Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

IH B414 Startproblem

115 inlägg • Sida 7 av 8
El/Elektronik i traktorer

skogsgurra

#91 » 09:41:44, 06-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt Michael!
Vi började bli riktigt oroliga här i pörtet. Fler skulle va som du!
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?



zimgo123 (trådstartaren)

#92 » 10:43:28, 06-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev: :-) det är inte lätt å vara konstnär idag.

är du hemma i eftermiddag ? jag har 0707193236 i telenummer om du vill skicka adress, så får vi se hur det är med tiden för mei i eftermiddag.


Japp är hemma, har ett möte mellan 13 och 14 bara. Skickar adressen och så får jag se om du dyker upp eller inte :)

2 personer gillar det här inlägget.
zimgo123
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:01:38, 30-05-2015
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B414

zimgo123 (trådstartaren)

#93 » 14:37:13, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Tisdag ska jag vingla runt i närheten, vill du ha besök eller föredrar du å pilla själv?


Nu har jag tagit loss startmotorn från traktorn och vilka skruvar skulle jag lossa sen?
Bild
zimgo123
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:01:38, 30-05-2015
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B414

texas5020

#94 » 15:06:24, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:klia: Besöket då, ingen hjälp ? :klia:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

zimgo123 (trådstartaren)

#95 » 15:14:59, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

texas5020 skrev: :klia: Besöket då, ingen hjälp ? :klia:


Jo vi listade ut att felet sitter i startmotorn

2 personer gillar det här inlägget.
zimgo123
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:01:38, 30-05-2015
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B414

torbjorn_forsman

#96 » 15:37:50, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

zimgo123 skrev:
Michael Meier skrev:Tisdag ska jag vingla runt i närheten, vill du ha besök eller föredrar du å pilla själv?


Nu har jag tagit loss startmotorn från traktorn och vilka skruvar skulle jag lossa sen?
Bild


Bör stå i VHB. Om du aldrig har plockat isär någon startmotor förut, och du inte har tillgång till VHB för rätt traktor, så studera manualer för någon liknande startmotor.

Men, rent allmänt:
1) Om det är skruvförbindningar mellan statorlindningen och pluskolen, lossa dem. Om pluskolen är lödda eller punktsvetsade till lindningen, ta ur dem ur kolhållaren och låt dem stanna kvar i startmotorn när du tar av gaveln. Kolla om något av kolen är mycket mer slitet än de andra samt om det finns tecken på varmgång någonstans (blåanlöpta kopparflätor, smält lödtenn, bränd isolering vid kolhållare etc).
2) Ta bort låsringen i axeländen och håll NOGA reda på ev brickor och i vilken ordning de sitter.
3) Lossa de två långa genomgående skruvarna och dra ut dem.
4) Ta av gaveln med kolhållarna. Se upp med ev fjädrar och brickor på axeländen, håll NOGA reda på dem också.
5) Ta av statorhuset, efter att ha lossat anslutning till ev utanpåliggande solenoid.
6) Avsyna rotorn och statorlindningen och se om det finns några uppenbara fel - t ex svårt repig eller nersliten kollektor, brända lameller i kollektorn, smält och utslungat lödtenn från lödställena mellan kollektor och rotorlindning, brända lindningar etc.
7) Avsyna kolhållarna noga och kolla att det inte är några lösa nitar eller trasiga saker, alla kolfjädrar är hela och har samma spänst osv.

Hur resten av demonteringen ska gå till, beror på hur mekanismerna för framföring av drevet att göra, om startmotorn har någon mellanvägg med stödlager bakom drevet eller inte, osv osv. Det behövs mer bilder för vidare rådgivning.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

krokodilen

#97 » 09:44:53, 17-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tänka mig att nåt kol fastnat/kärvat i kolhållaren.

Torbjörns beskrivning är ju kanon även om det helt säkert går att få liv i den utan att följa boken 100%.

Har ju själv en gammal IH D430 som fick liknande problem. Demontering och rengöring samt motion av kol/kolhållare, byte av en trasig kolfjäder där en modifierad fjäder från en Golf mk1 startmotor fick duga så vaknade startmotorn och har funkat kalas i 15år snart nu. :grin:

Haschmek på hög nivå. :???: :uupps:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

zimgo123 (trådstartaren)

#98 » 13:21:00, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Kan tänka mig att nåt kol fastnat/kärvat i kolhållaren.

Torbjörns beskrivning är ju kanon även om det helt säkert går att få liv i den utan att följa boken 100%.

