En bilgenerator - oavsett hur hög märkström den har - reglerar på konstant
spänning. Och om inte spänningen är så högt inställd att batteriet blir sönderladdat om man har maskinen igång ofta, så får man räkna med att det krävs
ungefär 24 timmars sammanhängande körning för att få ett urladdat
batteri helt fulladdat. Däremot går det på ett par timmar att komma upp till halvladdat batteri. Detta för att den laddström batteriet kan suga åt sig vid konstant spänning sjunker ju mer laddat batteriet blir.
Ordet "laddningsrelä" ska man helst inte använda alls. I regulatorn till likströmsgeneratorer ingår något som kallas bakströmsrelä, som är till för att bryta förbindningen mellan batteri och
generator då motorn står stilla eller går med så lågt
varvtal att generatorn inte laddar. Riktigt gamla/primitiva likströmsgeneratorer med s k tredje borste har ingen laddningsregulator alls utan bara bakströmsrelä, och det är väl från den tiden som uttrycket laddningsrelä kommer.
Beträffande generatorn från Nissan Micra '92 så är jag inte helt säker på att det är en "normal" en med magnetiseringsdioder. Kolla elschemat för den bil du plockar generatorn från och koppla in den på samma sätt, GISSA INTE!!!
Även moderna växelströmsgeneratorer behöver laddningsregulator, men den brukar vara inbyggd i generatorn så man ser den inte utanför.