Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

JD 1640 hyttfläkt

21 inlägg • Sida 2 av 2
El/Elektronik i traktorer

PeterR

#16 » 21:03:18, 10-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte det skiljer någonting mellan 2140 och 1640. Däremot skiljer det med olika hyttalternativ och Bilux eller Sealed Beam, samt någon brytning vid ett visst chassinummer. Börja med att reda ut vilket schema Som gällde när traktorn var ny, sen försöka förstå vad som är modifierat.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV



jdmick (trådstartaren)

#17 » 00:48:31, 11-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev nog några streck fel i mitt förra diagram :)
Följt kablar som en galning nu, och lutar mer och mer åt att det är diagrammet med dioden utritad.

Här finns den med reserv dels nummer L41259: https://partscatalog.deere.com/jdrc/sid ... callout/43

Tyvärr hittar jag bara serienummer på motorn, och inte för själva traktorn.
jdmick
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:33, 19-04-2021
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 1640

jdmick (trådstartaren)

#18 » 20:36:41, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satte dit en diod, och fläkten går på alla hastigheter! Great success :)

Nu till mitt dilemma, hur vet jag om dioden har tillräcklig dimension? Fläkten sitter ju på en 20A säkring, bör man ha en diod som matchar det?

Köpte denna och satte dit för att kunna prova: https://www.electrokit.com/produkt/p100 ... 1000v-10a/
jdmick
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:33, 19-04-2021
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 1640

Turbodiesel

#19 » 23:55:52, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon kanske är i skick för att följa schemat, och se om dioden sitter på relämanövern (då räcker det med en liten en) eller om full fläktmotorström går igenom den. Och kanske vad den är tänkt att göra.

Å andra sidan borde dioden hålla sig helt och hållet kall på full fläkt om den bara är till manövern, och bli ordentligt het om den utsätts för högre ström.

Vissa halvgamla maskiner med elektrisk stopp har diod i serie med fläkten för att motorn ska stanna direkt, fläktmotorerna försörjer annars baklänges tills de varvat ned tillräckligt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#20 » 08:58:42, 18-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

20 A-säkringen är förmodligen tilltagen för att klara fläktens startström. Strömmen under normal drift när fläkten väl har kommit igång, är nog betydligt lägre. Om inte annat så är det ju lätt gjort att ta en multimeter och mäta strömmen genom dioden då fläkten går.

Dioder av den där typen bör få lite extra kylning, t ex genom "flaggor" på benen eller genom att vara fastlödda på ett kretskort med stora kopparytor, för att märkströmmen ska kunna utnyttjas fullt. Men 5-6 A bör den åtminstone tåla, om den sitter någotsånär fritt med bra luftväxling omkring. Om den blir så het att man bränner sig på den så är det inte bra, håller den sig kallare än så, är det ingen fara.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jdmick (trådstartaren)

#21 » 22:58:39, 23-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fattar det som att det är strömmen till fläktmotorn som går genom dioden.

Hade igång fläkten några minuter nu, och dioden blev ordentligt varm. Inte så jag brände mig, men vågade knappt ha igång den längre.
Får försöka mäta vad som går igenom den helt enkelt.
jdmick
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:33, 19-04-2021
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 1640


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se