ju ansluten till den ände av laddningslampan, som inte är ansluten till tändningslåset.

Vad är det för märke på generatorn?


Ursäkta otydligheten:

12 v på D+ så fort jag slår till tändningen.

12 v på B+ så fort jag slår på huvudströmmen.

Mvh Andreas
Andreas
donky-kong
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:55, 08-11-2009
Ort: Västsverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1950
Valmet 565
Mowi
..och annat kul

donky-kong (trådstartaren)

#8 » 20:36:02, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bosch har tillverkat generatorn
Andreas
donky-kong
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:55, 08-11-2009
Ort: Västsverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1950
Valmet 565
Mowi
..och annat kul

torbjorn_forsman

#9 » 21:08:26, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och tänds laddningslampan om du kopplar D+ kabeln till jord?
I så fall är det nog internt fel i generatorn - t ex oxid, olja eller avlagringar på släpringarna, dålig jord till laddningsregulatorn, dålig kontakt i fjädern och blecket för att överföra D+ till laddningsregulatorn. Eller, om den har många drifttimmar på nacken, så kan ju kolen vara slut.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PeterR

#10 » 21:19:40, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle gissa att elsystemet ser någorlunda lika ut på 2140. Vhb med elschema finns i downloads.
Men jag tror inte det behövs, vi har ju TF!
Kontakterna på instrumenteringen, nyckelbrytare osv brukar vara svaga punkter. Likaså sitter det kontaktdon längs de flesta kabelstammarna.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

donky-kong (trådstartaren)

#11 » 20:19:27, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jordade D+ , lampan tändes.

Min gissning nu är att kolborstarna är slut. Ska plocka ut generatorn när tid finnes och undersöka saken.

Återkommer
Andreas
donky-kong
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:55, 08-11-2009
Ort: Västsverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1950
Valmet 565
Mowi
..och annat kul

joakim72

#12 » 23:20:17, 07-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

donky-kong skrev:Jordade D+ , lampan tändes.

Min gissning nu är att kolborstarna är slut. Ska plocka ut generatorn när tid finnes och undersöka saken.

Återkommer

Du behöver inte ta ur hela generatorn för att kolla kolen. Två skruvar loss och lyft ut laddregulator och kol, en fin finess med bosch generator. Det tar högst fem minuter att byta regulator och kol i dessa!
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

torbjorn_forsman

#13 » 09:02:34, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å andra sidan, byter man regulator och sätter dit nya kol i en generator med djupa spår i släpringarna som är inslitna mot de gamla kolen, så kan man inte köra många hundra timmar innan de nya kolen också är slut. Ska man byta kol eller laddningsregulator, ska man samtidigt passa på att plocka isär generatorn och svarva eller byta släpringarna. Förmodligen skadar det inte med en allmän rengöring och lagerbyte när man ändå håller på.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nordlander

#14 » 09:43:26, 08-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du bytt rem så den inte har bottnat i remskivan? Då snurrar generatorn men orkar inte ladda.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

donky-kong (trådstartaren)

#15 » 09:43:24, 15-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

har nu monterat ner generatorn och konstaterat att kolen är förbrukade. Ska se om det går att finna en ny regulator, eller byta kolen.
Ovan nämndes att om släpringarna är spårade, så kommer de nya kolen slitas väldigt fort. Kanske borde byta ringar också?

Tack för supporten
Andreas
donky-kong
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:55, 08-11-2009
Ort: Västsverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1950
Valmet 565
Mowi
..och annat kul


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se