Till att börja med så kan du skippa kopparpastan. Att ohm mäta en så grov
kabel är nog ganska intet sägande om man inte har en bra mätare.
Börja med att borsta upp anslutningarna och kolla att kabelskorna sitter fast ordentligt. Skruva ihop och hoppas på det bästa eller mät spänningsfallet under belastning.
Det går enklast om man är 2 personer men det går även att göra när man är bara en person. Jag brukar förlänga mätsladdarna på voltmätaren så att jag kan köra startmotorn samtidigt med att jag ser voltmätaren.
För att få fram spänningsfallet mellan batteriet och startmotorn så ansluter jag ena sladden till stommen på startmotorn och andra till minuspolen på batteriet. För att få fast sladden så skruvar jag ned en plåtskruv i blypolen. Det räcker att skruven sitter fast så att man kan ansluta testsladden. Kör startmotorn och avläs mätaren. Sedan så kan du göra samma sak på plussidan mellan
batteri anslutningen på startmotorns
solenoid och batteriets pluspol. Det är för ett minusjordat elsystem men det går lika bra att göra på ett plusjordat men då måste skifta plus i texten till minus.
Spänningsfallet vid varje mätning ska helst inte vara över 0,5 volt helst ska det vara noll.
För att leta var det felar så flyttar man bara mätsladden ett steg närmare batteriet för varje mätning.
Ut och mäta och låt oss läsa resultatet eller om du har fler frågor.