Har ju själv en gammal IH D430 som fick liknande problem. Demontering och rengöring samt motion av kol/kolhållare, byte av en trasig kolfjäder där en modifierad fjäder från en Golf mk1 startmotor fick duga så vaknade startmotorn och har funkat kalas i 15år snart nu. :grin:

Haschmek på hög nivå. :???: :uupps:

/C


Alla sätt är bra... :) En fråga: om jag ska testa startmotorn innan jag monterar tillbaka den, hur sätter jag kablarna från batteriet? Min är ju plusjordad, spelar det nån roll?
zimgo123
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:01:38, 30-05-2015
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B414

Janson1

#99 » 13:45:36, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plus eller minusjord spelar ingen roll på startmotorn. Men sätt den som den ska redan från början vid test. Ena kabeln på den stora ström in bulten och jord i höljet. Sen en sladd mellan ström in och remoteingången (den lite mindre anslutningen). Då skall startmotorn fungera!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

zimgo123 (trådstartaren)

#100 » 14:33:05, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Plus eller minusjord spelar ingen roll på startmotorn. Men sätt den som den ska redan från början vid test. Ena kabeln på den stora ström in bulten och jord i höljet. Sen en sladd mellan ström in och remoteingången (den lite mindre anslutningen). Då skall startmotorn fungera!


Tack!!

1 person gillar det här inlägget.
zimgo123
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:01:38, 30-05-2015
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B414

zimgo123 (trådstartaren)

#101 » 15:04:36, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Plus eller minusjord spelar ingen roll på startmotorn. Men sätt den som den ska redan från början vid test. Ena kabeln på den stora ström in bulten och jord i höljet. Sen en sladd mellan ström in och remoteingången (den lite mindre anslutningen). Då skall startmotorn fungera!


Nu har jag satt ihop den igen och testa mot batteriet och startmotorn går som en klocka:). Ska montera fast den på traktorn igen men kommer inte ihåg var denna kabel ska sitta. En del bak på startmotorn vet jag men var ska andra änden fästas?


Bild
zimgo123
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:01:38, 30-05-2015
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B414

zimgo123 (trådstartaren)

#102 » 16:37:55, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
zimgo123 skrev:
Michael Meier skrev:Tisdag ska jag vingla runt i närheten, vill du ha besök eller föredrar du å pilla själv?


Nu har jag tagit loss startmotorn från traktorn och vilka skruvar skulle jag lossa sen?
Bild


Bör stå i VHB. Om du aldrig har plockat isär någon startmotor förut, och du inte har tillgång till VHB för rätt traktor, så studera manualer för någon liknande startmotor.

Men, rent allmänt:
1) Om det är skruvförbindningar mellan statorlindningen och pluskolen, lossa dem. Om pluskolen är lödda eller punktsvetsade till lindningen, ta ur dem ur kolhållaren och låt dem stanna kvar i startmotorn när du tar av gaveln. Kolla om något av kolen är mycket mer slitet än de andra samt om det finns tecken på varmgång någonstans (blåanlöpta kopparflätor, smält lödtenn, bränd isolering vid kolhållare etc).
2) Ta bort låsringen i axeländen och håll NOGA reda på ev brickor och i vilken ordning de sitter.
3) Lossa de två långa genomgående skruvarna och dra ut dem.
4) Ta av gaveln med kolhållarna. Se upp med ev fjädrar och brickor på axeländen, håll NOGA reda på dem också.
5) Ta av statorhuset, efter att ha lossat anslutning till ev utanpåliggande solenoid.
6) Avsyna rotorn och statorlindningen och se om det finns några uppenbara fel - t ex svårt repig eller nersliten kollektor, brända lameller i kollektorn, smält och utslungat lödtenn från lödställena mellan kollektor och rotorlindning, brända lindningar etc.
7) Avsyna kolhållarna noga och kolla att det inte är några lösa nitar eller trasiga saker, alla kolfjädrar är hela och har samma spänst osv.

Hur resten av demonteringen ska gå till, beror på hur mekanismerna för framföring av drevet att göra, om startmotorn har någon mellanvägg med stödlager bakom drevet eller inte, osv osv. Det behövs mer bilder för vidare rådgivning.



Startmotorn funkar utanför traktorn. Monterade tillbaks den och försökte starta, den drog igång och fläkten rörde sig men den orkade inte kocka igång motorn. Efter 3 försök så var den död igen och bara klickade. ??
zimgo123
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:01:38, 30-05-2015
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B414

torbjorn_forsman

#103 » 22:41:58, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får du fram full spänning till den? Mät spänningen (mellan startmotorns stomme och den polskruv som den grova kabeln är ansluten till), medan du gör ett startförsök. Om det är 12 V-system så kan spänningen få sjunka ner mot kanske 9-10 V, men inte lägre än så. För 24 V-system dubbla spänningen, för 6 V-system halva spänningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

zimgo123 (trådstartaren)

#104 » 16:31:42, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Får du fram full spänning till den? Mät spänningen (mellan startmotorns stomme och den polskruv som den grova kabeln är ansluten till), medan du gör ett startförsök. Om det är 12 V-system så kan spänningen få sjunka ner mot kanske 9-10 V, men inte lägre än så. För 24 V-system dubbla spänningen, för 6 V-system halva spänningen.


Mätte spänningen och den var uppe i 11,2. Provade att rulla igång den men då började det ryka ur startmotorn??!
zimgo123
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:01:38, 30-05-2015
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B414

torbjorn_forsman

#105 » 22:38:02, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det under pågående startförsök spänningen var 11,2 V? Jag antar att den låg högre före och efter startförsöket?
Hade du startmotorn igång medan du försökte rulla igång?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se