Härligt Michael!
Vi började bli riktigt oroliga här i pörtet. Fler skulle va som du!
Michael Meier skrev: det är inte lätt å vara konstnär idag.
är du hemma i eftermiddag ? jag har 0707193236 i telenummer om du vill skicka adress, så får vi se hur det är med tiden för mei i eftermiddag.
texas5020 skrev: Besöket då, ingen hjälp ?
krokodilen skrev:Kan tänka mig att nåt kol fastnat/kärvat i kolhållaren.
Torbjörns beskrivning är ju kanon även om det helt säkert går att få liv i den utan att följa boken 100%.
Har ju själv en gammal IH D430 som fick liknande problem. Demontering och rengöring samt motion av kol/kolhållare, byte av en trasig kolfjäder där en modifierad fjäder från en Golf mk1 startmotor fick duga så vaknade startmotorn och har funkat kalas i 15år snart nu.
Haschmek på hög nivå.
/C
torbjorn_forsman skrev:
Bör stå i VHB. Om du aldrig har plockat isär någon startmotor förut, och du inte har tillgång till VHB för rätt traktor, så studera manualer för någon liknande startmotor.
Men, rent allmänt:
1) Om det är skruvförbindningar mellan statorlindningen och pluskolen, lossa dem. Om pluskolen är lödda eller punktsvetsade till lindningen, ta ur dem ur kolhållaren och låt dem stanna kvar i startmotorn när du tar av gaveln. Kolla om något av kolen är mycket mer slitet än de andra samt om det finns tecken på varmgång någonstans (blåanlöpta kopparflätor, smält lödtenn, bränd isolering vid kolhållare etc).
2) Ta bort låsringen i axeländen och håll NOGA reda på ev brickor och i vilken ordning de sitter.
3) Lossa de två långa genomgående skruvarna och dra ut dem.
4) Ta av gaveln med kolhållarna. Se upp med ev fjädrar och brickor på axeländen, håll NOGA reda på dem också.
5) Ta av statorhuset, efter att ha lossat anslutning till ev utanpåliggande solenoid.
6) Avsyna rotorn och statorlindningen och se om det finns några uppenbara fel - t ex svårt repig eller nersliten kollektor, brända lameller i kollektorn, smält och utslungat lödtenn från lödställena mellan kollektor och rotorlindning, brända lindningar etc.
7) Avsyna kolhållarna noga och kolla att det inte är några lösa nitar eller trasiga saker, alla kolfjädrar är hela och har samma spänst osv.
Hur resten av demonteringen ska gå till, beror på hur mekanismerna för framföring av drevet att göra, om startmotorn har någon mellanvägg med stödlager bakom drevet eller inte, osv osv. Det behövs mer bilder för vidare rådgivning.
torbjorn_forsman skrev:Får du fram full spänning till den? Mät spänningen (mellan startmotorns stomme och den polskruv som den grova kabeln är ansluten till), medan du gör ett startförsök. Om det är 12 V-system så kan spänningen få sjunka ner mot kanske 9-10 V, men inte lägre än så. För 24 V-system dubbla spänningen, för 6 V-system halva spänningen.
Återgå till [Traktorer] El/Elektronik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster