Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

laddningslaman glöder

5 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

efji81 (trådstartaren)

#1 » 22:28:22, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett spännande fenomen har uppträtt på Deutzen så jag tänkte höra efter tips =)

Laddningslampan glöder ibland, hänt ett par gånger nu.
Spelar inge roll om varvtal osv men idag verkade det hänga ihop när jag ändrade mellan Hög och låg.

Hög så var lampan släckt och låg så glödde den "starkt" på neutral och back var det lite olika när jag testa.
Känns inte som att det borde hänga ihop men jag tänkte att expertisen på detta forum kan få peka mig i rätt riktigt...

Elen på denna är rätt sliten och hårt åtgången så rätt är troligen att byta ut allt och börja om...

//Fredrik
efji81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:01:50, 10-06-2014
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Stiga Park 2002
David Brown D900 -58
Deutz Farh 7206 -77



QV_

#2 » 22:35:18, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade du skrivit Duetten så skulle jag säga säkringsdosan.
Kolla om lampan börjar glöda när du startar belastningar typ fläkt, torkarmotor, lyse och så vidare.
I så fall skulle jag påstå att du har ett spänningsfall över säkringsdosan/tändningslås eller annat lämpligt ställe i spänningskedjan.
Detta är ett standardfel på VOLVO Amazon. Oxid mellan mässingsblecken i säkringsdosan. Borde vara en Bosch säkringsdosa så den kan ju sitta på din maskin också.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

efji81 (trådstartaren)

#3 » 22:43:56, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan ju var ett bra ställ att börja på. Dock så sitter det en ny säkringsdosa från biltema där eftersom den gamla höll på ramla bort av sig själv =)
efji81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:01:50, 10-06-2014
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Stiga Park 2002
David Brown D900 -58
Deutz Farh 7206 -77

torbjorn_forsman

#4 » 08:25:23, 20-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan också bero på dålig kontakt någonstans mellan generatorns B+ och batteriet, eller en trasig diod i generatorn. Prova att mäta spänningsfall mellan batteriets + och generatorns B+ då motorn går på driftvarv och du har ett antal strömförbrukare påslagna. Det får inte bli mer än 0,3 V däremellan.
Du kan också mäta spänning mellan B+ och D+ på generatorn, skillnaden mellan dem bör vara högst 1 V. Högre spänning mellan dem tyder på diodfel.
Om du mäter mellan D+ och jord, och ställer instrumentet för växelspänning, så bör du få högst 1 V. Se dock upp med att en del billiga och dåliga multimeterar gör utslag för likspänning även i växelspänningsläge, använd inte en sådan för denna mätning!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#5 » 09:55:04, 20-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar bli så på avatar-moppen (se bilden till höger) när kolen är för korta... Bosch 70A från Saab (99?).

Kan också ske när laddningsregulatonr är dålig/trasig.

Laddningslampan "släcks" av att spänningen över den "upphör". Genom lampan går spänningen till fältet i generatorn. Får inte generatorn fullt spänning i fältet så lyser lampan.

Problem inne i generatorn är vanligt återkommande beskrivningar här på Maskinisten.
Oftast rör det sig om diod i likriktarbryggan som pajat.
Finns en mycket bra tråd om detta med goda illustrerande bilder. Någon som hittar länken dit?

Självklart måste lampan "släckas" = orsaken/felet måste hittas, omgående!

1 - har du skruvat dän laddningsregulatorn och kontrollerat kolen?
2 - när du skruvat bort laddningsregulatorn så ser du kollektorn. Hur ser den ut?
3 - oavsett; lossa anslutningarna på generatorn, inkl generatorn; putsa och smörja kontaktytorna!
4 - när du lossar anslutningarna så ser och känner du skicket på kablaget; det -kommer- med tiden att ärga upp sig så att man måste byta "sladdarna".
5 - om allt ovan är ok => felet sitter med största sannolikhet inne i generatorn, men!...
6 - prova först med annan regulator
7 - kvarstår problemet ovasett vilken regulator du monterat i generatorn (Biltemas är ok)
8 - Batteriet och dess anslutningar har du självklart kontrollerat!
9 - OM du har samma "skit" som BMW (se avataren) gjort, så kan anslutningen på startmotorn vara problemet... dvs BMW har en kort kabel från generatorn till startmotorn (+), som där kläms mot kabelanslutningen från batteriet (start kabeln) till startmotorn... (å hur korkat är det på en skala ?!... när man drar ny kabel direkt från generatorn till batteriet får man ca 0.5V högre spänning över batteriet...)

Räknar med att det är kolen som är för korta :-)
Går att byta (på de flesta regulatorer).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se