Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

drar dessa LED-lyktor för mycket ström?

19 inlägg • Sida 2 av 2
El/Elektronik i traktorer

QV_

#16 » 18:26:55, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Amazonen tar tändningen 3,5 A
En fläkt på fullfart strax under 10A (12V)

Men hoppar man in och slår på allt man har så kommer laddningen av batteriet att minska.

Ett batteri klassificeras som "bra" så länge motorn startar.
De flesta användare känner inte av gråskalan mellan nytt och dåligt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



Yrrol (trådstartaren)

#17 » 19:05:48, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag vill minnas är den visuella storleken på generatorn som vilken Volvo bilgenerator som helst (har vagt minne jag läste 55A) och jag bör således med kunna byta mot något starkare. Detvar bra ni tog upp det. Min oro var mer över om säkringar och kablar skulle klara det men det verkar det ju göra. Jag har inte hittat någon led-modell på ebay/amazon som övertygat mig än men söker vidare.
Senast redigerad av Yrrol 20:33:23, 09-03-2019, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

valberga

#18 » 19:24:44, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yrrol skrev:Vad jag vill minnas är den visuella storleken på generatorn som vilken Volvo generator som helst (har vagt minne jag läste 55A) och jag bör således med kunna byta mot något starkare. Detvar bra ni tog upp det. Min oro var mer över om säkringar och kablar skulle klara det men det verkar det ju göra. Jag har inte hittat någon led-modell på ebay/amazon som övertygat mig än men söker vidare.


Har du kollat på Swedol. Dom har ett bra utbud o det är bra grejor
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

torbjorn_forsman

#19 » 20:44:02, 09-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller den "klassiska" typen av Bosch växelströmsgeneratorer så finns det tre olika storlekar. G1, K1 och N1.
G1 är den minsta, den kan man hitta på t ex kommuntraktorer och småbilar som äldre VW Polo. Jag tror den finns upp till 35 eller möjligen 40 A.
K1 är mellanstorleken och den absolut vanligaste, finns från ca 35 till 75 A. Typisk sådan generator som man hittar på t ex Saab 99/900 eller Volvo 240.
N1 är den största, 70 till 120 A eller något sånt. Vanligt på t ex Volvo 740, Ford Scorpio, Opel Omega, VAG-bilar från 1984 och framåt.

Kom ihåg att även generatorer av samma storlek kan vara svåra att byta ut mot varandra, varje biltillverkare har ju beställt fästöron, axeltapp, placering av elanslutningar mm efter sina egna önskemål.

Nyare generatorer från en bit in på 90-talet och framåt har inbyggda kylfläktar och har i största allmänhet blivit mer kompakt byggda, de heter hos Bosch GC, KC och NC. De påminner rätt mycket om japanska och amerikanska 80-talskonstruktioner.

Nya generatorer av okända eller skumma märken ska man passa sig för, då är det bättre att ta en 30-40 år gammal märkesgenerator och, om nödvändigt, renovera upp den.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se