Brukar bli så på avatar-moppen (se bilden till höger) när kolen är för korta... Bosch 70A från Saab (99?).
Kan också ske när laddningsregulatonr är dålig/trasig.
Laddningslampan "släcks" av att spänningen över den "upphör". Genom lampan går spänningen till fältet i generatorn. Får inte generatorn fullt
spänning i fältet så lyser lampan.
Problem inne i generatorn är vanligt återkommande beskrivningar här på Maskinisten.
Oftast rör det sig om diod i likriktarbryggan som pajat.
Finns en mycket bra tråd om detta med goda illustrerande bilder. Någon som hittar länken dit?
Självklart måste lampan "släckas" = orsaken/felet måste hittas, omgående!
1 - har du skruvat dän laddningsregulatorn och kontrollerat kolen?
2 - när du skruvat bort laddningsregulatorn så ser du kollektorn. Hur ser den ut?
3 - oavsett; lossa anslutningarna på generatorn, inkl generatorn; putsa och smörja kontaktytorna!
4 - när du lossar anslutningarna så ser och känner du skicket på kablaget; det -kommer- med tiden att ärga upp sig så att man måste byta "sladdarna".
5 - om allt ovan är ok => felet sitter med största sannolikhet inne i generatorn, men!...
6 - prova först med annan
regulator 7 - kvarstår problemet ovasett vilken regulator du monterat i generatorn (Biltemas är ok)
8 - Batteriet och dess anslutningar har du självklart kontrollerat!
9 - OM du har samma "skit" som BMW (se avataren) gjort, så kan anslutningen på startmotorn vara problemet... dvs BMW har en kort
kabel från generatorn till startmotorn (+), som där kläms mot kabelanslutningen från batteriet (start kabeln) till startmotorn... (å hur korkat är det på en skala ?!... när man drar ny kabel direkt från generatorn till batteriet får man ca 0.5V högre spänning över batteriet...)
Räknar med att det är kolen som är för korta
Går att byta (på de flesta regulatorer).