Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Solcell för underhållsladdning av batteriet

2 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

hallingland (trådstartaren)

#1 » 19:13:18, 02-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag köpte för ett slag sedan biltemas 6W solcellspanel och laddningsregulator. Solcellen sitter nu på ladugårdsväggen och den laddar batteriet fin när jag manuellt kopplar in sladdarna från laddningsregulatorn till kompakttraktorns batteri. Dock vågar jag inte lämna det inkopplat då jag inte kopplat in någon last till regulatorn. Då jag är usel på el undrar jag om någon kan förklara varför jag behöver en last och vad det skulle kunna vara? Jag misstänker att det är något (lampa?) Som kan "bränna" strömmen då spänningen är för låg för att ladda batteriet..?

/Georg
hallingland
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:19:24, 22-09-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle -54



torbjorn_forsman

#2 » 19:46:46, 02-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om regulatorn sköter sig som den ska, så behöver du inte ha någon last inkopplad annat än batteriet. Har du koll på vilken spänning regulatorn reglerar på? Det kan vara bra att mäta spänningen då och då, för att förvissa sig om att inte batteriet blir överladdat.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se