Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Mf 165 Generator laddning

25 inlägg • Sida 2 av 2
El/Elektronik i traktorer

IDKFA

#16 » 11:22:35, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era svar!

Bifogar en bild på generatorn, den ser inte ser likadan ut som TS samt saknar märkskylt. I alla fall kan inte jag avgöra om den har inbyggd regulator eller inte, kan någons erfarna öga göra det?
Bild

Helt riktigt torbjorn_forsman är det startförreglingsströmbrytaren vid kopplingen som avses och inte batterifrånskiljare.

Ritade ett väldigt rudimentärt förslag på elschema. Nu måste ni förstå att jag inte hade stort A i ellära men är det korrekt så som jag ritat det, dvs. kommer traktorn att starta och ladda?
Bild
IDKFA
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:43:44, 25-12-2019



torbjorn_forsman

#17 » 12:33:47, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som en Lucasgenerator med inbyggd regulator. Regulatorn är den blanka plåtburken till vänster med en gul och en svart kabel. Det ska sitta en plastkåpa över regulator, likriktare mm. B+ är de två grova flatstiften på likriktarbryggan, D+ är det smala flatstiftet.

Beträffande schemat, så ska + från batteriet efter batterifrånskiljaren (huvudbrytaren) gå till den grova polbulten på startmotorsolenoiden, och till samma ställe (spelar ingen roll vilken ände av kabeln) ska också generatorns B+ kopplas. Dra gärna två parallella kablar till generatorns B+, en till vardera flatstiftet, så är det större chans att strömmen fördelas jämnt och det inte blir varmgång i det ena av dem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#18 » 21:17:26, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ändrar mitt tidigare svar.
Den där generatormodellen är mig helt obekant.
Fler bilder! (vill se och lära mig)
TF kanske har någon dokumentation på den Lucas generatorn?

Jag är Bosch "frälst". Har en Paris-Rôhn från fars Simca 1500 (65: om jag minns rätt). DC generator, 40-45A. "Inte tycka om!" trög, seg, "konstig", "krånglig", o på tok för dålig effekt!...
Har några Nipon Densu. Hel ok, men :cencored: dyra regulatorerna är till dem!!!

Finns det i dina tankar att ev., byta generatorn?
Får du plats med Bosch's större hus 90-120A - välj det! Laddar så mycket bättre än de mindre och har överkapacitet så det förslår (man behöver alltså inte riskera att pressa ur dem max, de snurrar på "tomgång" när de laddar vad 55A:an ger som max ;-)
(min praktiska erfarenhet från BMWn (avataren) och min "motionsanläggning" (se tråd) )
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#19 » 23:18:41, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill du läsa om den där alternatorn så sök på Lucas ACR , den finns i olika storlekar. Diametern är lite större än Bosch generatorn som sitter på BMW Boxer. Med lite händighet så kan man bygga in den under bröstkåpan på BMW Boxer motorn.
Största svagheten på den generatorn är dioderna som inte tål allt för mycket vibrationer och värme. Då lossnar de från plattan som de sitter på. Regulatorn mäter bara spänningen på en av faserna så det kan bli lite hög spänning om det är just på den fasen som dioderna lägger av på. Jag fick en som laddade 28-29 volt på batteriet men glödlamporna höll och laddningskontrollampan betedde sig lite konstigt. Den slocknade som den skulle men sedan när man höjde varvet på motorn så började lampan att glöda för att när man hade fått upp farten så lyste den fullt.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg

#20 » 09:11:55, 06-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah!
Kikat lite - valde det här att förmedla, tror de ger en snabb orientering i vad Lucas är och hur de skiljer sig mot Bosch.

[Traktorgrävare/Grävlastare] Lucas 18 ACR generator - Laddar dåligt

https://www.moss-europe.co.uk/shop-by-m ... 67-76.html

Bild


https://wiringall.com/lucas-acr-alterna ... agram.html


Är detta "normala" reservdelspriser för Lucas?
https://www.svith.se/traktorreservdelar ... s-acr.html
( Obs! När/om länken upphör: "samma priser som på biltema för bosch kompatibla delar")
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#21 » 09:33:07, 06-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elektriskt sett så är den där Lucasgeneratorn (eller åtminstone vissa utföranden av den) så gott som identisk med en Bosch från 70-talet (trefas, magnetiseringsdioder, laddningsregulatorn ingjuten och uppbyggd med diskreta komponenter). Kanske närmast ska jämföras med de små Bosch G1-generatorerna som man hittade bl a på VW Polo. T o m flatstiftskontakten för B+ och D+ är likadan som den Bosch använde på generatorer de sålde till en del fordonstillverkare.

