Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Hyttfläkt Fendt 306

4 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

conny1990 (trådstartaren)

#1 » 23:44:46, 27-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen alla glada maskinister och god fortsättning på er. Nu befinner jag mig i ett läge igen då jag skulle behöva eran hjälp. Jag håller på att rusta upp fendten och är på gång med hyttvärmen. Det är nu inte bättre än att bägge mina motorer till fläkten har gett upp. så jag söker efter ny motorer så som på bilden jag infogat. Dock hittar jag bara högergående och skulle även behöva en vänstergående. är det så simpelt att man bara kan skifta polerna med varandra på motorn och på det sättet få den att gå vänster varv. eller det kommer bara resultera i kortslutning och brända kablar??
Bild
Frågar man inget får man inget veta!
conny1990
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 30-06-2013
Ort: markaryd
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 430, Ew160e, Deutz d6207c, Fendt 306lsa, Bobcat 300 farmboy



PAL

#2 » 23:57:21, 27-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla på Olsson i Ellös
Fläktmotorer till Valmet 905.
Artnr:170-5156 och 55601.
Kanske de passar?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
PAL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:02, 09-04-2014
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Liebherr L 507 Stereo

conny1990 (trådstartaren)

#3 » 00:05:56, 28-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har gjort det och utseende så liknar dem rätt bra men måttet på diametern slår på ett par milimeter. Sen stämmer inte riktigt oem numret heller. Vet dock inte om det skulle gå att modifiera lite granna. Men har haft tanken på valmets fläktmotorer men som sagt drar migvfrån att beställa om jag inte riktigt vet om det är samma.
Frågar man inget får man inget veta!
conny1990
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 30-06-2013
Ort: markaryd
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 430, Ew160e, Deutz d6207c, Fendt 306lsa, Bobcat 300 farmboy

torbjorn_forsman

#4 » 01:22:56, 28-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är en permanentmagnetmotor och det inte ingår någon elektronik i den, så är det bara att polvända den så går den åt motsatt håll. Har den fältlindning, så måste du polvända ANTINGEN fältlindningen ELLER kolen, inte bägge, om den ska gå åt motsatt håll.

Motorn på bilden ser ut som en standard Bosch fläktmotor, sådan som de säljer till många olika fordons- och värmepakettillverkare. Men de finns i olika storlekar och för olika spänningar, med olika fästöron mm. En som är mycket lik motorn på din bild, med plastkrage utanpå statorhuset, heter 0 130 007 015 . 12 V 28 W , axeldiameter 8 mm, total längd inklusive axel 107 mm , ytterdiameter (mätt på största stället på plasten) 59 mm. Elanslutningar med 6,3 mm flatstift, hane på ena polen, hona på andra.

Om du tittar på dina gamla trasiga fläktmotorer, vad är det för fabrikat och nummer på dem?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ole.L och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se