Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Tändkablar Fordson Major

3 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Majorn (trådstartaren)

#1 » 21:10:51, 02-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har blivit lycklig ägare till en Fordson Major -53, Bensin/Fotogen. Skulle behöva byta tändkablen (och kanske alla kablar till tändstiften). Är det någon som vet om det finns färdiga att köpa? Eller tips på hur jag bygger egna?
Majorn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:47, 02-11-2020
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson major -53



torbjorn_forsman

#2 » 21:59:59, 02-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser högspänningsanslutningarna ut på den? Bilder kan vara välkomna.
Det vanliga är väl att man köper tändkabel på metervara och tändstiftskabelskorna har vanligtvis "träskruv"-anslutning som man helt enkelt gängar in i änden av kabeln. Vid fördelare och tändspole kan det antingen vara en fjädrande "kopp" som är fastlödd på de gamla tändkablarna och som då går att löda loss och flytta över, eller också kan det vara en gängad kabelförskruvning och kabeländen är helt enkelt skalad, ledarna utspridda i änden och trycks mot en metallyta i botten av uttaget när förskruvningen dras åt.

När du köper tändkabel, så se till att diametern passar till de saker den ska kopplas till. Vanligast är 5 och 7 mm diameter.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Majorn (trådstartaren)

#3 » 23:00:40, 04-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Torbjörn för fina råd - med detta tror jag att jag kan komma vidare en stund igen! Kabeln från tändspolen till fördelarlocket har ärgat av. Jag skall se om jag kan pilla ur den del som sitter kvar i fördelarlocken efter att jag tar ur kabeln och se om jag kan återanvända den.
Majorn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:47, 02-11-2020
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson major -53


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se