Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Ytterligare en tråd angående problem vid generatorbyte

9 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Jompe1891 (trådstartaren)

#1 » 01:59:50, 03-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bytt generator på min Zetor, men jag får det inte att funka med laddningen och laddlampan.
Hoppas att någon kan komma med lite tips :)

Jag monterade dit en generator från en Mazda B2500.
Valde just den för att den kommer från en diesel och antar att den laddar redan på lägre varv.
Sen var den lagom liten och hade redan ett lämpligt remhjul.
Vet ej skicket på den, då den plockades från en reservdelsbil.
Spec: Mitsubishi WL21 A2TA6099

Bild

Pluskabeln är kopplad mellan generatorn och huvudströmbrytaren.
Sen finns det 2 stift till, L & S.
L är vit/svart.
S är vit/röd.

Bild

Enligt denna bild så ska L gå till laddlampan.

Bild

Jag har kopplat enligt följande:
Plus mellan generator och huvudströmbrytare.
L till en laddlampa och sen vidare till plus på huvudströmbrytaren.
Anledningen till det är att mitt tändningslås inte har något 0-läge eller startläge och jag har en extern startknapp.

Har jag tänkt helt fel i min koppling?
Btw, har testat den andra kabeln också, men det hjälpte inte.

Jag får inte laddlampan att lysa (jo, den är hel).
Lägger jag på kabeln från L på batteriets pluspol börjar generatorn ladda... 15.5 volt på tomgång.

Glödlampan är på 2 watt, kan det vara för lite trots att det är en laddlampa från en bil?
Eller kan det vara den inbyggda laddningsregulatorn som inte är riktigt frisk?

Bild
Användarvisningsbild
Jompe1891
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 04:34:05, 22-10-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4718 med frontlastare Ålö Quicke 2030



tommen1

#2 » 02:23:27, 03-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Hur fungerar laddningslampan", kolla där på nätet..så ser du hur det ska vara kopplat..
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

PAL

#3 » 08:53:49, 03-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inkoppling av generatorBild

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
PAL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:02, 09-04-2014
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Liebherr L 507 Stereo

torbjorn_forsman

#4 » 11:40:12, 03-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är helt normalt att laddspänningen blir lite för hög om S (sense, alltså spänningsavkänning för den inbyggda laddningsregulatorn) inte är ansluten.

Vad får du för spänning på L-ledningen med laddningslampan inkopplad och dels tändningen på och motorn stillastående, dels med motorn igång?
Kommer generatorn igång och börjar ladda även om du har L oansluten?
Har du kollat hur L och S verkligen är anslutna i reservdelsbilen som generatorn kommer ifrån (antingen genom att studera elschema eller genom att dissekera kabelstammarna)? Var laddningslampan i den direkt ansluten till L eller fanns det någon elektronik eller ett relä emellan (kan ev sitta i instrumentblocket)?

En sista sak: Är du säker på att laddningslampan är "normalt" inkopplad i traktorn, alltså med ena änden till gamla generatorns D+/61 och andra änden till + efter tändningslåset (15) ? En del PAL Magneton-system har haft ovanliga lösningar där med t ex andra änden av laddningslampan jordad.

Min erfarenhet av Mitsubishigeneratorer är att inkoppling av styrsignaler och märkning av anslutningar ALLTID är anpassad till vad den biltillverkare som har beställt generatorn från början ville ha. Generatorerna må se likadana ut, men är tänkta att kopplas in på helt olika sätt beroende på om de från början har suttit i t ex en Mazda, Chrysler eller Peugeot. Man kan alltså inte dra några slutsatser bara av att det står Mitsubishi på generatorn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jompe1891 (trådstartaren)

#5 » 16:58:41, 08-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det är helt normalt att laddspänningen blir lite för hög om S (sense, alltså spänningsavkänning för den inbyggda laddningsregulatorn) inte är ansluten.

Vad får du för spänning på L-ledningen med laddningslampan inkopplad och dels tändningen på och motorn stillastående, dels med motorn igång?
Kommer generatorn igång och börjar ladda även om du har L oansluten?
Har du kollat hur L och S verkligen är anslutna i reservdelsbilen som generatorn kommer ifrån (antingen genom att studera elschema eller genom att dissekera kabelstammarna)? Var laddningslampan i den direkt ansluten till L eller fanns det någon elektronik eller ett relä emellan (kan ev sitta i instrumentblocket)?

