När det gäller den "klassiska" typen av Bosch växelströmsgeneratorer så finns det tre olika storlekar. G1, K1 och N1.
G1 är den minsta, den kan man hitta på t ex kommuntraktorer och småbilar som äldre VW Polo. Jag tror den finns upp till 35 eller möjligen 40 A.
K1 är mellanstorleken och den absolut vanligaste, finns från ca 35 till 75 A. Typisk sådan
generator som man hittar på t ex Saab 99/900 eller Volvo 240.
N1 är den största, 70 till 120 A eller något sånt. Vanligt på t ex Volvo 740, Ford Scorpio, Opel Omega, VAG-bilar från 1984 och framåt.
Kom ihåg att även generatorer av samma storlek kan vara svåra att byta ut mot varandra, varje biltillverkare har ju beställt fästöron,
axeltapp, placering av elanslutningar mm efter sina egna önskemål.
Nyare generatorer från en bit in på 90-talet och framåt har inbyggda kylfläktar och har i största allmänhet blivit mer kompakt byggda, de heter hos Bosch GC, KC och NC. De påminner rätt mycket om japanska och amerikanska 80-talskonstruktioner.
Nya generatorer av okända eller skumma märken ska man passa sig för, då är det bättre att ta en 30-40 år gammal märkesgenerator och, om nödvändigt, renovera upp den.