Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Volvo BM 350 elvärmare

8 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

pecee05 (trådstartaren)

#1 » 10:27:37, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej får inte rätt på bildhanteringen, men jag har en elvärmare monteradd på Boxern som jag vill plocka bort, där är två slagar kopplade till värmaren, från topplocket till värmaren och från värmaren till motorblocket, vad tror ni experter, vad går i dessa slangar? är det ok att plocka bort. sitter mest i vägen och funkar inte, traktorn har tidigare gått i norra Sverige nu är den i Sveriges Florida, Skåneland!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
pecee05
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:50, 06-11-2016
Ort: malmö
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: FAI 380 SC



Ivar Risslén

#2 » 10:36:31, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var länge sedan man såg en Frico värmare. Den har nog suttit där sedan traktorn var ny.
Det är kylarvätska som går i slangarna så du kan passa på att byta den för du kommer att tömma ur det mesta ur motorn när du lossar slangarna.
Det är bara att plocka bort slangarna och plugga hålen. Men kasta inte bort anslutningsnipplarna till motorblocket och toppen utan sälj dom till behövande till vintern.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

bert

#3 » 13:46:26, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koppla ihop dom annars

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

pecee05 (trådstartaren)

#4 » 14:51:16, 25-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack, Ivar o Bert. Jag fattar inte varför man kopplat värmare till kylvätska, tanken är väl kylning? Var inte glykolen uppfunnen? Hursomhelst, kanonråd, blir fix i höst när utejobben är klara för året. man pluggar med frostplugg, visst?
pecee05
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:50, 06-11-2016
Ort: malmö
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: FAI 380 SC

torbjorn_forsman

#5 » 16:51:11, 25-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken med motorvärmare är ju framför allt att underlätta kallstart och minska det motorslitage och risk för haverier som varje svår kallstart innebar förr i tiden, då smörjoljorna var dåliga och dieselbränslet innehöll mycket svavel. Svavlet i bränsle bildar ju svaveldioxid och svaveltrioxid vid förbränning, och tillsammans med vatten som bildas av vätet i bränslet då det förbränns, så bildas svavelsyra. Så länge motorn är så kall att avgaserna kondenserar på metalldelar (cylinderväggar, ventilsäten mm), blir det alltså direkta frätskador om motorn körs på bränsle som innehåller mycket svavel. Av den anledningen var man förr i tiden mycket mån om att helst ha en motortemp på minst 40-50 grader redan vid start, om inte det var möjligt gällde det att få upp tempen så snabbt det bara gick efter start, för att inte hela förtjänsten på maskinen skulle gå till motorrenoveringar.
Idag är problemet med kallstartslitage mindre, men inte helt borta. Smörjoljorna är bättre, och i och med att svavlet är så gott som borta ur bränslet så bildas ingen svavelsyra heller. Däremot bildar ju koldioxiden i avgaserna kolsyra tillsammans med vatten och den fräter också på järn och stål, dock inte alls lika kraftigt som svavelsyra gör.
Om inte annat så brukar ju en gammal dieselmotor vara mycket lättare att kallstarta om man har kört motorvärmare några timmar innan start, man slipper också vitrök efter start och risk att den spär ut smörjoljan med oförbränt bränsle.

S k frostpluggar (kärnpluggar), en vanlig modell kallades förr Welch-plugg, används INTE i gängade hål utan de sätts in i slätborrade hål, de som vid gjutning av motorblocket användes för kärnstöden. De har alltså ingenting med frostsäkring av motorblocket att göra utan finns bara där av produktionstekniska skäl. Motorblock för våta cylinderfoder kan gjutas utan kärnstöd, och därför brukar sådana block inte ha några hål för "frostpluggar".

När det, som i detta fall är gängade hål, så använder man gängade pluggar med rätt gänga. Om det är vanlig rörgänga (R eller G), så brukar man kunna hitta passande pluggar bland VVS-prylar på byggvaruhus.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#6 » 20:11:24, 25-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi är på väg mot en ny istid så historien kan upprepas och då är det bra med en motorvärmare även i Skåne. https://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A5ge ... _B%C3%A4lt
Errare humanum est

3 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

pecee05 (trådstartaren)

#7 » 17:34:30, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, snyggt inspel Ivar, men jag tror inte Greta åker båt till Usa för att förkunna den nya istiden. Den som lever får se :grin: tack till Torbjörn, vet inte om hålen är gängade eller inte, men nu kan jag åtgärda både och!

1 person gillar det här inlägget.
pecee05
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:50, 06-11-2016
Ort: malmö
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: FAI 380 SC

Ivar Risslén

#8 » 17:40:42, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I det nedre hålet som sitter mitt på motorblocket brukar det sitta en avtappningskran för kylvätskan. Båda hålen är gängade med rörgänga men nu minns jag inte grovleken på rak arm och är för lat för att gå ut och kolla på satsen som jag har liggandes någonstans i garaget.
Skruva loss nipplarna och gå till en riktig rörfirma så fixar de nog lämpliga pluggar.
På min boxer är slangarna bara kapade och det är instoppat en träplugg i ändarna. Jag kan inte rekommendera den metoden för man kan ha otur att pluggarna lossar.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se