Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Generator/laddningsregulator BM 430?

45 inlägg • Sida 3 av 3
El/Elektronik i traktorer

Simon01 (trådstartaren)

#31 » 10:49:47, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.
Är inte som så att kabeln mellan laddampan och generatorn är kortsluten till chassi?

Alltså om du lossar denna kabel vid generatorn, lyser laddampan fortfarande?

.


Tror inte det, har mätt upp den med multimetern och det är iaf kontakt hela vägen. Ska prova att ta loss kabeln och se om den slocknar.
Simon01
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:18, 17-01-2011
Ort: Småland



Volvot24

#32 » 10:52:34, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Jo, jo

Klart det kan vara kontakt hela vägen, även om det är kortis mot chassi.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Simon01 (trådstartaren)

#33 » 11:41:35, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.

Jo, jo

Klart det kan vara kontakt hela vägen, även om det är kortis mot chassi.

.


Sant, ska undersöka saken.
Simon01
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:18, 17-01-2011
Ort: Småland

torbjorn_forsman

#34 » 13:51:46, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När nu en av magnetiseringsdioderna har kortslutning, så får man ju ut växelspänning till laddningskontrollampan. Dessutom kommer i det fallet D+ att ligga på ungefär halva batterispänningen mot jord. Det skulle räcka med den ena av dessa bägge saker för att lampan ska lysa.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Simon01 (trådstartaren)

#35 » 17:31:44, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:När nu en av magnetiseringsdioderna har kortslutning, så får man ju ut växelspänning till laddningskontrollampan. Dessutom kommer i det fallet D+ att ligga på ungefär halva batterispänningen mot jord. Det skulle räcka med den ena av dessa bägge saker för att lampan ska lysa.


OK. Jag var lite otydlig, jag har monterat tillbaks originalgeneratorn igen, så det var denna min senaste fundering gällde.
Simon01
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:18, 17-01-2011
Ort: Småland

Simon01 (trådstartaren)

#36 » 16:27:25, 21-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag mätt lite till med den gamla generatorn monterad. Kabeln till laddningslampan är hel och ligger inte emot chassit. Denna kabel går ju till generatorn via regulatorn (dubbelsko). Plockar jag bort kabeln vid regulatorn slocknar lampan, jag har alltså ingen jord i D+ på generatorn med motorn avstängd men däremot i regulatorn. Mäter jag däremot direkt mellan batteriets pluspol och D+ får jag utslag. Med D+ bortkopplad på regulatorn har jag batterispänning både på D+ och B+ på generatorn med motorn igång. Vet inte exakt hur det ska bete sig när allt är i sin ordning?

Blir lite rörigt i huvudet på mig som inte pillar med sånt här särskilt ofta men verkar ju som att laddningslampan jordar konstant via regulatorn iaf. trots att generatorn laddar. Fortfarande lite knepigt att beteendet var precis likadant när jag provade med den andra regulatorn?

Så här ser regulatorn ut under skalet

Bild
Simon01
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:18, 17-01-2011
Ort: Småland

Ivar Risslén

#37 » 16:44:35, 21-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder säger mycket. Det jag skulle vilja se är en bild på kåpan på regulatorn samt en bild på bakändan av generatorn som du har monterat tillbaks, alltså inte Iskra.
Det kan gå bra med beteckningen och namnet på regulatorn.
Du kan prova att koppla loss D+ kabeln från regulatorn och skarva lampkabeln till D+ direkt på generatorn så att du inte har någon kabel mellan generator och regulator. B+ på generatorn har du väll kopplat direkt till Batterikabeln på startmotorn.

Jag glömde att skriva att du ska kolla spänningen då du provkör den.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Simon01 (trådstartaren)

#38 » 16:58:06, 21-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Bilder säger mycket. Det jag skulle vilja se är en bild på kåpan på regulatorn samt en bild på bakändan av generatorn som du har monterat tillbaks, alltså inte Iskra.
Det kan gå bra med beteckningen och namnet på regulatorn.
Du kan prova att koppla loss D+ kabeln från regulatorn och skarva lampkabeln till D+ direkt på generatorn så att du inte har någon kabel mellan generator och regulator. B+ på generatorn har du väll kopplat direkt till Batterikabeln på startmotorn.

Jag glömde att skriva att du ska kolla spänningen då du provkör den.


