Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Vattentemperaturs givare som krånglar, biltema , bm 350

16 inlägg • Sida 1 av 2
El/Elektronik i traktorer

tobbe-38 (trådstartaren)

#1 » 00:29:18, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan, köpte ny vattentempmätare med medföljande givare som jag kopplade in efter beskrivningen, men den funkar inte. ger inget utslag även när vattnet är så varmt så man bränner sig rejält :cry:

På givaren äre två kablar en svart och en vit, den vita visar ohm utslag hela tiden vid kall motor den svarta är noll. men har testat båda två till mätaren men nej. enligt bruksanvisningen så visar den bara en kabel från givaren.

åkte till biltema och köpte en ny likadan mätare kopplade in den + till +, - till -, S till givaren, och den nya givaren men nej den funkar inte heller.

Vad gör jag för fel? har kollat den flera gånger, har haft kompisar där som kollat men de blir inte heller kloka på det.

Mätaren ger inget som helst reaktion, enda som händer när man jordar en kabel från givaren är att mätaren går i bött.

eller är det biltema nya sortiment av mätare som är felet?

Mvh.
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64



MN

#2 » 07:43:16, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur jordar givaren (om det nu är en sådan sort)? Har du dragit på gängtejp?

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Robban_C

#3 » 07:56:14, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänker på samma sak som MN. Får givaren korrekt jordning?

tobbe-38 skrev:... På givaren äre två kablar en svart och en vit, den vita visar ohm utslag hela tiden vid kall motor den svarta är noll. men har testat båda två till mätaren men nej. ...

Luddig beskrivning.
"den vita visar ohm utslag hela tiden vid kall motor "?
Vad betyder det? Betyder det att mätvärdet varierar (glapp vid mätpunkterna) eller är det ett konstant värde? Och var kopplar du den andra mätpunkten? På givarens gods får man anta men det står det inte.
Och den svarta, samma fråga, mäter du mot gods?
Har du mätt den vita när den ligger i en burk varmt vatten? Borde då ge lägre mätvärde eftersom mätaren bottnar om du kopplar mätarens kabel till jord.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

LeifAndersson

#4 » 08:40:23, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är givarens "skal" öht. kopplat till jord, ska inte en av kablarna jordas eller koppas till instrumentets jordanslutning. :klia:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Grett

#5 » 08:46:06, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har precis kopplat in en sån mätare för oljetemp och principen är väl samma :???:

En kabel är signaljord, dvs den ska jorda givaren för att säkerställa att den får korrekt jordning som inte störs av t.ex. gängtätning, oxid eller andra förbrukare. Signaljorden ansluts till en egen jordpunkt på motor eller chassi.

Den andra kabeln går till mätaren.

Mätaren behöver både + och - matning för själva mätaren och sen har den även separata stift för belysningen för att kunna koppla belysningen via reostaten.
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59

tobbe-38 (trådstartaren)

#6 » 13:33:32, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket svar blev det, jag hade givaren skruvad med gängtejp, men har nu fixat så det är rätt anslutning så ja slipper ha tätning, eller tejp.

Jag mätte på den vita kabeln och den visar ett visst ohm och som ni säger så sjunker ohm talet ju varmare givaren blir, sen är det en svart kabel som inte visar nå utslag, hörde av en att den är en som ska gå till en varningslampa som tänds när den kommer upp i en viss temp.

jag testa och gjorda den svarta då slog han i bott mätaren, har testa att ta den svarta på signal kabeln från mätaren men det går inte heller.

Biltemas kopplingsschema visar bara att det ska gå en signal kabel från mätaren (S) till givaren, givaren är jordad i toppen, precis som org.

Jag vet inte riktigt men mätaren ska väll inte nollställa/kallibrera sig när man slår på strömmen? mätaren börjar på 40grader,

men eftersom givarens ohm tal varierar tycker jag att mätaren borde visa nått iallafall.
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64

tobbe-38 (trådstartaren)

#7 » 13:45:23, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grett skrev:Har precis kopplat in en sån mätare för oljetemp och principen är väl samma :???:

En kabel är signaljord, dvs den ska jorda givaren för att säkerställa att den får korrekt jordning som inte störs av t.ex. gängtätning, oxid eller andra förbrukare. Signaljorden ansluts till en egen jordpunkt på motor eller chassi.

Den andra kabeln går till mätaren.

Mätaren behöver både + och - matning för själva mätaren och sen har den även separata stift för belysningen för att kunna koppla belysningen via reostaten.


Hm intressant, för oljetemp och vattentemp på biltema har samma givare.

jag kopplade den vita till signalkabel, sen testa jag och jorda den svarta, vips så stod mätaren i bott igen, jag testade även tvärtom men de funka inte för de.

vet inte vad man ska kolla, har ju gått igenom allt flera gånger. även köpt en ny mätare med givare och samma fel.
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64

Grett

#8 » 15:55:53, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte provat min mätare än :)

Om jag vore som du skulle jag reklammera båda mätarna.
Något säger mig att även jag får göra det :(
Det går ju inte göra så mycket fel om man följer kopplingsschemat som medföljer.
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59

tobbe-38 (trådstartaren)

#9 » 16:01:18, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

nej lite trött blir man...har ju biltemas volt mätare och oljetrycksmätare och dom funkar perfekt. känns tråkigt om inte vattenmätaren funkar,och ha olika märken på alla mätare

Borde ju vara fler som haft samma problem isf, vet en sida som sålde samma sortiment som biltema. fast mycket dyrare.

vart ska man då få tag i bra/billiga mätare då
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64

Fredrik_

#10 » 00:17:43, 30-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förutsätter att du har minusjord på traktorn!?

