Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Stiftens placering på "Hella" relän

8 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

busse (trådstartaren)

#1 » 21:03:41, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på med vikplogen och funderar på att använda två vanliga "Hella" relän till styrningen, skickade en kompis på Biltema att köpa växlande reläer åt mig fanns två olika så ha tog det som tål 40A. Då jag skulle kolla på reläerna upptäckte jag att stiften inte sitter som det brukar göra på de flesta reläer men jag har sett denna stiftpladering några gånger.

Vanligast på fordonsreläer tycker jag verkar vara att 30, 85, 86 sitter åt samma håll och 87, 87a är åt andra hållet med 30 i mitten neråt mellan 85 och 86. På de reläer kompisen köpte sitter 86 och 30 tvärt om. Kommer att ha reläerna i socklar så själva kopplingen är ju inget större problem men jag undrar vilken som är vanligaste placeringen av stiften på växlande reläer 30 neråt i mitten eller till vänster sett underifrån? Känns ut klokt att välja den stiftplacering på som är vanligast förekommande på växlande reläer om man måste köpa nya reläer.

Har försökt googla vad denna stifplacering kan heta men hittar inget, på Biltemas sida verkar dom bara kallas sockel 1 och sockel 2.

Denna verkar vanligast, enligt mig
Bild

Det är denna stiftplacering jag undrar över hur vanlig den är, här fattas dock 87a, är den lika vanlig som den ovan ?
Bild
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



torbjorn_forsman

#2 » 21:19:22, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den undre kopplingen där reläkontakt respektive spole ligger "på snedden" är vanlig på fabriksmonterade reläer hos vissa biltillverkare (i synnerhet Opel och europeiska Ford, troligen även BMW).

Den övre kopplingen där reläkontakt och spole ligger "korsvis" är den vanligaste på undermåliga piratreläer från t ex Biltema, och den används också av en del biltillverkare (t ex de flesta franska och italienska märken samt VAG och Volvo). Tillbehörsreläer av bättre märke har ofta också den kopplingen.

Ett gott råd är att INTE använda Biltemareläer på ställen där man vill ha lång livslängd och god tillförlitlighet. Då är det säkrare att plocka kvalitetsreläer från valfritt 20-30 år gammalt bilvrak.

Kom ihåg att på växlande reläer, tål den brytande kontakten (87a) inte alls lika hög ström som den slutande (87), detta pga lägre kontakttryck (det är bara returfjäderns kraft som håller den sluten). Man bör alltså inte använda den för att styra strömmar på mer än några enstaka A, inte heller för besvärliga laster som kan ge ljusbågar vid brytning (elmotorer, solenoider, magnetventiler mm).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

busse (trådstartaren)

#3 » 22:03:21, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orsaken till Biltema reläer är att detta är lite exprimentkopplande, är inga problem med strömmen i detta fall då de två växlande reläerna bara ska bryta hållkretsar till två andra relän som i sin tur kommer att sköta diagonalventil på plogen. Funkar allt som det ska blir det nog att byta att till märkesreläer från Hella.

Byter nog ut reläerna till såna med spolen "tvärs över", Volvo och VAG låter ut lite bättre Opel och Fårrd ;) ska till Luleå på torsdag så då byter jag nog dom.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Sparrow

#4 » 00:22:00, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där olika stiftplaceringarna på Hellarelä gav mig lite huvudbry för många år sen. Mkt konstigt fenomen uppstod :klia: Hade som tur var ett Boschrelä att stoppa i reläsockeln när jag upptäckte skillnaden :hurra:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

torbjorn_forsman

#5 » 07:59:22, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla stora relätillverkare gör reläer med båda pinnplaceringarna. Man ska inte dra några slutsatser av vad det står för märke på relät.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

busse (trådstartaren)

#6 » 09:43:05, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är om någon pinfig är vanligare än den andra? Om nu Biltema har bägge varianterna så borde det väl innebära att bägge är ganska vanliga. Dock känns det ut som så att om någon pinfig är mer förekommande så väljer jag hellre den då jag tänker montera reläerna i socklar för att sen eventuellt slippa flytta om flatstiften i sockeln, skulle jag inte använt mig av reläsocklar spelar det ju mindre roll då det bara är att hålla koll på kablarna.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

torbjorn_forsman

#7 » 16:58:49, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Korsvis" -varianten uppfattar jag som vanligare. Om man vill ha kraftigare reläer med t ex 50 eller 70 A märkström, så brukar de ha grövre (9,5 mm) flatstift för anslutning 30 och 87, och de tror jag bara finns som "korsvis".
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

busse (trådstartaren)

#8 » 11:22:11, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska till Luleå imorgon eftermiddag så då byter jag eller köper nya relän till detta projekt så jag får roa mig med annat en kväll till innan jag kan ta tag i plogen och göra den klar. Känns lika bra att göra det ordentligt och som man vill ha det då man ändå håller på att fixa till detta en gång för alla, är ju inte heller uppställd om det skulle börja snöa istället för att regna för jag kan köra med min "nöddosa" som jag kopplar direkt i reläsocklarna med flatstift istället för reläna som styr vikplogens diagonalventil.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se