Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Laddspänning MF 575

8 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

persoderlund (trådstartaren)

#1 » 00:11:15, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en gammal MF 575 som startat bra sen jag köpte den för några år sen. Nu börjar den plötsligt tveka, drar knappt runt motorn, och när jag mäter laddspänningen ser jag att den stiger med varvtalet upp till över 16 volt. Den bör väl stanna runt 14, eller har jag fel? Undrar om den har förstört batteriet, så att det inte håller laddningen...? Annars är det väl bara så att batteriet har blivit för gammalt, men borde ju kanske inte plötsligt bara bli ”slut” tycker man... Jo, kan nämna att en skruv hade lossnat på generatorn, en av två som håller fast vad jag tror är regulatorn, vet tyvärr inte vad det är för generator dock. Har skruvat dit en ny skruv men fortfarande hög spänning om man ökar varvtalet. Synpunkter någon? Byta batteri eller generator?
persoderlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:46:05, 29-12-2012
Ort: Arjeplog/Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Everun ER416T
Grålle -50, bensin



Janson1

#2 » 07:12:36, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om nu du har 16 volt, är det direkt på batteriet under drift (mätt på respektive pol)? Samtidigt så låter det som ev ett mätfel som blir när multimeterns batteri är på väg att ta slut... Vad har du för vilospänning på batteriet, mät efter minst en timma stillestånd.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#3 » 09:30:05, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om laddspänningen länge har legat uppåt 16 V så är det mycket möjligt att batteriet har förstörts av överladdning. Framför allt kan det tänkas att det är ganska torrkokat i batteriet nu. Och om man fyller vatten till rätt nivå i ett batteri där plattorna har stått i luft ett tag, så är det tyvärr vanligt att det blir kortslutning i en eller flera celler några timmar senare.

Ta reda på vad det är för fabrikat och typ på generatorn, om det inte finns någon läslig märkning så lägg upp bilder här så kanske någon känner igen den.
Rent allmänt brukar det vara att föredra att reparera generatorer framför att byta dem, risken är för stor att man får någon undermålig piratdel eller något suspekt "fabriksrenoverat" om man ska byta hela generatorn.
Vissa typer av laddningsregulatorer slutar reglera och drar ständigt på full magnetisering, om de blir utan jordning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Åsa-Nisse

#4 » 10:55:44, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett batteri som kokat brukar bli svart beläggning på hattarnas undersidor.
Kan ju vara så att batteriet har svårt att ta emot laddning och generatorn maxar, men 16 volt verkar mycket, och jo, ett batteri kan bara tvärdö.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

persoderlund (trådstartaren)

#5 » 13:11:34, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Multimetern har nytt batteri. Traktorbatteriet är slutet, inga hattar att inspektera. Batterispänningen ligger på 12,7v efter några timmar med frånkopplad minuspol. Bilder på generator (En av de blanka skruvarna var det som saknades):
Bild
Bild
persoderlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:46:05, 29-12-2012
Ort: Arjeplog/Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Everun ER416T
Grålle -50, bensin

torbjorn_forsman

#6 » 15:32:04, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bekant generatortyp, vanlig på franska bilar från runt 1980. Laddningsregulatorn är nog inte original utan en piratdel, jag har varit tvungen att laga en sån piratregulator en gång. Felet var en ytmonterad transistor som hade gått sönder pga felkoppling av kablarna till de två flatstiftskontakterna på generatorn. Skruvarna till regulatorn ser misstänkt blanka ut, så den har nog inte suttit där så länge.
En sån där generator har inga magnetiseringsdioder utan den är beroende av att få magnetiseringsström via tändningslåset. Det ena av flatstiften på generatorn ska vara kopplat direkt till + efter tändningslåset, det andra till + via laddningslampan. Om man förväxlar kablarna eller sätter dit en för stark laddningslampa, så går regulatorn (åtminstone om det är en piratregulator) obönhörligen sönder.
Jag vill minnas att det smala flatstiftet är för magnetiseringsström och det breda till laddningslampan, men jag kan ha fel på den punkten. Säkrast att kolla traktorns elschema för den saken. Eventuellt kan det finnas märkning ingjuten i plasten nära flatstiften som talar om vilket som är vilket av dem.

Generatorns typbeteckning ser ut att vara A13 R 222 ? Hos Paris-Rhone (som numera har blivit Valeo) gick det att läsa ut en del av generatorns egenskaper ur beteckningen. A betyder att det är en växelströmsgenerator, 13 att diametern (troligen statorplåtens ytterdiameter) är 13 cm, R att den är avsedd att gå medurs. 222 är ett löpnummer.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ove.G

#7 » 15:47:13, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova med annat batteri, kan vara för dåligt motstånd.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

torbjorn_forsman

#8 » 15:54:11, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En växelströmsgenerator med elektronisk laddningsregulator kan aldrig ge så mycket överspänning som i det här fallet bara pga ett dåligt batteri, om laddkretsen är i bra skick. Skulle det trots allt vara så, så borde spänningen sjunka till omkring 14 V så snart man tar ut en aning ström ur traktorns elsystem (t ex slår på lyset).
Och eftersom det tycks gå att starta på batteriet och dess tomgångsspänning verkar vara fullt normal, så är det nog inte i första hand batteriet som är boven här.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se