Provat att koppla upp det hela löst. + och -, givarens anslutning och - till dess gods.
Har du dålig kontakt mellan instrumentets minus och givarens minus kan det också bli galet!!

Alla sådana här typer av instrument är en form av voltmätare.
Blir värdena /inkopplingen fel visar de fel..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tobbe-38 (trådstartaren)

#11 » 00:27:21, 30-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Förutsätter att du har minusjord på traktorn!?

Provat att koppla upp det hela löst. + och -, givarens anslutning och - till dess gods.
Har du dålig kontakt mellan instrumentets minus och givarens minus kan det också bli galet!!

Alla sådana här typer av instrument är en form av voltmätare.
Blir värdena /inkopplingen fel visar de fel..


Får göra det, men instumentets minus är jordat i chassi och givaren hölje jordas i chassi. kanske är där det spökar? men har ju jordat generatorn i motorblocket och startmotorn till ramen osv, allt annat funkar ju bra.

Men ska kolla på det sen. eftersom inte mätaren reagerar något så, jag har kopplat in intrumentbelysningens + och - på intrumentets ström och det lyser så där får han ju ström och jag har testat och extra jordat givaren extra mot toppen förut vet ja. men ska testa att extra jorda höljet direkt till startmotorns minus då. sen vet jag inte vad jag ska göra.


Edit: när jag tänker efter så är det nått med givaren för om jag tar intrumentets signalkabel som ska kopplas till givaren och kommer åt jord med den då går mätaren i bött som den ska göra, alltså är antingen givaren kass eller så får den inte ordentligt med jord.
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64

MN

#12 » 08:26:51, 30-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

men har du öht kollat med BT om hur givaran skall anslutas? Står det en kabel i mont anv och det är i verkligheten två st är det i första hand deras problem.

Vill du leka med Fluken så är det bara att lista ut vilken kabel som är signal och vilken som är jord samt om den bara kompletterar jord via känselkoppen eller om den är helt avskild.

Autometer har ju annars dugliga mätare som passar stilmässigt.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Grett

#13 » 10:23:50, 30-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopplingsschema följer med.
Om inte annat har jag schemat för oljetempmätaren liggande.
Rekommenderar starkt att använda givarens jordkabel istället för att lita på att givarhöljet jordar tillräckligt bra.

Som sagt, återstår att se om min mätare fungerar...
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59

Mikael Hansson

#14 » 20:52:54, 17-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kopplat in en sådan idag från Biltema på en Hanix 1500,

och det var inte utan problem :aaargh: men det gick att lösa,

Mina delar från Biltema bestod av:

1 st Adapter för vattentempgivare 38mm Art. nr: 322038
1 st Vattentemperaturmätare Art. nr: 32242 i denna medföljde 1 st vattentemperaturgivare 32-242 Art. nr: 32262


Bild
Adapter 38mm


Bild
Vattentemperaturmätare


Bild
Vattentemperaturgivare

på vattentemperatursmätarens baksida finns det 3 anslutningar + 1 lampanslutning, dessa är:

S, +, - och lampanslutningen bestående av 2 kontakter lämpligt +12v och en för jord

på vattenteperatursgivaren finns det 3 anslutningar men vi ser bara 1 vit kabel och en svart kabel se nedan bild och observera mässingen som är den tredje anslutningen.

Bild

Jag fick göra följande inkoppling för att få mätaren att fungera.

För enkelhetens skull har jag hoppat över inkopplingen av belysningslampan i mätaren :idee3:

På vattentemperaturmätaren Art. nr: 32242
+ till tändningslås och
S till vit kabel på vattentemperaturgivaren Art. nr: 32262

Nu kommer det trixiga med tanke på att Mätaren och givaren visade sig vara väldigt signalkänslig :idee:

- på vattentemperaturmätaren Art. nr: 32242 till svart kabel på vattentemperaturgivaren Art. nr: 32262 samt att de ska kopplas in på jordpunkten på adaptern för vattentempgivare 38mm Art. nr: 322038 se bild

Bild

och från denna jordpunkt med tre anslutningar fick jag även dra en kabel till - på batteriet. Med denna kabeln så fungerar Temperaturmätaren utan störningar.
Kan nämnas att jag har huvudströmbrytaren på minussidan på maskinen så kabeln hamnade efter huvudströmbrytaren.


Bild

och på panelen såg det ut så här efter lite motorkörning


Bild

//Mikael
Användarvisningsbild
Mikael Hansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:45, 06-07-2009
Ort: Partille
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: 1x Hymas 470 1971/1975, Borros borrvagn No BBV 43, Brokk 150, Hydromac H7

tobbe-38 (trådstartaren)

#15 » 23:32:11, 04-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va bra! jag har inte rört tempmätaren/givaren sen förra året nu har bara kört traktorn som den är.

Som jag förstod de så kopplar jag S från mätaren till vit kabel, och jord från - på mätaren till svart på givaren och sedan ska detta jordas på batteriet.

då är det jorden som vart problemet för mig då, jag har prövat att bara jorda svartkabel på motorblocket men det har inte räckt till.

Mvh
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se