Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Felsökning Elsystem JD

19 inlägg • Sida 2 av 2
El/Elektronik i traktorer

torbjorn_forsman

#16 » 21:09:46, 15-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla vad som står i verkstadshandbok för generatorn om minsta tillåtna diameter för släpringarna. Om det fortfarande finns marginal kvar till det måttet, så går det att svarva befintliga släpringar. Byta släpringar på en rotor kan vara vanskligt, det finns alltid risk att man råkar förstöra någon av ledningarna till fältlindningen så man antingen får kassera rotorn eller göra en tvivelaktig lagning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



donky-kong (trådstartaren)

#17 » 23:29:00, 25-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya bud!


Visade regulatorn för några polare som menade att kolen inte alls var slut.

Monterade därför tillbaka regulatorn, men först efter att ha rengjort och böjt till jordningen (?) så att den fick god kontakt. (det sitter en "flärp" i generatorn som har kontakt med regulatorn).

Vred på tändningen, laddningslampan lyste :idee3:

Startade, laddningslampan slocknade :hurra:

Tog och mätte upp och generatorn verkar ladda runt 13,5 V, vilket inte är supermycket, eller? Hur som helst så slipper trktorn stå med Ctec-laddaren och reparationskostnaden är hittills 0:-

/ andreas
Andreas

3 personer gillar det här inlägget.
donky-kong
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:55, 08-11-2009
Ort: Västsverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1950
Valmet 565
Mowi
..och annat kul

torbjorn_forsman

#18 » 10:08:51, 26-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontaktfjädern är för D+ anslutning till regulator/kolhållare, jordningen sker via bleck mitt för hålen för fästskruvarna.
Den där fjädern och motsvarande kontaktyta är ofta av dåligt material i kolhållare och likriktarbryggor av piratmärke. Det brukar vara vanlig järnplåt med mycket tunn avflagnande förkromning på piratdelarna, original har förtennad eller försilvrad mässing.
Det är viktigt att jordblecken och motsvarande yta på generatorns gavel är ordentligt renskrapade så det blir bra jordförbindelse för regulatorn.

Om laddspänningen är bara lite för låg, så kan man misstänka spänningsfall mellan generator och batteri. Prova att mäta spänningen mellan generatorns stomme och B+ polskruven och se om den ligger högre där. Du kan också kolla att det blir i stort sett samma spänning på B+ och D+ , om de skiljer sig åt kan man misstänka avbrott i någon diod i likriktarbryggan.
Kom ihåg att det är fullt normalt att spänningen sjunker litegrann när motorn går på tomgång, mätningen bör göras vid normalt driftvarvtal och när generatorn är varm efter någon timmes körning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

donky-kong (trådstartaren)

#19 » 13:58:05, 27-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Kontaktfjädern är för D+ anslutning till regulator/kolhållare, jordningen sker via bleck mitt för hålen för fästskruvarna.
Den där fjädern och motsvarande kontaktyta är ofta av dåligt material i kolhållare och likriktarbryggor av piratmärke. Det brukar vara vanlig järnplåt med mycket tunn avflagnande förkromning på piratdelarna, original har förtennad eller försilvrad mässing.
Det är viktigt att jordblecken och motsvarande yta på generatorns gavel är ordentligt renskrapade så det blir bra jordförbindelse för regulatorn.

Om laddspänningen är bara lite för låg, så kan man misstänka spänningsfall mellan generator och batteri. Prova att mäta spänningen mellan generatorns stomme och B+ polskruven och se om den ligger högre där. Du kan också kolla att det blir i stort sett samma spänning på B+ och D+ , om de skiljer sig åt kan man misstänka avbrott i någon diod i likriktarbryggan.
Kom ihåg att det är fullt normalt att spänningen sjunker litegrann när motorn går på tomgång, mätningen bör göras vid normalt driftvarvtal och när generatorn är varm efter någon timmes körning.


Goda råd! Tackar
Andreas
donky-kong
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:55, 08-11-2009
Ort: Västsverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1950
Valmet 565
Mowi
..och annat kul


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se