De där kolen duger nog länge till. Man kan ju se om man sätter dit kolhållarna över kollektorn provisoriskt, hur mycket det finns kvar att nöta på innan de är slut.
Ett tips när det gäller att kolla om lagerbussningarna är slitna: Om rotorn har samma axeldiameter i båda ändar, så prova en av
axeländarna i båda gavlarnas bussningar och kolla om de glappar
ungefär lika mycket eller om bussningen i drevkåpan är mycket mer sliten.
Ett tips till när det gäller sliten
bussning i drevkåpan: Den belastas ju bara på en sida när startmotorn går, och slits också bara på en sida. I nödfall, om man inte får tag i en ny bussning, så kan man pressa ut den gamla och vända den ett halvt varv (märk bussningen så du vet vilken sida som är vilken). Som tidigare nämnt, är det mycket lämpligt att lägga bussningen i varmt oljebad innan montering. Om man ska "smörja om" en gammal bussning, så är det bäst att lägga den i kall
olja och sen värma upp den sakta till drygt 100 grader. Ofta ser man under uppvärmningen att det väller ut ett moln av smuts ur bussningens porer. Om bussningen har suttit på ett fuktigt ställe, kan oljan börja skumma av utträngande vatten. I så fall bör man hålla den varm tills det inte skummar längre. Sen petar man bussningen till ett rent hörn av oljebadet och låter den ligga kvar där tills allt har kallnat. Man kan använda en liten plåtburk typ champinjonburk och värma under den med varmluftpistol.