Redan testa detta då det inträffar när jag plockar bort kabeln från regulatorn, kabeln till generatorn sitter fortfarande ihop vid kontakten. Lampan slocknar men generatorn slutar ju också ladda, vilket är motsatt till det som ska hända? :)


Bild
Bild
Simon01
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:18, 17-01-2011
Ort: Småland

Simon01 (trådstartaren)

#39 » 17:05:41, 21-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det förresten meningen att en sån här regulator ska vara isolerad från chassit eller är gummiupphängningen bara till för att dämpa vibrationer?
Simon01
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:18, 17-01-2011
Ort: Småland

Ivar Risslén

#40 » 17:18:42, 21-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bilderna. Som jag misstänkte så var det någon fransk generator som är inblandad.
Den lättaste lösningen som jag kan ge är att du letar rätt på en Bosch generator med inbyggd regulator till en personbil och monterar dit i stället.

Det kan nog bli billigast annars så kan man kolla att regulatorn funkar som den ska genom att sära på kontakterna när motorn är igång. Om man lyfter på den översta kontakten så ska det hända något.
Du skrev tidigt i tråden att den gav för hög spänning så jag tror att det är någon som har försökt att ställa upp spänningen så att generatorn skulle orka ge mer ström än vad den är tänkt för. Så det man kan göra är att justera nerpänningen till den rätta men då blir du kanske utan ström i batteriet för allt förbrukas av lampor m.m..

Gummiupphängningen är för att dämpa vibrationer men den ska vara jordad tillsammans med generatorn.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Simon01 (trådstartaren)

#41 » 17:28:24, 21-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det lutar åt att skaffa en ny generator, men ändå lite svårt att släppa sånt här när man inte riktigt förstått felet ;) Regulatorns kåpa var nitad dit så tror inte någon har varit där och skruvat tidigare faktiskt, såg väldigt ”original” ut.

Det sitter en diod kopplad till stommen på regulatorn, därav min fundering. Om denna diod är kortsluten kanske man skulle få fenomenet jag har med laddningslampan? Eller tänker jag fel?
Simon01
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:18, 17-01-2011
Ort: Småland

torbjorn_forsman

#42 » 21:31:12, 21-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laddningsregulatorn ska vara chassijordad, antingen via ett bleck som bryggar över en av gummibussningarna eller via kabel till generatorns stomme (D-). Om den saknar jord, så brukar laddspänningen bli alldeles för hög.

Dioden i regulatorn kan tänkas ha funktion som gnistsläckare (då parallellt med antingen regulatorkontakterna eller generatorns fältlindning). Eller också kan det vara en zenerdiod som ligger i serie med regulatorspolen, för temperaturkompensering eller något sånt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Simon01 (trådstartaren)

#43 » 22:12:33, 21-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Laddningsregulatorn ska vara chassijordad, antingen via ett bleck som bryggar över en av gummibussningarna eller via kabel till generatorns stomme (D-). Om den saknar jord, så brukar laddspänningen bli alldeles för hög.

Dioden i regulatorn kan tänkas ha funktion som gnistsläckare (då parallellt med antingen regulatorkontakterna eller generatorns fältlindning). Eller också kan det vara en zenerdiod som ligger i serie med regulatorspolen, för temperaturkompensering eller något sånt.


Tack för info! Jag provade att jorda regulatorn med en startkabel sist minns jag men ingen skillnad. Dioden sitter som du skriver i serie med spolen.

Jag har iaf rengjort kontaktytorna på brytarna i regulatorn, den får en sista chans annars får det bli en ny generator med inbyggd regulator :)
Simon01
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:18, 17-01-2011
Ort: Småland

MekJan

#44 » 22:26:45, 21-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde denna operation på en BM 700 för ca 15 år sedan orginal generator ersattes med en bosch från en saab 90 har för mig att det enda som ändrades var att flytta röda kabeln D+ i laddreläet ! :cool:

1 person gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Simon01 (trådstartaren)

#45 » 08:30:07, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär, då var en ny generator beställd, ALT20626. Av produktbilden att döma såg den väldigt lik ut Iskran, då kanske jag iaf har reservkol när den nya ger upp :)

Jaja, då fick jag lära mig lite mer om 430:s elsystem den dyra vägen, ’assumption is the mother of all f*ck ups’ gäller visst fortfarande :)
Simon01
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:18, 17-01-2011
Ort: Småland


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se