Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Kablar till Fe35 guldkalv

55 inlägg • Sida 2 av 4
El/Elektronik i traktorer

TJW Johnsson (trådstartaren)

#16 » 14:47:32, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är vi hemma. Fick besök av min son, som är elektriker till yrket, att tolka o läsa. Allt stämmde förutom två bruna som var i samma kabelsko. Den ena fick göras om till brun/vit. Start åt ena hållet och glödning/Start åt vänster.
Lade dock till en 25 Amp säkring på kabeln som går till glödningen på insuget . Allt funkade utan problem.
Är en Fe35 diesel med 23c motorn. En sk guldkalv.

3 personer gillar det här inlägget.
TJW Johnsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:14:32, 03-11-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Fe35



TJW Johnsson (trådstartaren)

#17 » 00:43:24, 12-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är normal laddning för en ny likströmsgenerator? Kan man mäta på batteriet hur många volt den ger på tex tomgång? Lika så vid halvgas eller ska man mäta på annat sätt?
TJW Johnsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:14:32, 03-11-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Fe35

Janson1

#18 » 08:01:16, 12-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja vid halvvarv bör det vara 14 volt eller lite till, gärna uppåt 15 volt om du spänningsmäter vilket räcker i dem flesta fall. Om du har en strömtång för likström så bör den väl ge runt 20 Amp. (det står på generatorn eller laddningsregulatorn vilken ström den kan lämna max) På tomgång ger en likströmsgenerator nästan ingenting så då bör det vara batterispänningen bara.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

TJW Johnsson (trådstartaren)

#19 » 09:48:40, 12-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Tack för svaret. Bara ut o mäta på batteripolerna då med Multimeter. Får hoppas på normala värden.
TJW Johnsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:14:32, 03-11-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Fe35

Ivar Risslén

#20 » 12:47:54, 12-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ett enkelt sätt att kolla om gamla elsystem laddar i ordning.
Man slår på belysningen och varvar sakta upp motorn. Om allt är i ordning så brukar man se att lyset blir kraftigare för att sedan bli lite svagare och hålla sig på den nivån resten av varvtalsökningen. Det blir så att ljuset blippar till lite.
Det är när spänningsregulatorn regler av som det sker att ljuset ändras.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

David, Luleå

#21 » 16:59:11, 12-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller att kika på amperemetern. (på instrumentpanelen) Den ska vara en bit upp på skalan efter start för att sedan gå ner en del när startspänningen är återställd i batteriet. Ligger den på - laddar den för lite.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

TJW Johnsson (trådstartaren)

#22 » 22:04:32, 12-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag testat. Fick dryga 12v vid tomgång. Sen vid ökat varv kom jag upp i 14v. Dock inte fullvarv. Kändes som lagom marchfart på motor. Så får väl kännas ok för likström. Ampermätaten är nog hyfsat gammal. Stiger i början för att senare vibrera så nålen knappt syns. Sen är det väl dags för nytt batteri. Kollat på bosch 80 Amp. Nån åsikt om det?

1 person gillar det här inlägget.
TJW Johnsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:14:32, 03-11-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Fe35

TJW Johnsson (trådstartaren)

#23 » 19:59:06, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsätter med andra funderingar....
Har nu haft kallare väder så nu var det upp till bevis. Ska den starta?? Första testet var det minus 10° så dags att "glöda" med köldstartsenheten. Har den som sitter i insuget. Efter ett puff så gjordes ett försök. Inte en antydan efter ca 4 sek på starten. Körde glödning igen och körde start i ca 7 sek. Nu hostade den men var allt. Glödde igen, nu lite längre tid än puffet, ca 5 sek längre. Då startade den efter ca 5 sek på starten. Kändes helt ok för en 23c motor. Test 2 gjordes dagen efter. Då minus 11°. På glödning igen. Hörde nu inget puff. Men testade ändå. Och nu blev det jobbigt att starta. Fick säkert köra 5 gånger med ca 8 sek varje gång med glödning emellan innan den gick igång. Hörde aldrig nåt från inslaget som tydde på att nåt hände där inne. Kan enheten gått sönder. El finns där o bränsle kommer fram till kopplingen. Nån som har nån aning Ang detta. Vore gott att ha detta i ordning när det blir kallare o kallare.
TJW Johnsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:14:32, 03-11-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Fe35

jonnordvall

#24 » 20:20:38, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minnbrukar mannhöra rätt väl hur det brinner där inne... brukar få köra glödgningen rätt länge........
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

TJW Johnsson (trådstartaren)

#25 » 21:38:43, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hördes inget på min. Så den kanske är trasig. Kollade vad som säljs så ser de annorlunda ut. Den jag har är mycke större(se tidigare bild). Eller byts bara det i mitten. Jag har även banjokoppling på min. Verkar vara rak koppling på de nya.
TJW Johnsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:14:32, 03-11-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Fe35

jonnordvall

#26 » 21:48:32, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min brukar precis som du säger poffa till lite. Mennsedan fortsätter jag glödga och låta den brinna rätt länge. Och så brukar jag kunna höra ett litet puttrade väsande ljud om jag lyssnar noga. Menar alltså inte att den låter högt..
Om den funkar känner man ju med handen om det blir varmt oxå
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Janson1

#27 » 22:49:55, 03-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohmmät den gamla thermostarten, den bör ligga på nåt ohm.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

TJW Johnsson (trådstartaren)

#28 » 08:31:29, 01-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sent svar. Den var trasig. Stor skillnad med den nya. Man hör "poffet" och sen kan man nästan höra hur det brinner. Startade bra efter bytet. Men nu startar den ju ändå. Är ju vår ute.

3 personer gillar det här inlägget.
TJW Johnsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:14:32, 03-11-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Fe35

MF35

#29 » 20:58:13, 22-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild En lite större operation är att konvertera till 4st glödstift som den senare FE35 hade. Jag har 4st glödstift i toppen den startar omedelbart som en modern dieselbil
Traktorer: FE35 -59, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
Åkgräsklippare:Toro Wheel Horse 14-38 hxl
MF35
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:46, 24-10-2006
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer:MF50A, FE35 -59 diesel, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
MF50A
Youtube: https://www.youtube.com/@TractorSwede/videos

TJW Johnsson (trådstartaren)

#30 » 21:28:08, 24-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att konstaterat att tändningslåset började ge upp så har jag köpt ett nytt. Med det gamla så gick startmotorn mycket "ansträngt" och sakta. Ungefär som man har dåligt batteri. Men nu börjar det nya bete sig likadant. Blir stor skillnad om man bara lägger en tråd mellan 12v på starten direkt på solenoiden. Då blir det fart på starten Är ju så tändningslåset ska funka. Nån som kan förklara detta??
TJW Johnsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:14:32, 03-11-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Fe35


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se