Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Tändproblem mf 35

7 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Danneboy1988 (trådstartaren)

#1 » 13:53:41, 25-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej håller på att bli galen på en mf 35 bensin som är helt utan gnista. Har nu bytt brytare, kondning, fördelare, tändkablar och rotor. gnistrade då till några gånger då jag testade sedan helt dött igen. brytaravståndet ställde jag till 0,4mm mätt upp så att det är 12v in på tändspolen och även ohm mätt tändspolen till ca 17k ohm på högspänning och 1-2 ohm på låg. även testat med en annan tändsole dock osäker på funktion men den mätte iallafall ca 7k ohm.
nu börjar jag på att få slut på idéer! vet någon här vad mera man kan kolla eller hur jag ska mäta för att lokalisera felet?
bör kanske tilläggas att den är minus jordad nu så troligen är den ombyggd någon gång i tiden har för mig att dessa var plusjordade orginal.
Tacksam för svar!
Danneboy1988
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:54:58, 13-11-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor



kimmen

#2 » 14:13:57, 25-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har locket borta, och brytarna slutna, alltså i hop. Ta bort tändkabeln från spolen i locket, håll den sedan en bit från jord, minst 5mm
Sätt på tändningen, ta en skruvmejsel och sära på spetsen, då ska det komma en gnista på tändkabeln från spolen, om inte, putsa lite på nya spetsarna

Se till att fördelaren jordar i motorn ordentligt, lika så tändplattan jordar ordentligt i fördelaren
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#3 » 14:34:47, 25-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tändningen på och motorn vriden till ett läge där brytarna står slutna, mät spänning och kolla att du har full batterispänning på tändspolens ena primäranslutning och i stort sett 0 V på den andra. Vrid motorn tills brytarna är öppna och kolla att du då har full batterispänning på båda polerna på tändspolen.

1-2 ohm i primärlindningen låter lite väl lågt för en 12 V-tändspole för brytarstyrt tändsystem. En sådan spole är förmodligen antingen avsedd att ha ett yttre förkopplingsmotstånd, eller också är den tänkt för ett brytarlöst tändsystem med elektronisk strömbegränsning.
Strömmen genom primärlindningen bör inte bli mer än ca 4 A, vid högre ström blir brytarna inte långlivade. Och det innebär för ett 12 V-system att resistansen på primärsidan (tändspole + ev förkopplingsmotstånd) bör vara minst 3 ohm.

Dålig jordning av brytarplattan är vanligt på fördelare med vakuumtändförställning, där den ska vara rörlig i förhållande till huset. Ofta är det en liten kopparfläta som ska sköta jordningen, och den kan gå av med tiden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Danneboy1988 (trådstartaren)

#4 » 14:43:24, 25-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabba svar! Tror jag hittade felet den nya rotorn verkar kass! Tryckte dit den gamla och vips hade jag gnista!

2 personer gillar det här inlägget.
Danneboy1988
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:54:58, 13-11-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#5 » 18:08:22, 25-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då så! Tyvärr är det är inget ovanligt med fabrikationsfel på nya tänddelar. Man slipper mycket problem om man inte byter saker i onödan utan låter de gamla sitta kvar så länge man inte kan komma med bevis som håller i domstol för att det är fel på dem.
Det är t ex vanligt med avbrott i ev avstörningsmotstånd i fördelarrotorer. Fabriksnya kondensatorer är ofta halvdåliga - stora förluster, troligen pga att det belägg som ska vara jordat i kondensatorn gör dålig kontakt med plåtburken.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Danneboy1988 (trådstartaren)

#6 » 10:54:07, 26-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då fick man lära sig något nytt som godtrogen litat på att nytt ska vara helt! kan man mäta en rotor på något sätt för att se att den fungerar? Fick bara inga värden på någon av dem igår då jag mätte? Mätte upp lågspännings delen på spolen igen (kanske slarvade lite sist) för nu fick jag det till ganska exakt 3ohm är det godtagbart eller ska jag montera på ett förkopplings motstånd? Tror jag har något sådant liggande från en gammal jänkare.
Danneboy1988
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:54:58, 13-11-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#7 » 13:08:53, 26-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avstörningsmotståndet i fördelarrotorn, om det nu finns ett sådant, brukar vara på några kohm. Vanligt med 1 eller 5 kohm. Ett annat fel som förekommer på fördelarrotorer är att det blir en spricka i bakeliten så det kan slå över från kontakterna eller motståndet till axeln.

När det gäller primärlindningen i tändspolen så duger nog 3 ohm bra, mätnoggrannheten på en vanlig digitalmultimeter är ju ändå inte särskilt bra vid så låga resistanser.
Om tändspolen är en Bosch, så kan man dra slutsatser av typbeteckningen på den, om den är avsedd för att ha förkopplingsmotstånd eller inte.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron