Om man vill få stabilare tändläge och mindre "fladder" i tändförställningen genom att konvertera till brytarlöst tändsystem, så bör man välja ett tändsystem med en "symmetrisk" givare som har både fasta och rörliga magnetpoler fördelade hela varvet runt - alltså samma konstruktion som på t ex Bosch och Delco fördelare med induktiv givare från 1970- och 80-talet.
De brytarlösa givare som består av en hallgivare, optisk läsgaffel eller liknande som sitter på ena sidan av brytarplattan, är nästan lika känsliga för glapp i fördelaraxeln som brytaren är.
Jag gjorde en gång en konvertering av fördelaren till en Volvo B20 genom att montera in en brytarlös givare som kom från fördelaren till en Ford Escort '88 (CVH-motorn). Den mekaniska tändförställningen stelopererades (limmades ihop med epoxilim), och tänd- och insprutningsstyrenheten från en Opel Kadett '89 (motor C16NZ) fick ta över ansvaret för tändförställningen. Tändmodul och
tändspole togs från samma Opel.