Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Blinkande laddlampa MF35

8 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

often (trådstartaren)

#1 » 20:39:54, 01-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag har kört fast i felsökningen med min MF35:a som jag konverterat till växelström med minusjord.
Ny generator, kabelmatta och tändningslås med tillhörande 2w laddlampa monterad.
Vid provstarten slocknade lampan direkt och jag mätte ca 14,4v mellan polerna och traktorn stod och gick på tomgång.
Idag tog jag en liten första provtur på lite högre varvtal och efter en liten stund började laddlampan blinka!?!
Ju högre varvtal ju högre frekvens på blinken. Vid tomgång ingen blink alls utan lampan är svart och traktorn laddar.
Fenomenet kommer först efter ca en minut efter start, under denna första minut laddar traktorn normalt på alla varvtal.
Om jag stänger av traktorn och startar igen funkar det normalt i ca 60s innan lampan börjar blinka om varvtalet går över 800 rpm.
Testat att mäta samtidigt som lampan blinkar och hundradelsdecimalen på voltmätaren börjar räkna ner när lampan tänds men den går inte under 14,3 på mitt instrument innan den går upp till typ 14,36v igen .
Jag har gått igenom kablarna efter glappkontakt och dragit till allt som kan tänkas kunna glappa.
Är det någon annan som varit med om ngt liknande eller har något bra tips vad jag kan testa?
//Henkan
often
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:30, 12-12-2007



Michael Meier

#2 » 22:09:22, 01-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har väl noll förbrukning, häng på en förbrukare och prova ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#3 » 09:22:14, 02-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för generator du har satt dit? Är den byggd på vanligt sätt med magnetiseringsdioder och kräver matning via laddningskontrollampan till D+, eller har den någon annan lösning (t ex s k batteriavkännande system med en separat utgång för lampan)? Har den inbyggd eller separat laddningsregulator?

En del moderna "intelligenta" laddningsregulatorer kan ha en avsiktlig funktion som signalerar olika slags fel genom blink med kontrollampan, det bör i så fall stå om den saken i något datablad eller manual för den.
Är förresten kabelstammen avsedd för likströms- eller växelströmsgenerator? Om den är för likströmsgenerator, har du då kopplat ihop "likströms-D+" och B+ där laddningsregulatorn skulle ha suttit?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

often (trådstartaren)

#4 » 18:53:25, 02-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, tack för svar!
Köpte ett konverteringskit för växelsström inkl. ny kabelstam som jag skruvat dit där allt ingick till just mf35. "Komplett ombyggnadskit till växelström MF35" 45A 12v köpt på traktordelar.net.
Generatorn har jag inte hittat ngt fabrikat på och det finns endast B+ och WL på den och instruktionen på inkopplingen går inte att göra på så många olika sätt.
Kopplat konstantström på B+ och lampa på WL.
Testade att sätta en lampa (förbrukare) när blinkningen börjar och då slutade laddlampan blinka direkt oavsett varvtal så länge jag hade en förbrukare inkopplad.
Måste man ha en förbrukare? Borde det inte fungera ändå?
Bifogar några bilder på generatorn nedan.
Senast redigerad av often 20:29:04, 02-08-2021, redigerad totalt 1 gång.
often
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:30, 12-12-2007

often (trådstartaren)

#5 » 18:57:20, 02-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
often
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:30, 12-12-2007

often (trådstartaren)

#6 » 19:59:46, 02-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
often
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:30, 12-12-2007

Michael Meier

#7 » 21:31:52, 02-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Regulatorn är inte konstruerad så som du vill använda den och du kan inte stänga av generatorn utan ombyggnation, häng på lite positionsljus.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#8 » 09:21:14, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

WL ska nog tolkas som en hemsnickrad (brittisk eller asiatisk) omskrivning av D+ .

Om en bilgenerator går helt obelastad (oavsett om det är likström eller växelström) så kan spänningen stiga över det värde regulatorn försöker reglera på, detta för att den ger spänning pga permanentmagnetismen i rotorn även om regulatorn har stängt av magnetiseringsströmmen helt och hållet. Man MÅSTE alltså ha någon form av last inkopplad. Ett urladdat batteri kan duga som last i några timmar tills det är fulladdat, men i längden är det bättre att ha några lampor eller något annat inkopplat som drar lite lagom ström (5-10 % av generatorns märkström bör räcka).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se