Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Felkod E218 och E230 Valtra T140

8 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

GSjo (trådstartaren)

#1 » 19:59:01, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter vinterns stillestånd så fick jag felkod E218 och E230. Har hjälpt att vrida av tändningen några gånger för att få bor dem och det har funkat tills nu, idag gick det inte att få bort dem, med följd att traktorn går i reducerat läge (max 1500rpm och inga snabbväxlar), inga andra kända funktionsstörningar än. Ibland har båda felkoderna visats och ibland har bara E230 visats.
E218 = "Fault in the injection pump. The EEPROM memory circuit of the PCU control unit defect.".
E230 = "The serial number of the injection pump checking saved in the EC control unit does not match. E.g. Wrong EC control unit or injection pump in the tractor.".
Är det någon som varit utför detta, åtgärd?
GSjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:36:50, 12-07-2013
Ort: Kronobergslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: H11
EC230B
BM846
BM400
Valtra T140e



GSjo (trådstartaren)

#2 » 19:29:46, 11-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som har varit utför detta? Den första infon jag fick från Lantmännen var att det är inget ovanligt, bara att starta om, men det funkar ju inte längre.
Även effekten är så pass begränsad så att en rundbalspress knappt går att köra, blir mjuka balar annars dör motorn. Är ju helt idiotiskt att begränsa effekten för ett sånt här fel.
Lantmännen skulle kommit ut idag (väntat hela veckan), kan tydligen hjälpa att uppdatera programvaran. De skulle först komma på förmiddagen, så när de inte dökit upp vid middagstid så ringde vi och då skulle de dyka upp på eftermiddagen, vid tretiden så ringde vi igen och då blev det flyttat till tisdag. Att ta ledigt en hel dag från jobbet för att de sen inte alls dyker upp och ingen som hör av sig, nån yrkesstolthet trodde jag att det fortfarande fanns kvar, men tydligen inte. Får tydligen hoppas på fortsatt fint väder...
GSjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:36:50, 12-07-2013
Ort: Kronobergslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: H11
EC230B
BM846
BM400
Valtra T140e

torbjorn_forsman

#3 » 15:33:22, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle gissa på att problemet är att någon styrenhet tar för lång tid på sig att starta sedan tändningen har slagits på, alternativt att den inte tål "dippen" i batterispänning som uppstår då startmotorn körs.
Sådana fel i personbilsvärlden brukar bero på åldrade elektrolytkondensatorer i diverse styrenheter (alltså samma fel som är det vanliga när en 3-5 år gammal platt-tv lägger av). Om inte de dåliga kondensatorerna har börjat läcka och fräta sönder saker i närheten, så är det bara att byta dem och sedan är problemet löst.
En annan vanlig orsak är halvdåligt batteri, dålig kontakt i batterikablar och jordflätor, spänningsfall i tändningslås eller liknande.

Om det finns möjlighet att rulla igång traktorn utan att använda startmotorn, så gör det och se om felkoderna dyker upp även då. Eventuellt kan man prova att köra upp lite fart på väg, slå av tändningen 5 sekunder med traktorn på rull och sedan rullstarta för att se om felkoderna försvinner.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

GSjo (trådstartaren)

#4 » 18:01:42, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När bara Lantmännen bekräftat att det är pumpen, så ska jag ta bort pumpen och öppna den för att kunna komma åt att felsöka på kretskortet, om det nu inte är gjutit.
Är också inne på elektrolytkondensatorerna eller ett lödfel. Felet kommer direkt när tändningen vrids på, någon start behövs inte. Har bara kollat spänningen vid pumpen. Kan ju koppla på ett oscilloskop på matningsspänningen och ett CAN interface, på kommunikationen, men har ju inte kommunikationsprotokollet mot pumpen.
GSjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:36:50, 12-07-2013
Ort: Kronobergslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: H11
EC230B
BM846
BM400
Valtra T140e

GSjo (trådstartaren)

#5 » 19:41:18, 27-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lantmännen kunde inte fixa pumpen, har kollat på kretskortet, inga lösa trådar och det trodde jag inte heller, då allt utom minnet på det verkar funkar. Det blir en bytespump, till ett helt vansinnigt pris. Styrenheten finns original på nätet för lite över 3000kr, men måste kalibreras ihop med pumpen i en Bosch-rigg. Billigaste bytespump runt 22500kr och sen måste Lantmännen ut igen och programmera in pumpens serienummer i den andra enheten, helt vansinnig konstruktion. Undvik Bosch om ni väljer mellan två olika maskiner, helt vansinnigt dyra och ett minnesfel ska ju inte kunna hända, trodde det skulle bli alger som körde pumpen... Men denna bytespump är iallafall godkänd för HVO100.
Bild
GSjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:36:50, 12-07-2013
Ort: Kronobergslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: H11
EC230B
BM846
BM400
Valtra T140e

GSjo (trådstartaren)

#6 » 19:38:55, 06-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och nu har Lantmännens räkning kommit, 14000+m för en tur felsökning och en tur att programmera in det nya pumpnumret i den andra styrenheten. Av det var det 800kr miljöavgift, har ett pumpnummer miljöavgift tro? Ca 10mil körning per tur.
GSjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:36:50, 12-07-2013
Ort: Kronobergslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: H11
EC230B
BM846
BM400
Valtra T140e

bert

#7 » 20:27:14, 06-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var väl inte så farligt ändå men men.
Har dom tagit ut miljöavgift när dom bara har varit ute med datorn så hade jag ringt och ifrågasatt det
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

GSjo (trådstartaren)

#8 » 17:08:59, 07-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fått till svar att miljöavgiften är per jobbad timme, dvs runt 400kr timmen då och med de timmar som de fakturerade så går deras bil max 30km/h också. Slutsatsen är: Köp inte Valtra eller något annat för den delen som det inte finns något vettigt alternativ till en vettig verkstad med rimliga priser.
GSjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:36:50, 12-07-2013
Ort: Kronobergslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: H11
EC230B
BM846
BM400
Valtra T140e


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se