En sista sak: Är du säker på att laddningslampan är "normalt" inkopplad i traktorn, alltså med ena änden till gamla generatorns D+/61 och andra änden till + efter tändningslåset (15) ? En del PAL Magneton-system har haft ovanliga lösningar där med t ex andra änden av laddningslampan jordad.

Min erfarenhet av Mitsubishigeneratorer är att inkoppling av styrsignaler och märkning av anslutningar ALLTID är anpassad till vad den biltillverkare som har beställt generatorn från början ville ha. Generatorerna må se likadana ut, men är tänkta att kopplas in på helt olika sätt beroende på om de från början har suttit i t ex en Mazda, Chrysler eller Peugeot. Man kan alltså inte dra några slutsatser bara av att det står Mitsubishi på generatorn.


Just nu får jag bara 0,2v från L oavsett om motorn är igång eller inte, så jag antar att något är trasigt i generatorn.

Jag har inte kollat elsystemet från reservdelsbilen.
Laddningslampan har inte suttit i traktorn tidigare.
Användarvisningsbild
Jompe1891
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 04:34:05, 22-10-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4718 med frontlastare Ålö Quicke 2030

torbjorn_forsman

#6 » 17:13:31, 08-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du alltså laddningslampan inkopplad så den matar L från tändningslåset då?
I en del generatorer sitter inbyggda laddningsregulatorer som går sönder om man råkar koppla L (eller D+, 61 eller vad nu motsvarande anslutning är märkt med) stumt till batterispänning utan en lampa i serie.
Om du kopplar in en amperemeter i serie med L-ledningen, vad får du för ström då? Verkar den stämma med vad laddningslampan borde dra?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#7 » 17:17:28, 08-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

15.5V är normalt för japanska generatorer sa Alby bil-el. Hade en Nippon Densu som de gjorde i ordning åt min Suzuki GS850GN.
Ja. Det var trassel med laddlampan på Suzukin då också. Kommer inte ihåg om jag var tvungen att gå upp till 4(5 ?)W eller ned till 2W.

L är bra om man monterar en 1N4004 1A diod på matningen. Man slipper då bak-ström. (ändrade meningen - smög in ett fel om spänningspåverkan)
Inte alls omöjligt att du har en krypström i generatorn. 0.2V låter rimligt. På BMW /5-7 så satt det en opel kadett(?) 20A generator. Diodbryggan som sitter i registerkåpan ovan generatorn "läckte alltid"!... Polisen löste det problemet med huvudströmbrytare och att "mopederna" alltid ställdes på laddning i fordonsgaraget.
Klart irriterande att komma ut till fordonet, ska starta det och diodbryggan har tömt batteriet...

Laddlampan -ska- lysa när du slår på tändningen.
Den -ska- slockna när det elektromagnetiska fältet aktiverats.


TF - :buga: - jag har gjort den på min generator till min R100RS. - råkade koppla fel när jag monterade det -svindyra- laddningsreläet... kostade mig en tusenlapp extra... (Alby Bil-el eller så var det Startmotor.se som fixade delarna åt mig)

Just problemen med diodbryggor tog upp i 2-3 trådar på maskinisten för närmare 10 år sedan. Se om du kan hitta dem - de var riktigt instruktiva och hjälpsamma.
Senast redigerad av dc_lindberg 20:25:16, 08-01-2021, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#8 » 17:30:18, 08-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De generatorer jag själv har råkat ut för skada på pga sådan felkoppling är franska generatorer från tidigt 80-tal, som har två flatstiftsanslutningar - en för laddningslampan och en annan för direkt matning från tändningslåset. Om jag minns rätt var det så att Ducellier originalregulatorer och i stort sett alla piratregulatorer går sönder vid felkoppling. SEV/Motorola originalregulatorer håller.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jompe1891 (trådstartaren)

#9 » 03:40:52, 12-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering:
Jag fick inte ordning på generatorn så jag bytte till en Bosch istället.
Lite i största laget, men fick plats med 1cm tillgodo :)
Allt funkar som det ska nu.

Tack för alla svar och all hjälp.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jompe1891
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 04:34:05, 22-10-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 4718 med frontlastare Ålö Quicke 2030


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se