Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

byta generator fordson major.

76 inlägg • Sida 2 av 6
El/Elektronik i traktorer

bmh10350 (trådstartaren)

#16 » 19:05:35, 29-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha de ska vara kvar oförändrat även om man byter till växelströms?
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare



Hidsmekolek

#17 » 19:35:07, 29-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis!
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

bmh10350 (trådstartaren)

#18 » 20:12:22, 29-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det gamla tändningslåset kan man ha kvar? Eller lättare och köpa ett nytt?
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Hidsmekolek

#19 » 20:40:42, 29-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gamla går fint att använda, är ju bara en enkel strömbrytarfunktion som behövs.
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

bmh10350 (trådstartaren)

#20 » 20:52:45, 29-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Regulatorn är ju kopplad till tändingslåset det är väl barA ta bort den? Laddar din generator upp batteriet på 30 min? Du kanske inte har så många lampor?
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#21 » 22:13:21, 29-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bilgenerator - oavsett hur hög märkström den har - reglerar på konstant spänning. Och om inte spänningen är så högt inställd att batteriet blir sönderladdat om man har maskinen igång ofta, så får man räkna med att det krävs ungefär 24 timmars sammanhängande körning för att få ett urladdat batteri helt fulladdat. Däremot går det på ett par timmar att komma upp till halvladdat batteri. Detta för att den laddström batteriet kan suga åt sig vid konstant spänning sjunker ju mer laddat batteriet blir.

Ordet "laddningsrelä" ska man helst inte använda alls. I regulatorn till likströmsgeneratorer ingår något som kallas bakströmsrelä, som är till för att bryta förbindningen mellan batteri och generator då motorn står stilla eller går med så lågt varvtal att generatorn inte laddar. Riktigt gamla/primitiva likströmsgeneratorer med s k tredje borste har ingen laddningsregulator alls utan bara bakströmsrelä, och det är väl från den tiden som uttrycket laddningsrelä kommer.

Beträffande generatorn från Nissan Micra '92 så är jag inte helt säker på att det är en "normal" en med magnetiseringsdioder. Kolla elschemat för den bil du plockar generatorn från och koppla in den på samma sätt, GISSA INTE!!!
Även moderna växelströmsgeneratorer behöver laddningsregulator, men den brukar vara inbyggd i generatorn så man ser den inte utanför.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#22 » 22:22:10, 29-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta hellre en ”vanlig” från tex volvo 940 eller 850.
Är nog enklare på många vis.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

bmh10350 (trådstartaren)

#23 » 07:01:46, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tex generatorn på bilden är en nissan, man ser väl klart och tydligt den inbyggda regulatorn? men tror ni remskivan från traktorns generator passar den nya?
Bild
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Janson1

#24 » 07:29:03, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är 50/50 om den generatorn har inbyggd regulator eller ej... Dom små flänsarna som syns på bild genom lufthålen är dom 6 stora likriktardioderna. På bilden ser det mest ut som när den tvåpoliga kontakten är på plats så finns det inte plats för så mycket mera.
Biltema mm säljer en generator "universal" för jag tror runt 900 kr, den har inbyggd regulator, bara att "smacka" dit. Den ser förövrigt ganska lik din Nissangenerator som du har på bild.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#25 » 08:45:44, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmh10350 skrev:Tex generatorn på bilden är en nissan, man ser väl klart och tydligt den inbyggda regulatorn? men tror ni remskivan från traktorns generator passar den nya?
Bild


Visst har den inbyggd regulator, men du vet ju inte vad de två tunna ledningarna har för funktion innan du har studerat elschemat för den bil som generatorn kommer ifrån. Det är stor sannolikhet att den ena av dem är till laddningslampan, men du måste ta reda på vad den andra är till för. Det kan antingen vara strömförsörjning till magnetiseringen, som ska komma från tändningslåset, eller något helt annat.
Och det är stor risk att den inbyggda regulatorn går sönder om du kopplar fel.

Knappast troligt att den gamla remskivan passar direkt. Dessutom kommer du förmodligen att behöva en mindre remskiva för att få upp tillräckligt varvtal på växelströmsgeneratorn för att den ska ladda även vid lågt motorvarvtal.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#26 » 06:51:02, 01-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror: Vilken än generator som införskaffas (förutom original) så måste något byggas om. Enklast är om man kan skaffa en gängad stång med tillhörande muttrar och brickor, ev en rörstump för att få det lite mer proffsigare och sen skruva och skjuta generatorn tills den ligger i linje med remskivorna och sen få till spännstaget, man behöver för det mesta inte ens svetsa nåt.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#27 » 07:54:39, 01-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till saken hör ju också att traktorn säkert har en annan profil på fläktremmen än den bil man tar generatorn från.
Jag gissar att traktorn har en 1/2" eller 5/8" bred kilrem, medan bilar med växelströmsgenerator vanligtvis har 3/8" eller poly-V-rem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bmh10350 (trådstartaren)

#28 » 18:51:05, 03-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men kan jag använda samma regulator som är i traktorn om jag skaffar en generator som har inte inbyggd regulator?
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#29 » 20:33:12, 03-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej. Laddningsregulatorn för en likströmsgenerator har flera funktioner (bakströmsrelä och strömreglering) som normalt inte behövs på en växelströmsgenerator. Växelströmsgeneratorer kan också ha olikheter som gör att vilken regulator som helst inte går att använda till vilken generator som helst. Det skiljer t ex på hur fältlindningen är inkopplad och på fältlindningens resistans. Generatorer som har isolationsdiod kräver en regulator som är ställd på ca 0,9 V högre spänning än "normala" växelströmsgeneratorer. Osv osv.

Så om du skaffar en gammal växelströmsgenerator som är gjord för separat laddningsregulator, ta regulatorn från samma skrotbil som generatorn!

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bmh10350 (trådstartaren)

#30 » 20:37:06, 03-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl enklare då att införskaffa en nyare generator med inbyggd regulator
bmh10350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:41, 20-11-2018
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se