Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Art.nr Generator Delco Remy JD4230

23 inlägg • Sida 2 av 2
El/Elektronik i traktorer

uppland2

#16 » 16:07:13, 28-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det får mig direkt att fundera på hur kan man stanna en traktor som inte har elektrisk bränsleavstängning?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212



torbjorn_forsman

#17 » 19:42:10, 28-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det nog ganska troligt att generatorn har magnetiseringsdioder och egentligen är tänkt för laddningskontrollampa, men någon bestämde att den där traktormodellen inte skulle ha någon lampa så då fick det bli ett seriemotstånd i form av kabel istället. Diod i serie med laddningskontrollampan är inte helt ovanligt i personbilsvärlden heller, för övrigt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kungsis (trådstartaren)

#18 » 21:34:49, 28-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Ta några bilder på Delco-generatorn!
Har traktorn laddningskontrollampa i serie med D+ till generatorn, eller har den s k batteriavkännande system med en ledning direkt från tändningslås till generator?

Ett vanligt fel på Delco är att isolerbussningarna runt polskruven för B+ är gjorda av en plast som mjuknar i värme, det gör att den "undre" muttern släpper med tiden så att det börjar glappa mellan polskruvens skalle och likriktarbryggan. Med spänningsfall som följd, och i värsta fall kan glapp ställa till med spänningsspikar som förstör dioder i generatorn. Det kan vara bra att skruva loss B+ kabeln och dra efter den där muttern emellanåt.
Om du tar isär generatorn, så se upp med att det brukar vara ett nållager i släpringsänden, det gäller att inte få in något skräp i det när man tar isär den eller rengör delarna, och att fetta in axeländen innan montering.


Voltmeter och igen lampa.
Jodå, skruven för b+ var halvlös och lite ful i ytorna mot likriktarbryggan. En av de första sakerna jag brukar kolla, då jag tycker att det är vanligt fel.

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Kungsis (trådstartaren)

#19 » 21:43:28, 28-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

14.4V :hurra: Det var den bruna kabeln. Jättemycket tack för tipset. Men vilket fusk det var från fabriken. Vid generatorn (den synliga delen av kabeln) var diametern skaplig och mjuk och go. Efter att jag tagit bort skyddet runt kabelstammen upptäckte jag att det bara var sista decimetern som var sådan. Där var det sedan en skarv (dålig sådan) och fortsättningen var en liten usel kabel som var stel och eländig. Kabelstammens skyddshölje var original och så det måste ju varit så sedan den ar ny. Sicket sket.

Mvh
Kungsis

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

magirus

#20 » 22:43:28, 28-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: :hurra: :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

torbjorn_forsman

#21 » 10:41:35, 29-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motståndsledare brukar ofta vara styva, konstiga och svåra att ansluta. Värmetålig isolering samt ledare av någon slags motståndstråd som det inte går att löda på.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kungsis (trådstartaren)

#22 » 22:55:19, 03-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag måste skriva en liten varning, om någon läser denna tråd och har den som guide. När jag bytte ut ledningen, så bytte jag ända från tändningslåset. Anledning var att jag därför uteslöt ett kontaktdon som sitter i framkant av hytten. Och sådant kan ju vara en problemkälla, när den blir gamla. Dock upptäckte jag att senare att ingenting av de funktionen som kontrolleras av reglagen i taket fungerade. Efter lite letande upptäckte jag att just i kontaktdonet grenade det sig och det gick en kabel vidare just till grejerna i taket (det tog en omväg över några säkringar och relä). Klantigt att jag inte såg det, men nu är det fixat iaf.

Mvh
Kungsis

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

magirus

#23 » 23:37:58, 03-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gott att detta redovisas! :buga:
magirus
 


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se