Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Generator fråga

4 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Boterud (trådstartaren)

#1 » 13:07:35, 10-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Nuffield 10/60
Med en Volvo generator , undra lite .
Den har en blå box bredvid . Finns ingen ladningslampa .
Problemet den laddar inte ,
Ser ut till det alltid har vårat monteret så.
Kolla bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Boterud
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:01, 01-04-2019
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Deutz 4,70 Argo



gedholm

#2 » 13:41:43, 10-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

det där är en äldre generator med fristående laddningsrelä men det borde sitta en laddlampa nånstans ,kolla kolen i generatorn sitter innanför den gröna kabeln om kolen är ok kan du skicka på ström direkt på den gröna kabeln laddar den då är det fel på reläet

1 person gillar det här inlägget.
gedholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:05, 08-08-2012
Ort: härnösand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet,mf35,bm10,mf135,steyer 180

dc_lindberg

#3 » 14:15:17, 10-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...när +30 kabeln ser ut så där... då fixar man den!...
De spretande kardelena är som att -tigga- om kortslutning/brand!

Den tunnare röda sladden är den som matar generatorn med ström för det elektromagnetiska fältet. Den sladden skall gå till en laddningslampa... det är "tändningsnätet" (när du slår på tändningen skall ström gå genom lampan ned till den positionen på generatorn. När fältet aktiverats och generatorn laddar så "nollas" strömmen över lampan o den slocknar.

Felet finner du säkert i kolen... de är för korta/slut om generatorn fungerat innan och bara liksom slutat ladda.
Nu ser det ut som om du har en mekaniskt eller semi-mekaniskt laddningsrelä (anm: se nedan TF inlaga: laddnings-regulator-) (den blå rektangulära plåtburken). Nyare bosch har den intetrerad i kolhållaren. Du -kan- ha fått problem i regulatorn; ta av locket och leta efter brännskador/överslag.

http://www.startmotor.se har reservdelar hemma på hyllan.
https://www.startmotor.se/sok/?vad=bosch+0120400605
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=74429
Generatorn är en BOSCH, 0120 400 605, 14V 35A 20.

OM det är det som sitter på din traktor... investera inte mera i den generatorn. Det blir samma kostnad att uppgradera till en 55Ah (finns även som 65 och 70A; alternativt kostar du på dig att byta upp dig till de "nya" generatorerna med intern fläkt; då är de på 90A och laddar så mycket bättre än den gamla 35A:an att du måste få prova för att tro att det är sant. Dock kostar 90A's uppgraderingen rätt mycket o en gammal 55-70 på skroten håller -länge- (=mycket sund investering):
- sagt av han som prompt envisas med att söka reparera och behålla "gammalt skrot"!
Titta på avataren (BMWn där har 20A opel kadett generator) den har en Bosch 55A konvertering som inte räckte... så nu sitter det en Bosch 70A vars kol jag får byta lite då o då (samma problem som du beskriver "laddar inte"). Jag betalade 100kr på skroten (för 20 år sedan iof) för de generatorer jag köpte där i deras -skrot låda- (!) - samtliga visade sig fungera med nya regulatorer; det var öron som var av och andra "små skador" som gjorde att priserna var mycket låga => då köpte man två och plockade runt delarna så man fick monterbara enheter! = mycket prisvärt!)
OM du har plats för den större generatorn 80-120A av den äldre sorten - välj då hellre en sådan. De är så mycket bättre än den mindre sorten; de kostar lite mera, men en bra skrot o du kan ha "jack pott" ;-)
Senast redigerad av dc_lindberg 20:38:32, 10-01-2021, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#4 » 14:51:09, 10-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan laddningskontrollampa till en sån där generator brukar man behöva rusa upp motorn i högt varvtal en gång efter start, för att generatorn ska börja ladda.

Observera att den där blå burken inte är något "laddningsrelä". Laddningsreläer är något som INTE förekommer ihop med växelströmsgeneratorer, utan ihop med uråldriga självreglerande likströmsgeneratorer med s k tredje borste. Sådana generatorer var vanliga på 1930-talet, efter kriget förekom de i enstaka fall på riktigt billiga småbilar men försvann helt och hållet en bit in på 1950-talet.
Burken är alltså en laddningsregulator. Elektronisk sådan, förmodligen står det Hella på den.

Jag föreslår att du i första hand gör om alla dåliga elanslutningar till B+ m fl kablar och kollar om det hjälper. I andra hand, koppla in en 2-4 W laddningskontrollampa (vanlig glödlampa, inte LED) mellan D+/61 (den klena röda kabeln mellan generator och regulator) och + efter tändningslåset och se om det löser problemet.

Om det har varit glapp på B+ så kan det ha lett till spänningsspikar som har förstört dioderna i generatorns likriktarbrygga. Ev kortslutna dioder är lätta att hitta utan att plocka isär generatorn om du har en multimeter med diodprovfunktion, det finns beskrivet i flera tidigare trådar hur man gör en sådan mätning. För att hitta enstaka dioder med avbrott måste man dock ta isär generatorn och lossa två av de tre ledarna mellan stator och likriktarbrygga innan mätning.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se