Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

startmotor -kopplat fel?

6 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Ford6610 (trådstartaren)

#1 » 23:17:59, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ford 6610 - startmotorn ville inte allti dra runt - det klickade i solenoiden och man fick vicka på nyckeln för att få nån action - vilket jag tror medförde att tändningslåset brände ihop så det bytte jag (med god hjälp av svar ang inkoppling från Maskinistmedlenmar, tack igen. Problet med klickande solenoid kvarstod dock förståss) så jag tänkte göra som det står i instruktionsboken smörja drevet. DEt var inte helt lätt få loss startmotorn (den tredje bulten sitter trångt till...). startmotorn fungerade ok på bänk, ännu bättre efter rengöring, men solenoiden verkadetrött, så jag skaffade en ny via Sagro, monterde denna verkade funkkabr på bänken men på plats - häned först intet bytte sedan plats till det andra av två möjliga på soleniden och då klickade det men ingen rotation och efter nåra försök rök och smältande kabel.. ajaj ... har jag kopplat fel? eller skulle jag ha justerat på skruven vid solenoidfästet på startmotorn (brydde mig inte i den eftersom jag inte begrep vad den skulle va bra för).
nu undras: var ska den kabel som inte är ansluten på bilden vara ansluten??? bilden är från före demonteringen var helt klar...
Ford6610
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:47, 05-05-2021
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 6610 e



Michael Meier

#2 » 07:13:45, 15-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antingen får du rita en skiss, eller så får du försöka få in bilden här, vi ser nämligen ingenting..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ford6610 (trådstartaren)

#3 » 09:44:40, 15-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

förlåt misslyckades med bildattach - försöker igen!/Mikael
Bild
Ford6610
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:47, 05-05-2021
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 6610 e

torbjorn_forsman

#4 » 10:32:41, 15-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken kabel var det som rök och smälte ned?

Den där extrakabeln, var är andra änden av den ansluten? Det är inte helt ovanligt på brittiska startmotorer att en extra jordledning är ansluten till en skruv på kollektorgaveln.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#5 » 11:47:32, 15-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ford6610 skrev: .... hände först intet bytte sedan plats till det andra av två möjliga på soleniden och då klickade det men ingen rotation och efter nåra försök rök och smältande kabel


Jag antar att du satte strömmatarkabeln till instrumentering och tändlås på utgående pol, och då händer ingenting (så det kan vi nog lämna/även om du är tveksam i orsak och verkan)

Angående "klicka", du får nog vara mer utförlig med vad och när det klickar, har du kompressor till luftkyla kan det vara ett tillslagsrelä strax bakom varvtalsvisaren som klickar och du är extra lyhörd nu, du är väl inte hundra på att du har kopplat rätt än i tändningslåset heller ?
Men som sagt tidigare, det finns inget minus i tändlåset och via tillslagsterminalen på solenoiden har du ingen annan förbrukare iallafall.
Ett klick är att dra solenoiden, sedan ska den släppa också, det är inte säkert att du hör det.

Jag skulle tippa på att du får byta kabelsko på den sladden, det enda som håller den på plats (ofta) är kabelns böjning och dragning, själva kabelskons fastsittning på hanen från solenoiden är noll och du har redan eldat där, du får skaffa en kabelsko (hona) som tål 4mm trådarea (den gula modellen räcker inte)
Väldigt vanligt att denna är sönderbränd/dålig kontakt/oxiderad/överhettad på äldre fordar med Lucasstart. frågan är om inte det problemet fanns redan innan du bytte solenoid.

Bild

Kabelsko nummer två, den yttersta mot kameran, består av två kablar, en till laddningsregulatorn (om du har eller har haft likströmsgenerator) eller till växelströmsgeneratorn, den andra inuti kabelskon går till tändlåset och fördelas där ut till all förbrukning, Thermostart/startmotorsolenoid/instrumentering och belysning.

Bild

Fabrikat Longlife: ST0054 Sagro/IKH mfl

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ford6610 (trådstartaren)

#6 » 08:25:52, 16-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej och TACK!
så var det - nu fixat - Forrden går igen!
/Mikael :grin: [Traktorer] startmotor -kopplat fel?
Ford6610
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:47, 05-05-2021
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 6610 e


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se