Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Mf 135 - lade- og startproblem (jordfeil)

3 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

lojk (trådstartaren)

#1 » 16:16:56, 17-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Noen som har tips til feilkilde, eller hatt tilsvarende problem?
Mf 135 mp 1966 modell.
Under arbeid sluttet den å lade. Etter å ha ladet opp batteri oppdaget jeg at den heller ikke vil starte..

Nå: Ved å legge direkte jord (-) inn på jordpunktet i startnøkkel, så starter den som den skal. (gir da inn god jord som ikke er koblet via fri-bryter osv).

Jeg regner med felles feilpunkt for både ladefeil og startproblem er et felles jord-punkt for ledningsnettet. Noen som vet hvor det pleier å være?

Har ikke byttet ledninger ennå, men regner med det blir neste grep hvis ikke jeg finner jordfeilen. Har prøvd å bytte regulator uten bedring. Fri-bryter ser også ut til å ha tilnærmet 0ohm..
lojk
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:01, 20-02-2016
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6420s
Valtra 6650 HT
Fiat 640
MF 135 MP
Ford County 764 Hymas 42
Case CX75SR



torbjorn_forsman

#2 » 21:16:14, 17-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns många varianter på elsystem i MF135, dels förekommer både likströms- och växelströmsgenerator och dels finns det skillnader beroende på om traktorn är byggd i England eller Frankrike.

Det låter som om elsystemet är minusjordat idag, vet du om det alltid har varit det eller om traktorn var plusjordad från början?
"Fri-bryter" , är det en batterifrånskiljare som är kopplad i serie med batteriets jordledning?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

lojk (trådstartaren)

#3 » 13:31:02, 22-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg antar at elsystemet har vært minusjordet hele tiden. Mener det er vekselstrømsgenerator.

Fri-bryter = bryteren i girkassen som forhindrer start hvis traktoren står i gir.
lojk
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:01, 20-02-2016
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6420s
Valtra 6650 HT
Fiat 640
MF 135 MP
Ford County 764 Hymas 42
Case CX75SR


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se