Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Växlar inte - Elfel eller tryckluft? Volvo 4200 - Säkring 11 SA

5 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

atgardmedia (trådstartaren)

#1 » 09:36:48, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har ägt en Volvo BM 4200 från tidigt 80-tal några år nu.
Den har fungerat fint men nu har jag fått ett fel i att den inte växlar mellan 1,2,3an
(kan manuellt växla genom att rycka i kolvarna)

Jag har två fel som jag känner till.
- En tryckluft-bälg av något slag som det är hål i. (Ny är bestäld)
- Säkring 11 på elcentral SA brinner så fort jag stoppar i en ny.

Det SOM funger är:
- Att starta om växelväljaren står i neutral
- Startar inte (som det ska) om back eller fram är ilagd (en mekanisk vakt kallad V17 som ska sitta på växelväljarventilen)
- Bromsarna fungerar skapligt fortfarande. Rätt tryck i båda system så länge jag inte bromsar, pyser långsamt ut när jag bromsar)

Det som inte fungerar är:
- Växlingsautomatiken.. alltså att lägga i 1an, 2an o 3an. (fungerar som sagt att manuellt lägga i)
(Fram o back fungerar såklart då det sker via manuellt stag)


Hittade verkstadshandboken här på sidan och har suttit o studerat den.
Undrar om det är någon som har något bra stalltips.. saker som brukar kunna strula, gå sönder, kablar som ligger dåligt till som kan skavas.. eller är det bara ett relä som gått sönder?

Växlarna styrs ju av tryckluft men eftersom att jag har skapligt med bromsar och den håller tryck så går mina tankar till elfel.
Jag har ingen aning om säkring 11 har brunnit innan eller efter växlarna slutade att fungera.

Samma säkring (11) anges i verkstadshandboken vara:
Växling, Centralvarning samt tidrelä startautomatik

På schemat (jag är inte något proffs på scheman) tycker jag att säkring R11 är den som går sönder på min (?).. den går sen vidaregenom relä 13.
Kan det vara så att det är relä 13 som strular för mig?
Brukar dessa gå sönder?

Det jag inte riktigt får ihop är varför min startautomatiken verkar fungera som den ska då.
Eller är det så att startautomatiken bygger på att det INTE ska gå ström genom relä 13 och relä14 på stift 86.. då skulle det ju kunna vara så att det fortfarande "fungerar" att starta.

Lägger med lite bilder samt scheman av vad jag hittat.
Bland bilderna finns 2 olika scenarion som beskriver 2 olika startspärrslägen.. med dom borde man kunna läsa sig till hur det ska fungera tänker jag... men jag är väll för dum :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
atgardmedia
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:06:45, 06-08-2015
Maskintyp: Lastbil



torbjorn_forsman

#2 » 10:46:05, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

R11 som du har ringat in på schemat är ingen säkring. Säkringarna har ett längsgående streck genom rektangeln, och verkar vara märkta SA eller SB och en siffra på schemat. A eller B kanske anger vilken säkringsdosa de sitter i?

Det är YTTERST sällsynt att ett bilrelä går sönder på så sätt att det blir kortslutning i reläspolen. I det här fallet verkar det vara reläer med inbyggd frihjulsdiod parallellt med spolen, och i så fall skulle det ju teoretiskt sett kunna vara dioden som är trasig.
Enklaste sättet att kolla den saken är väl att ta ur båda reläerna R12 och R13 ur hållarna och se om säkringen fortfarande går omedelbart.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

atgardmedia (trådstartaren)

#3 » 11:19:22, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ah.. det låter ju vettigt.

O för att följa "standarden" då, om R13 är relä13, så borde R11 vara relä11..
Hittar ju faktiskt något om detta i en lista (?)

Ja precis.. det står att det är dioder i reläna.
Bra tips om att relän inte brukar falera, lättare att utesluta :)
Brukar dioder kunna brinna?

Relä 11 står angivet som: Relä för urkoppling, kraftöverföring.
(Matning som på bilden antyder att det endast är till för att "mata med ström"? .. typ strömuttag

Ska ut och testa rycka relän.
Bild
atgardmedia
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:06:45, 06-08-2015
Maskintyp: Lastbil

atgardmedia (trådstartaren)

#4 » 00:28:06, 24-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

RÄTTELSE
När säkring 11 sitter i.. så brinner säkring 6 upp.
(Mindes nog lite fel av vilken säkring som brann)

Har labborerat med relän idag.
Monterade en säkring på plats 11 igen
Ryckte ut relä 11, 12, 13, 14 och testade sedan att stoppa i dom ett och ett.
Säkring nr 6 brann i varje fall, ända tills att jag ryckte ur säkring 11 igen.
Då fungerar allt som vanligt.

Min nya teori.. är att säkring 11 alltid varit urkopplad eller haft en trasig säkring ända sedan jag köpte traktorn.
Det skulle betyda att växlingen fungerar oavsett elfelet och att felet med växlingen beror på nått annat och är ett nytt fel.
När växlingen slutade fungera så hittade jag den trasiga/borttagna säkringen (som ändå har växling i sin beskrivning) och antog att den hade med felet av växlingen att göra

- Tips på hur jag kan felsöka växlingen?
- Vad kan elfelet jag beskriver bero på?







Bild
atgardmedia
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:06:45, 06-08-2015
Maskintyp: Lastbil

torbjorn_forsman

#5 » 09:04:39, 24-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad sägs om att studera elschemat för att bedöma vilka strömmar som normalt kan förekomma genom säkringarna 6 och 11, sedan ersätter du tillfälligt säkringarna med glödlampor som begränsar strömmen till ofarligt värde men ändå kan släppa igenom rimlig belastningsström, och dessutom indikerar av sig själva när strömmen blir för hög?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se