Beträffande motorvärmarelementet så sker ju all värmeutveckling i den del av det som ligger inne i kylvattnet. När det är frågan om en blockvärmare så blir den del man kan komma åt inte mycket varmare än vad hela motorblocket blir.
Det är ju lätt gjort att ohmmäta elementet och räkna ut vad det motsvarar för effekt vid 230V. Eller också kan man koppla in en amperemeter i serie och kolla strömförbrukningen.
Ett exempel: Antag att du har mätt upp resistansen 90 ohm i motorvärmarelementet och att du kan förutsätta 230 V nätspänning. Om man dammar av formlerna från elläran i skolan kommer man ihåg att P = U²/R. Alltså P = 230²/90 = 52900/90 = 588 W. Det verkar fullt rimligt om vi antar att elementet är märkt 230 V 600 W (eller, om det är av äldre datum, kan det stå 220 V 550 W på det).
Ett exempel till: Du har kopplat in en amperemeter i serie med en av ledarna i motorvärmarsladden. Elementet drar 2,6 A. Då blir effekten 2,6 x 230 = 598 W. Också fullt rimligt.
Räkna med att det behövs 3-4 timmar innan motorvärmaren har lyckats värma upp motorn så mycket den kan. Om man vill vänta på att lite av värmen från kylvattnet sprider sig även till motorolja,
insugningsrör mm, så kan man behöva värma ännu längre. Och tänk på att en traktormotor kyls kraftigt om det blåser hårt, det lönar sig att ha traktorn stående i vindskydd när man värmer med
motorvärmare.