Det speciella med Lucas är konstruktionen med plana släpringar, som inte verkar helt lyckad. Jag har sett några sådana generatorer där det har gått varmt och ena kolet har smält fast i kolhållaren.

Jag har en gång använt likriktarbryggan från en skrotad sån där Lucasgenerator för att nödreparera en Valeo 90 A-generator i en Citroën CX. En av minusdioderna i Valeogeneratorn hade gått sönder, det var mitt i vintern och bilen måste rulla. Jag tog minusplattan från Lucaslikriktarbryggan, parallellkopplade alla dioder på den, satte fast den på lämplig utstickande skruv från Valeogeneratorn och drog en kabel in till rätt fasanslutning på den trasiga bryggan. Det höll flera år, åtminstone så länge jag och närmaste näste ägare hade kvar bilen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

IDKFA

#22 » 11:46:32, 06-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar, jag läser och begrundar med intresse. Det är möjligt att generatorn är trasig och då kommer en sprängskiss vara guld värd.

Just nu brottas jag med något långt mycket mer banalt - att koppla tändningslåset korrekt. Modellen är den som OiE har enligt bilden nedan. Målet är att kunna vrida på nyckeln för att starta, ganska lågt mål mao, allt annat får vänta.

Beskrivningen om produkten:
1 (matning),
2 (arbetsläge),
3 (glödning)
4 (start återfjädrande).
Bild

Min tolkning är att på stift 1 ska jag koppla batteriets plus. På stift 2 kopplar jag generatorlampan (så att lampan tänds när jag vrider nyckeln till första hacket). Stift 4 kopplas till solenoiden på startmotorn. Verkar det stämma?
IDKFA
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:43:44, 25-12-2019

torbjorn_forsman

#23 » 12:07:47, 06-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det stämmer. Synd att inte OIE kan använda standardiserade beteckningar på tändningslåsets anslutningar, i så fall hade det ju inte behövts någon förklaring. Det är också förvirrande att beteckna både nyckelns lägen och anslutningarna med snarlika siffror.

Översättning av OIE-numren på pinnar:
1 = 30 (inkommande matning från batteri)
2 = 15 (+ via tändning)
3 = 19 (glödning)
4 = 50 (eller möjligen 17 om man ska se tändningslåset som en glödstartomkopplare) (manöverström till startmotorsolenoid/startrelä)

Tänk på att det kan vara bra att ha litegrann ständig last (t ex parkeringsljus + baklyse) inkopplad då tändningen är påslagen, detta för inte riskera att spänningen stiger för högt då batteriet är fulladdat och inte drar någon ström alls vid den spänning regulatorn försöker hålla. Moderna batterier tar mer skada av detta än vad de antimonlegerade blybatterier som fanns på 70-80-talet gjorde.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

IDKFA

#24 » 21:05:08, 06-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Tänk på att det kan vara bra att ha litegrann ständig last (t ex parkeringsljus + baklyse) inkopplad då tändningen är påslagen, detta för inte riskera att spänningen stiger för högt då batteriet är fulladdat och inte drar någon ström alls vid den spänning regulatorn försöker hålla. Moderna batterier tar mer skada av detta än vad de antimonlegerade blybatterier som fanns på 70-80-talet gjorde.


Nu är det tyvärr så att det finns varken lyse eller någon annan som helst belastning annat än startmotorn...tack och pris för Biltemas långa garanti på batterier om något sker. En traktor för dagtidsanvändning med andra ord.

Är det förresten normalt att lampan till tändningen och generatorn slutar lysa efter en stunds körning?

För övrigt verkar allt fungera så som tänkt. Brytaren till startförreglingen tog dock kväll efter några starter. Håller tummarna för att generatorn håller längre.
IDKFA
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:43:44, 25-12-2019

torbjorn_forsman

#25 » 22:04:05, 06-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laddningskontrollampan ska slockna så snart motorn har startat. Om den fortsätter lysa tills man har varvat upp motorn ordentligt, så har lampan för låg effekt för generatorn i fråga. Vissa växelströmsgeneratorer klarar sig med 1,2 W laddningskontrollampa, andra kräver upp till 4 W. Har man en LED där, så måste man parallellkoppla den med ett lämpligt motstånd, t ex 47 ohm 4 W.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se