Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Dålig jordanslutning startmotor MF 188

7 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

svesse83 (trådstartaren)

#1 » 23:45:38, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Jordkabeln från batteriet sitter direkt monterat på en pinnbult på startmotor. Men jag har problem med att jorden inte är tillräcklig. Kan det bero på att pinnbulten är rostig? Hade lös mutter och Jordkabeln och försökte borsta upp den. Kladdade sedan på kopparpasta samt två kopparbrickor. Men inget resultat.
Har testat ohm mäta mellan Jordkabeln och själva motorblocket men får väl så högt värde enligt mig. Mkt högre än att bara ohm mäta själva Jordkabeln ända till ända.
Har någon nåt tips? Funderade på att montera lös startmotor för att kunna borsta upp ordentligt.

/ Anders

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
svesse83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:55:51, 01-02-2011
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ferguson 188 -71
Volvo FL614 -91



Ivar Risslén

#2 » 01:04:04, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till att börja med så kan du skippa kopparpastan. Att ohm mäta en så grov kabel är nog ganska intet sägande om man inte har en bra mätare.
Börja med att borsta upp anslutningarna och kolla att kabelskorna sitter fast ordentligt. Skruva ihop och hoppas på det bästa eller mät spänningsfallet under belastning.
Det går enklast om man är 2 personer men det går även att göra när man är bara en person. Jag brukar förlänga mätsladdarna på voltmätaren så att jag kan köra startmotorn samtidigt med att jag ser voltmätaren.
För att få fram spänningsfallet mellan batteriet och startmotorn så ansluter jag ena sladden till stommen på startmotorn och andra till minuspolen på batteriet. För att få fast sladden så skruvar jag ned en plåtskruv i blypolen. Det räcker att skruven sitter fast så att man kan ansluta testsladden. Kör startmotorn och avläs mätaren. Sedan så kan du göra samma sak på plussidan mellan batteri anslutningen på startmotorns solenoid och batteriets pluspol. Det är för ett minusjordat elsystem men det går lika bra att göra på ett plusjordat men då måste skifta plus i texten till minus.
Spänningsfallet vid varje mätning ska helst inte vara över 0,5 volt helst ska det vara noll.
För att leta var det felar så flyttar man bara mätsladden ett steg närmare batteriet för varje mätning.

Ut och mäta och låt oss läsa resultatet eller om du har fler frågor.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Stefan1972

#3 » 07:52:33, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en lucas start så kan det löna sig att dra en jord till blocket och sen en extra till startmotorns bakgavel där de brukar vara jordanslutning. Annars finns det en risk att bara startmotorn jordas.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#4 » 10:32:52, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är också viktigt med bra jordförbindningar mellan olika delar av startmotorn. I synnerhet kan det bli dålig kontakt mellan bakgaveln och huset på startmotorer där gaveln är av gjuten aluminium eller zink. Pinnskruvarna är ju långa, klena och av stål som har ganska hög resistivitet, så de är inte mycket att lita på för att få jordning längs hela startmotorn.

Det brukar löna sig att göra ren anliggningsytorna mellan gavlar och statorhus noga när man har en startmotor isärplockad för renovering. Stål- och gjutjärnsdelar kan man gärna ge sig på med roterande stålborste eller kanske sandbläster, men zink- och aluminiumdelar får man vara lite mer försiktig med så man inte nöter bort material i onödan.

Det är ingen mening att försöka lägga kopparbrickor emellan i hopp om bättre jordkontakt mellan en kabelsko och en anslutning av stål. Det blir bara galvanisk korrosion och ännu värre problem efter ett tag. Bättre med direkt anliggning mellan en kabelsko av förtennad mässing eller koppar och ståldetaljen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

svesse83 (trådstartaren)

#5 » 20:12:12, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Tack för alla snabba svar. Flyttade Jordkabeln till en av de grövre bultarna som håller själva startmotorn mot blocket och då var det full snurr.
Troligtvis var den klena pinnbulten för ärgad och dålig kontakt mot själva höljet på startmotor och därav så klen jord.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
svesse83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:55:51, 01-02-2011
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ferguson 188 -71
Volvo FL614 -91

Stefan1972

#6 » 07:47:26, 16-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo fast som redan nämnts så är det bra att jorda startmotorns gavel också. Är det den vanliga lucas starten så mår de bara bra av det för det brukar vara lite si och så med jorden genom dem. Tror nästan det sitter en jordanslutning där av given anledning.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

svesse83 (trådstartaren)

#7 » 09:39:46, 16-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Ska ta och dra en jord däremellan då så ska det vara lugnt.
Tack för tipset.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
svesse83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:55:51, 01-02-2011
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ferguson 188 -71
Volvo FL614 -91


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se