Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Art.nr Generator Delco Remy JD4230

23 inlägg • Sida 1 av 2
El/Elektronik i traktorer

Kungsis (trådstartaren)

#1 » 22:46:45, 25-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle behöva ett nytt laddrelä till min JD 4230. Generatorn är en original Delco Remy. Tyvärr hittar jag ingen märkning. Det sitter en lapp på den, men den är blank. Någon som vet artikelnummer? Kan det stå nummer på laddrelät om jag skruvar bort det?

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil



torbjorn_forsman

#2 » 09:18:59, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delco-generatorer brukar ha numret instansat någonstans i främre gaveln, antingen vid ett av fästöronen eller så att säga mitt emellan dem. Vanligtvis är det ett nummer med 7 siffror. Inga mellanslag, skiljetecken eller bokstäver.

För övrigt tror jag inte du behöver något laddningsrelä. Det är något man hittar på gamla likströmsgeneratorer som är självreglerande med s k tredje borste (något som användes före WWII, och eventuellt på en del billiga småbilar en bit in på 50-talet). När det rör sig om generatorer från historisk tid, så talar man om laddningsregulator.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

uppland2

#3 » 09:50:43, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du frågat efter AR55827 hos din lokala JD-handlare? Finns för 7 dollar på yesterdaystractors vid en snabb sökning, men det blir väl antagligen ändå dyrare med postens momshantering.
Verkar vara samma för både 37 och 55A-versionerna.

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Kungsis (trådstartaren)

#4 » 22:59:50, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lokala JD handlaren undviker jag. Har fått fel reservdelar för många gånger. Men jag ska googla AR55827. Tack för tipset :grin:
Har letat nummer och det enda som finns är svagt instämplat B77B (eller 877E?) op ena örat. Laddningsrelä/laddningsregulator :ohnej: ja,ja nu ska vi inte vara petiga :bira:

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

torbjorn_forsman

#5 » 18:28:55, 27-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite katalogefterforskningar tyder på att originalgeneratorn i JD4230 inte alls är gjord av Delco, utan av japanska Denso (även kallat Nippondenso). Och i så fall är det precis som man kan förvänta sig att typbeteckningen står på en oläslig klisterlapp.
Följande nummer kan förekomma, troligen är alla generatorerna praktiskt taget identiska:
100211-0071
100211-0081
100211-0280
100211-0290
100211-0291
100211-0292
100211-0790
100211-5800
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#6 » 19:41:08, 27-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

uppland2

#7 » 19:43:58, 27-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kungsis skrev:Jag skulle behöva ett nytt laddrelä till min JD 4230. Generatorn är en original Delco Remy. Tyvärr hittar jag ingen märkning. Det sitter en lapp på den, men den är blank. Någon som vet artikelnummer? Kan det stå nummer på laddrelät om jag skruvar bort det?

Mvh
Kungsis


Är du säker på att det är regulatorn som är trasig? Det finns tydligen en skör brunfärgad ledning mellan nyckel och generator som brukar gå av, ramlade jag över när jag letade lite:

the resistor is in the small brown wire. That wire has a single strand nichrome resistance wire core. Sometimes that wire, being brittle, breaks inside the insulation somewhere back over the engine. Deere's fix for that is to abandon the original wire in the harness, and they have a new resistance wire in a loom that is run from the alternator back to the cab area, and wire tied to the outside of the original harness.

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

uppland2

#8 » 20:45:02, 27-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Lite katalogefterforskningar tyder på att originalgeneratorn i JD4230 inte alls är gjord av Delco, utan av japanska Denso (även kallat Nippondenso).


Det har nog funnits flera olika varianter beroende på tid och marknad. 1973-1975 importerades modellen hit ifrån Waterloo-fabriken, och enligt reservdelskatalogen var det DELCO-REMY, 37A utan Sound Guard-hytt, 55A med (det är bara statorn som skiljer). 1976 startade sammansättning i Mannheim, huvudsakligen med amerikanska komponenter men en del byttes mot europeiska, bl.a. en Bosch växelströmsgenerator på 42A med två 12V-batterier och även en annan 6hk startmotor, också den ifrån Bosch.

