Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Generatorn laddar inte längre

28 inlägg • Sida 2 av 2
El/Elektronik i traktorer

rogerkfors (trådstartaren)

#16 » 11:43:02, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har mätt upp spänningarna efter några timmars körning 23 grader varmt ute och fick 15.06 på D+ och 14.87 på batteri har även testat med en annan spänningsprovare och det skiljde 0.07volt så det är inte fel på fluken iaf kanske bör man byta regulatorn eller vad tror ni?

Bild
Bild
rogerkfors
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:53, 31-10-2011
Ort: uppsala
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM400, BM 35/36, Fordson bray



torbjorn_forsman

#17 » 12:59:54, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som en typisk piratregulator. Om du inte kör alltför många timmar per vecka kan det nog duga med den regulatorn, men om traktorn är igång fulla arbetsdagar kommer batteriet att må dåligt pga överladdning.

En begagnad originalregulator (det ska stå Bosch på den svarta plastkåpan) är dock att föredra. Bör passa från alla K1-generatorer. K1 anger storleken på generator, alltså ytterdiameter mm. Det förekommer en mindre typ G1 (ovanlig, har suttit på bl a VW Polo) och en större typ N1 (t ex på vissa Volvo 700-serie, Ford Scorpio, Opel Omega, VAG-bilar). G1 brukar vara på 35 A eller mindre, K1-generatorer förekommer från 35 till någonstans kring 65-80 A , N1 från 70 A och uppåt.

Om du tar loss regulatorn, så kolla om kolen har slitit djupa spår i släpringarna. I så fall, och i synnerhet om släpringarna också är repiga, så lönar det sig att ta isär generatorn och svarva dem släta.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#18 » 13:24:30, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag samtycker med torbjörn, den regulatorn passar bra för vinterbruk, som mekaniker till din traktor så skulle jag aldrig satt dit en sådan regulator, när man inte ens vågar sätta ut företagsnamn på den kan man inte lita på den
Vad det gäller svarvning av släpringar ska man nog vara glad för det som finns kvar av dem, och undvika detta, dom är ganska tunna
Sammanfattning, ditt batteri mår inte bra vid mycket körning, bra på vintern, kan du lita på din regulator?
Håller du koll, så kör på...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#19 » 14:48:46, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag har svarvat släpringar, så brukar jag inte svarva djupare än att de enstaka djupaste reporna finns kvar. Är bara 90 % av ytan rensvarvad och anliggningsytan inte ligger nere i ett djupt dike som kan skava på sidorna av nya kol med lite andra mått än de gamla, så är det bra nog.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#20 » 15:04:27, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittar man i en verkstadshandbok för aktuellt märke med den generatorn så brukar det stå minsta diametern för släpringarna. På gamla Bosch så kan man svarva ner dom 1 millimeter utan problem om de inte är svarvade tidigare. Då får man byta släpringar. På de nyare med liten diameter på släpringarna så finns det ingen marginal att svarva ner utan man får byta direkt.
Att byta släpringar, kol och lager i generator kostar inte så mycket om man gör jobbet själv och köper sakerna där man hittar dom billigast. Glöm inte bort fraktkostnaderna när ni jämför priserna mot det lokala stället.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

rogerkfors (trådstartaren)

#21 » 11:38:30, 02-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej den går ju inte mer än någon timme då och då lite mer på vintern om det blir någon snö förstås.
Kör med lite överladdning och håller koll på batteriet och byter regulatorn om/när jag hittat en annan.
Tack alla som har engagerat sig med sin kunskap.

4 personer gillar det här inlägget.
rogerkfors
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:53, 31-10-2011
Ort: uppsala
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM400, BM 35/36, Fordson bray

Stefan1972

#22 » 09:48:55, 19-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Regulatorn på bilden är specad för 15volt............inget fel på regulatorn alltså utan bara fel val.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

eriksson94erik

#23 » 15:52:37, 02-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Bild

Hoppas trådkapning är ok, jag håller på att städa upp skatboet i traktorn då de är kopplat hejvilt å klippta och brunna kablar osv, men blir inte klok på generator, den grova plus är kopplad till en ampere mätare, minus på startmotor minus, ind är draget upp till där mätarna ska va men ligger löst, skall troligtvis till laddlampan, men b+ saknar stift i generatorn, det är en lucas acr 15 tror jag.
eriksson94erik
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:46:47, 04-09-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har för närvarande inget mer än min kära volvo då jag fortfarande bor i lägenhet, men förhoppningen är väll att införskaffa en åkerman h12 i framtiden

Stefan1972

#24 » 07:21:05, 03-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Märklig typ av lucas på det viset. Har lagat massor med dessa men inte med den där typen av uttag.......Det normala är att du har plus och minus på likriktaren ut vilket också framgår av plasten. Borde alltså rimligen vara plus på den ena trots att kabeln är svart. Det normala är jord via huset annars och att båda är plus men det finns även dylika med plus på ett stift och jord på det andra.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#25 » 08:16:26, 03-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olika regioners termineringar, avskiljd jordning kommer från marinsidan.

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ivar Risslén

#26 » 14:30:05, 03-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att det är engelska saker och en stor del av fordonsflottan var plus jordad och det var i övergången till minus jord som Lucas kom med den serien av alternator. Då var det praktiskt att ha ingen av polerna anslutna till jorden på generatorn. Senare av de modellerna hade ett eller två stift för plus från likriktaren. De hade 2 anslutningar för det gjorde lite mindre om det blev glapp i en kabelsko.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Stefan1972

#27 » 15:02:31, 03-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast jag har inget minne av att dessa är isolerade jordmässigt ? De med plus och minus i kontakten kan vad jag minns provköras med enbart plus och sen klamma i godset som brukligt.
Det är bara olika likriktare. De vauxhall jag har hållit på med som har så används parallellt med Europeiska delco remy generatorer och de har enbart den kopplingen så det var väl många ggr en anpassning till det också. Delcon är inte isolerad den heller. (som för marinbruk alltså)
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#28 » 09:14:41, 04-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma typ av flatstiftskontakt med två grova stift för B+ och ett normalt för D+ användes ju också på generatorer av många andra märken på 70-talet. T ex på Bosch-generatorer som satt på bl a VAG-bilar och Opel, ev också europeiska Ford. Men det dröjde inte många år innan man började få problem med varmgång på B+ och fordonstillverkarna gick över till att beställa generatorer med B+ -anslutning för ringkabelsko istållet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se