Hej
Har ägt en Volvo BM 4200 från tidigt 80-tal några år nu.
Den har fungerat fint men nu har jag fått ett fel i att den inte växlar mellan 1,2,3an
(kan manuellt växla genom att rycka i kolvarna)
Jag har två fel som jag känner till.
- En tryckluft-bälg av något slag som det är hål i. (Ny är bestäld)
- Säkring 11 på elcentral SA brinner så fort jag stoppar i en ny.
Det SOM funger är:
- Att starta om växelväljaren står i neutral
- Startar inte (som det ska) om back eller fram är ilagd (en mekanisk vakt kallad V17 som ska sitta på växelväljarventilen)
- Bromsarna fungerar skapligt fortfarande. Rätt tryck i båda system så länge jag inte bromsar, pyser långsamt ut när jag bromsar)
Det som inte fungerar är:
- Växlingsautomatiken.. alltså att lägga i 1an, 2an o 3an. (fungerar som sagt att manuellt lägga i)
(Fram o back fungerar såklart då det sker via manuellt stag)
Hittade verkstadshandboken här på sidan och har suttit o studerat den.
Undrar om det är någon som har något bra stalltips.. saker som brukar kunna strula, gå sönder, kablar som ligger dåligt till som kan skavas.. eller är det bara ett relä som gått sönder?
Växlarna styrs ju av tryckluft men eftersom att jag har skapligt med bromsar och den håller tryck så går mina tankar till elfel.
Jag har ingen aning om säkring 11 har brunnit innan eller efter växlarna slutade att fungera.
Samma säkring (11) anges i verkstadshandboken vara:
Växling, Centralvarning samt tidrelä startautomatik
På schemat (jag är inte något proffs på scheman) tycker jag att säkring R11 är den som går sönder på min (?).. den går sen vidaregenom relä 13.
Kan det vara så att det är relä 13 som strular för mig?
Brukar dessa gå sönder?
Det jag inte riktigt får ihop är varför min startautomatiken verkar fungera som den ska då.
Eller är det så att startautomatiken bygger på att det INTE ska gå ström genom relä 13 och relä14 på stift 86.. då skulle det ju kunna vara så att det fortfarande "fungerar" att starta.
Lägger med lite bilder samt scheman av vad jag hittat.
Bland bilderna finns 2 olika scenarion som beskriver 2 olika startspärrslägen.. med dom borde man kunna läsa sig till hur det ska fungera tänker jag... men jag är väll för dum