Sida 1 av 2

Konvertera FE35 bensin till brytarlöst

InläggPostat: 19:36:23, 01-07-2019
av MF35
Tänkte konvertera en Ferguson FE35 bensin till brytarlöst tändsystem. Tror det är 1958 års modell. Kollat på kit i England. Återförsäljaren vill veta om jag har Standard Vanguard motorn eller continental. "The Vanguard engine has an offset keyway drive the continental has a gear" jag tror det står Shm 102 817 på plåten på traktorn. Är det nån som har konverterat en Ferguson 35 bensin?
Bild

Bild

Re: Konvertera FE35 bensin till brytarlöst

InläggPostat: 21:04:16, 01-07-2019
av Ivar Risslén
Du har Standard motor som motorfabrikat. Det var bara de första årsmodellerna som hade Continental motorer. Sedan blev det Standard motor som även fanns i Standard Vanguard och Triumph TR2. Samma motor i famljebilen, sportbilen och traktorn.
S= Normal spårvidd
H= Bensinmotor med komp. 6,6:1. Det fans även en med lägre kompression
M= 2-stegskoppling ( specialmodellen). Det fanns även med en stegskoppling
1958= serienummer mellan 79553 till 125067.

Re: Konvertera FE35 bensin till brytarlöst

InläggPostat: 21:09:48, 01-07-2019
av MF35
Tackar! Jag har lite skumt serienummer men tror du det är en -58?

Re: Konvertera FE35 bensin till brytarlöst

InläggPostat: 21:13:17, 01-07-2019
av Ivar Risslén
Enligt serienumret så är den tillverkad 1958. Senare så bytte de namn från FE 35 ( Ferguson-England) till MF 35 ( Massey-Ferguson).

Re: Konvertera FE35 bensin till brytarlöst

InläggPostat: 21:19:23, 01-07-2019
av Holger
Instruktionsboken uppladdad hit:
MF35 bensin instruktionsbok
Tack MF35!

Re: Konvertera FE35 bensin till brytarlöst

InläggPostat: 21:24:11, 01-07-2019
av MF35
Holger skrev:Instruktionsboken uppladdad hit:
MF35 bensin instruktionsbok
Tack MF35!
Kul att man kan hjälpa till och trevligt med svenska instruktionsböcker :grin: Det enda jag saknar på maskinisten till MF35 är svensk verkstadshandbok

Re: Konvertera FE35 bensin till brytarlöst

InläggPostat: 21:30:37, 01-07-2019
av MF35
Ivar Risslén skrev:Enligt serienumret så är den tillverkad 1958. Senare så bytte de namn från FE 35 ( Ferguson-England) till MF 35 ( Massey-Ferguson).

Tror du att det här kittet kan passa: https://www.ebay.co.uk/itm/D3A4-electro ... SwHtNcp3LR


Bild

Re: Konvertera FE35 bensin till brytarlöst

InläggPostat: 21:38:58, 01-07-2019
av 63an
Även en utsliten fördelare blir kanon om man kan slopa spetsarna :thummar:

Re: Konvertera FE35 bensin till brytarlöst

InläggPostat: 21:45:28, 01-07-2019
av MF35
Vilken Lucas fördelare sitter det på min?

Re: Konvertera FE35 bensin till brytarlöst

InläggPostat: 07:24:19, 02-07-2019
av MN
Kanske titta på fördelaren? Brukar finnas ngn idbricka. Prylen du länkar till är avsedd för minusjord.

Re: Konvertera FE35 bensin till brytarlöst

InläggPostat: 07:27:45, 02-07-2019
av MF35
MN skrev:Kanske titta på fördelaren? Brukar finnas ngn idbricka. Prylen du länkar till är avsedd för minusjord.

Min är minusjordad

Re: Konvertera FE35 bensin till brytarlöst

InläggPostat: 07:31:45, 02-07-2019
av MF35
Bild
Har traktorn på landet så kan inte kolla kan det vara detta jag har?

Re: Konvertera FE35 bensin till brytarlöst

InläggPostat: 10:39:52, 02-07-2019
av torbjorn_forsman
Om man vill få stabilare tändläge och mindre "fladder" i tändförställningen genom att konvertera till brytarlöst tändsystem, så bör man välja ett tändsystem med en "symmetrisk" givare som har både fasta och rörliga magnetpoler fördelade hela varvet runt - alltså samma konstruktion som på t ex Bosch och Delco fördelare med induktiv givare från 1970- och 80-talet.
De brytarlösa givare som består av en hallgivare, optisk läsgaffel eller liknande som sitter på ena sidan av brytarplattan, är nästan lika känsliga för glapp i fördelaraxeln som brytaren är.

Jag gjorde en gång en konvertering av fördelaren till en Volvo B20 genom att montera in en brytarlös givare som kom från fördelaren till en Ford Escort '88 (CVH-motorn). Den mekaniska tändförställningen stelopererades (limmades ihop med epoxilim), och tänd- och insprutningsstyrenheten från en Opel Kadett '89 (motor C16NZ) fick ta över ansvaret för tändförställningen. Tändmodul och tändspole togs från samma Opel.

Re: Konvertera FE35 bensin till brytarlöst

InläggPostat: 14:25:35, 06-07-2019
av MF35
Jag har d34a fördelaren
Bild

Re: Konvertera FE35 bensin till brytarlöst

InläggPostat: 14:35:54, 06-07-2019
av QV_
Helelektronisk tändspolestyrning är bättre men denna är bättre än bara brytare.

https://www.amazon.com/Velleman-K2543-E ... B007GP6EQ6

Man måste dock ha kvar brytaren men i bil kan man räkna med 5 gångers livslängd på brytarna.

Sen så är det nästan ingen som sköter om sin fördelare. Alla tror de är befriade från periodiskt underhåll.