Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Generator/laddningsregulator BM 430?

45 inlägg • Sida 1 av 3
El/Elektronik i traktorer

Simon01 (trådstartaren)

#1 » 20:54:39, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Upptäckte att generatorn på min 430 gav för hög spänning vid lite högre varvtal, laddningslampan har lyst i många år men jag hade troligtvis bara "tur" när jag mätte spänningen vid första tillfället samt hade lagom varvtal på motorn. Idag bytte jag generator till en ny IA0747 som har legat på hyllan en massa år. Efter montering konstaterade jag att laddningslampan fortfarande lyser och att den nya generatorn inte laddade alls (12,5 V både vid batterierna och generatorn). Tiden gick som vanligt ut när jag höll på, men när jag gick därifrån så slog det mig att den gamla generatorn hade ju ingen inbyggd laddningsregulator vilket jag tror att den nya hade? Lite för trött för att tänka klart just nu men misstänker att detta kanske ställer till det? :) Bör jag koppla bort den gamla regulatorn kanske? Jag provade att "dutta" till med matning på D+ för att se om den började ladda men ingen skillnad. Tips mottages gärna!
Simon01
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:18, 17-01-2011
Ort: Småland



PAL

#2 » 21:06:00, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska lossa kabeln som går från
laddningslampan till gamla laddningsreläet.Skarva vid gamla
reläet och anslut den till D+ på nya
generatorn.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
PAL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:02, 09-04-2014
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Liebherr L 507 Stereo

Simon01 (trådstartaren)

#3 » 21:14:53, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

PAL skrev:Du ska lossa kabeln som går från
laddningslampan till gamla laddningsreläet.Skarva vid gamla
reläet och anslut den till D+ på nya
generatorn.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Tack! Då ska jag prova detta.
Simon01
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:18, 17-01-2011
Ort: Småland

Simon01 (trådstartaren)

#4 » 21:27:51, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag provat att koppla förbi regulatorn, dock med samma resultat. Hur vanligt är det att en ny generator inte funkar? Eller kan den ha tagit skada av nåt annat? Ledaren som går till D+ var kopplad till laddlampan via regulatorn (blå), så den har ju aldrig varit ”felkopplad” i den bemärkelsen :) Några andra tips?



Bild
Simon01
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:18, 17-01-2011
Ort: Småland

Simon01 (trådstartaren)

#5 » 21:31:01, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på att grön ledare varit ansluten till W på den nya generatorn, kan detta ha ställt till det kanske?
Simon01
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:18, 17-01-2011
Ort: Småland

torbjorn_forsman

#6 » 22:06:46, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är den nya nån slags piratgenerator eller s k fabriksrenoverad generator? I så fall kan man vänta sig precis vad som helst även om den är ny.

Några bilder på generatorn och dess anslutningar kan vara av intresse.

Det är förmodligen inte lyckat om laddningsregulatorns DF har varit hopkopplad med generatorns W. Det innebär att en av lindningsfaserna samt en av dioderna i generatorn har kortslutits av regulatorns reläkontakter så länge D+ inte har kommit upp i önskad spänning. Om det råkade vara en av magnetiseringsdioderna som utsattes för kortslutningsströmmen, så har den förmodligen gått sönder.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Simon01 (trådstartaren)

#7 » 22:55:48, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iskra IA0747 heter den nya, inköpt på Lantmännen maskin under sent 90-tal skulle jag gissa. Tog dessvärre ingen bild men googlar man modellen blir det gott om träffar.

Hur svårt är det att rädda generatorn genom att byta ut eventuellt trasiga dioder? Eller ska jag satsa på att sätta tillbaks den gamla generatorn och skaffa en ny regulator?
Simon01
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:18, 17-01-2011
Ort: Småland

PAL

#8 » 23:06:37, 16-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan prova nya generatorn på följande sätt.Koppla loss kablarna från W och D+.
Anslut en 12V 4W kontrollampa mellan
B+ och D+ på generatorn.Lampan ska lysa före start och slockna med motorn igång.
Varva upp motorn något högre än tomgångsvarv.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
PAL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:02, 09-04-2014
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Liebherr L 507 Stereo

Simon01 (trådstartaren)