Det är inte läge att byta till en kraftigare generator när det ändå mekas (och byta till 12V-batterier om det fortfarande är 6V)?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

torbjorn_forsman

#9 » 20:57:41, 27-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppgifterna jag hittade i Hella:s generator- och startmotorkatalog från nån gång på 90-talet, talar om att de där generatorerna skulle vara på 90 A. Kanske gäller för det utförande av 4230 som har sålts i Tyskland.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

uppland2

#10 » 21:26:30, 27-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Uppgifterna jag hittade i Hella:s generator- och startmotorkatalog från nån gång på 90-talet, talar om att de där generatorerna skulle vara på 90 A. Kanske gäller för det utförande av 4230 som har sålts i Tyskland.


Det finns exempel på att vissa detaljer, t.ex. motor, skiljer mellan olika exemplar av samma modellnummer. Just 4230 fick t.ex. högre vridmoment för dieselversionen någonstans i mitten av försäljningsperioden (vad jag vet fanns det dock bara i grunden två motorer för 4230, en diesel och en bensin, det gjordes ingen gasvariant).

4230 var för övrigt JD:s sista modell med framhjul i mitten som tillval ifrån fabrik, tricycle.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Kungsis (trådstartaren)

#11 » 23:07:10, 27-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ju sedan gammalt en Mb diesel diesel människa, så jag kunde inte låta bli att prova om en sådan från en 123.a kunde funka. Det ska nog gå rätt lätt att få dit en sådan.
Efter att jag återigen gått igenom generatorn och bl.a putsat lite ytor, provade jag och den laddade 13v. Sedan testade jag återigen, laddade 0V :sad: . Ska kolla kabeln från tändningslåset. Har iof mätt och fått fram ström på den, men det var när den är obelastad. Kan ju vara dålig och göra att det bryter när den belastas. Tack för tipset :grin:
Jag brukar försöka hitta ljusglimtar i livet och nu blev det läge att montera av motorhuven för första gången på många år. Blev rent och snyggt efter tvätt :grin:

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

torbjorn_forsman

#12 » 08:00:12, 28-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta några bilder på Delco-generatorn!
Har traktorn laddningskontrollampa i serie med D+ till generatorn, eller har den s k batteriavkännande system med en ledning direkt från tändningslås till generator?

Ett vanligt fel på Delco är att isolerbussningarna runt polskruven för B+ är gjorda av en plast som mjuknar i värme, det gör att den "undre" muttern släpper med tiden så att det börjar glappa mellan polskruvens skalle och likriktarbryggan. Med spänningsfall som följd, och i värsta fall kan glapp ställa till med spänningsspikar som förstör dioder i generatorn. Det kan vara bra att skruva loss B+ kabeln och dra efter den där muttern emellanåt.
Om du tar isär generatorn, så se upp med att det brukar vara ett nållager i släpringsänden, det gäller att inte få in något skräp i det när man tar isär den eller rengör delarna, och att fetta in axeländen innan montering.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

uppland2

#13 » 08:54:59, 28-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte påminna mig att det finns någon laddningskontrollampa på dessa. Spänningen ser man ju på voltmetern på instrumentbrädan.

Om kabeln som nämns ovan gått av finns det en ersättare AR90841 med tillhörande likriktare AR85283. Buntbanden antar jag att man inte måste köpa som reservdel.

Såg i katalogen på JD:s hemsida (den är bra) att man efter s/n 39568 (mitten av 1977) bytte generatorer på 72/78A. Idag verkar alla ersatta av SE501372 om man behöver en ny som reservdel.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

torbjorn_forsman

#14 » 10:22:27, 28-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det nog någon slags batteriavkännande system. Men man kan undra vad den där motståndsledningen ska vara bra för.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

uppland2

#15 » 16:05:14, 28-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Då är det nog någon slags batteriavkännande system. Men man kan undra vad den där motståndsledningen ska vara bra för.


Enligt tråden
4230 rectifier install
på greentractortalk levererar den magnetiseringsström, och dioden sitter där för att förhindra backström till bränsleavstängningen på modeller med elektrisk avstängning, för annars kan man inte stanna traktorn.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se