Bekant generatortyp, vanlig på franska bilar från runt 1980. Laddningsregulatorn är nog inte original utan en piratdel, jag har varit tvungen att laga en sån piratregulator en gång. Felet var en ytmonterad transistor som hade gått sönder pga felkoppling av kablarna till de två flatstiftskontakterna på generatorn. Skruvarna till regulatorn ser misstänkt blanka ut, så den har nog inte suttit där så länge.
En sån där
generator har inga magnetiseringsdioder utan den är beroende av att få magnetiseringsström via tändningslåset. Det ena av flatstiften på generatorn ska vara kopplat direkt till + efter tändningslåset, det andra till + via laddningslampan. Om man förväxlar kablarna eller sätter dit en för stark
laddningslampa, så går regulatorn (åtminstone om det är en piratregulator) obönhörligen sönder.
Jag vill minnas att det smala flatstiftet är för magnetiseringsström och det breda till laddningslampan, men jag kan ha fel på den punkten. Säkrast att kolla traktorns
elschema för den saken. Eventuellt kan det finnas märkning ingjuten i plasten nära flatstiften som talar om vilket som är vilket av dem.
Generatorns typbeteckning ser ut att vara A13 R 222 ? Hos Paris-Rhone (som numera har blivit Valeo) gick det att läsa ut en del av generatorns egenskaper ur beteckningen. A betyder att det är en
växelströmsgenerator, 13 att diametern (troligen statorplåtens ytterdiameter) är 13 cm, R att den är avsedd att gå medurs. 222 är ett löpnummer.