#9 » 07:41:46, 17-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

PAL skrev:Du kan prova nya generatorn på följande sätt.Koppla loss kablarna från W och D+.
Anslut en 12V 4W kontrollampa mellan
B+ och D+ på generatorn.Lampan ska lysa före start och slockna med motorn igång.
Varva upp motorn något högre än tomgångsvarv.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Bra tips, men min nuvarande laddningslampa borde göra samma jobb förutom att den är kopplad på tändningslåset i ena änden. Lampan lyser konstant, vilket den även gjorde innan generatorbytet fast med lite mer "flimrande".
Simon01
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:18, 17-01-2011
Ort: Småland

PAL

#10 » 07:54:03, 17-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skickar kopplingsschema så du kan
kolla inkopplingen av kablarna.Bild

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
PAL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:02, 09-04-2014
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Liebherr L 507 Stereo

Simon01 (trådstartaren)

#11 » 08:06:35, 17-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

PAL skrev:Skickar kopplingsschema så du kan
kolla inkopplingen av kablarna.Bild

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Tack! Det är på detta vis det är kopplat. Risken är väl att nånting gick upp i rök när W var ansluten till regulatorn som Torbjörn skrev, vore som sagt intressant att veta om det är lönt att försöka laga generatorn själv?
Jag tänkte prova att jorda generatorchassit med en startkabel nästa gång för att utesluta att det inte är nåt sånt som spökar.
Simon01
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:18, 17-01-2011
Ort: Småland

tracker

#12 » 08:50:27, 17-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har laddlampan i traktorn rätt effekt ?
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

1 person gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Simon01 (trådstartaren)

#13 » 08:54:11, 17-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:Har laddlampan i traktorn rätt effekt ?


Den är nog aldrig utbytt, inte under de senaste 30 åren iaf, så den har nog rätt effekt i förhållande till originalgeneratorn iaf.
Simon01
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:18, 17-01-2011
Ort: Småland

torbjorn_forsman

#14 » 09:17:51, 17-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del generatorer med inbyggd laddningsregulator har ett motstånd mellan D+ och jord, för att dra så pass mycket ström att laddningslampan säkert tänds om t ex kolen skulle vara slut eller det är avbrott i fältlindningen. Sådana generatorer brukar kräva en 4 W laddningslampa (eller lämpligt motstånd parallellt med en svagare lampa) för att säkert komma igång och börja ladda. Ett sånt där motstånd satt t ex på fabriksmonterade generatorer på Saab personbilar på 80-talet. Om laddningslampan är för svag men allt annat felfritt, så kan generatorn komma igång ändå när man har rusat upp motorn i högt varvtal en gång.

Den enda Iskra-generator som jag har tittat närmare på (den satt fabriksmonterad på en Lada från mitten av 90-talet), hade en likriktarbrygga där det mycket väl skulle vara möjligt att byta enstaka dioder. Det stora problemet med den generatorn var dock att alla anslutningsbleck för att förbinda olika delar var av obehandlad järnplåt, det rostade och blev dålig kontakt överallt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Simon01 (trådstartaren)

#15 » 09:27:32, 17-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:En del generatorer med inbyggd laddningsregulator har ett motstånd mellan D+ och jord, för att dra så pass mycket ström att laddningslampan säkert tänds om t ex kolen skulle vara slut eller det är avbrott i fältlindningen. Sådana generatorer brukar kräva en 4 W laddningslampa (eller lämpligt motstånd parallellt med en svagare lampa) för att säkert komma igång och börja ladda. Ett sånt där motstånd satt t ex på fabriksmonterade generatorer på Saab personbilar på 80-talet. Om laddningslampan är för svag men allt annat felfritt, så kan generatorn komma igång ändå när man har rusat upp motorn i högt varvtal en gång.

Den enda Iskra-generator som jag har tittat närmare på (den satt fabriksmonterad på en Lada från mitten av 90-talet), hade en likriktarbrygga där det mycket väl skulle vara möjligt att byta enstaka dioder. Det stora problemet med den generatorn var dock att alla anslutningsbleck för att förbinda olika delar var av obehandlad järnplåt, det rostade och blev dålig kontakt överallt.


OK, men då har jag några saker att testa innan jag monterar bort generatorn igen: extra jordning, extra strömförbrukare parallellt med lampan, högt varvtal. Generatorn har ju som sagt legat i ett ouppvärmt garage sen 90-talet så det kan ju ha oxiderat lite på sina ställen om den innehåller obehandlad plåt t.ex. som den du tittat på.
Simon01
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:18, 17-01-2011
Ort: Småland


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se