Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

konding

9 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

pereriks (trådstartaren)

#1 » 18:58:39, 21-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej! jag har en volvo t22 som jag byggt om och har nu en lös tändspole vis sin om, men jag har problem med att få kondensatorn att hålla, någon som har tips om vilken konding man kan ha
pereriks
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:05, 06-02-2014
Ort: enköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: bm35



Ivar Risslén

#2 » 21:29:40, 21-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde fungera med en kondensator från en bil om du har en tändspole som är avsedd för brytartändning.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

pereriks (trådstartaren)

#3 » 09:04:27, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan man sätta den vid tändspolen eller måste den vara nära brytarna?
pereriks
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:05, 06-02-2014
Ort: enköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: bm35

torbjorn_forsman

#4 » 09:16:35, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den bör sitta nära brytarna.
Om du inte använder kondensator från ett biltändsystem utan en mer elektronikmässig kondensator, välj då en polypropylenkondensator (brukar vara märkta MKP) med märkspänning 630 V DC.

Lämplig kapacitans brukar vara omkring 0,2-0,3 uF. En tumregel är att tysk (t ex Bosch) , öststats- eller italiensk tändspole,korta och fritt liggande tändkablar och 12- eller 24 V -system talar för ett värde i nedre delen av området. Fransk, amerikansk eller japansk tändspole, långa tändkablar som är hopbuntade med varandra och ligger nära jord, 6 V-system , talar för ett högre värde på kondensatorn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#5 » 10:10:25, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för tändspole, hur ser dina brytarspetsar ut
Det är mycket ovanligt att kondensatorn går sönder, måste bero på någonting
Kondensatorn ska sitta nära brytarspetsen för att kunna ta upp "stöten" bättre
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

G-son

#6 » 13:55:02, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Den bör sitta nära brytarna.

Någon särskild anledning? Pulsen kondensatorn ska hantera kommer från tändspolen, och kondensatorn mår sannolikt bättre ute i fria luften vid tändspolen än i värmen inne i motorn.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#7 » 14:23:12, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dels "gammal hävd", och dels avstörningsskäl och säker gnistsläckning vid brytarna, skulle jag tro. Med kondensatorn nära brytarna riskerar man inte att induktansen i kabeln mellan brytare och tändspole ställer till med induktiva överspänningar som ger onödig gnistbildning. Och i det fallet så kommer den kabelsträckan ur brytarnas och kondensatorns synpunkt så att säga att ingå i tändspolens primärlindning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#8 » 14:57:27, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kondensatorns uppgift är ju att ta upp stötströmmen som blir när brytarspetsen bryter, sen skicka tillbaks strömstöten genom tändspolen baklänges, därför blir gnistan minus till tändstiftet efter en växling
Det är ju bara växelspänning som går att transformera upp spänningen med
Då är det fördel att kondensatorn har direktkontakt med brytarspetsen och jord
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#9 » 18:24:11, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja. Det uppstår ingen stötström då brytarna bryter. Utan det som händer är att samma ström som har flutit genom tändspolens primärlindning medan brytarna var slutna, inte kan brytas tvärt utan att en kraftig spänningstopp uppstår. Kondensatorn har två uppgifter. Den ena är att minska brantheten på toppspänningen, så den inte hinner stiga så fort att det skulle kunna bli en gnista mellan brytarspetsarna i öppningsögonblicket. Och den andra uppgiften är att bilda en resonanskrets tillsammans med tändspolens primärlindning. För att energin som finns magnetiskt lagrad i tändspolen ska kunna överföras effektivt till sekundärlindningen och ge en gnista i tändstiftet, så bör primärkretsen ha samma resonansfrekvens som sekundärspolen får tillsammans med sina inre strökapacitanser, tändkablarnas kapacitans till jord mm. Om de båda kretsarnas resonansfrekvenser inte stämmer överens, så blir den maximala tändspänningen lägre och en hel del av energin går åt till att täcka förluster i tändspolen. Det är egentligen precis samma sak som ett induktivt kopplat bandpassfilter i en gammal rörradio, båda kretsarna måste vara avstämda till samma frekvens för att man ska få igenom någon signa.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se