Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

BM 430 kabel mellan generator och startmotor

3 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

qsecofr (trådstartaren)

#1 » 16:55:54, 07-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Hjälper en kille med att försöka få igång en gammal 430 som har lite elproblem.
Kabeln mellan generator och starmotor har smält isoleringen pga okänd anledning. Den är lite tjockare än de övriga kablarna, nån som vet vilken mm2 det skall var på den kabeln?

Jag kapade bort kabeln för att se om vi kunde få gång traktorn utan den. Jag vet som sagt inte varför den smält så jag ville inte sätta dit en ny om det är kortslutning.
När jag kopplade i ett batteri så fick vi inget liv i något instrument eller lampa eller startmotor, allt dött.

Kopplade jag ström direkt på startmotorn så startade den.

Går all ström genom den kabel jag klippt bort via generatorn till instrumentering, tändningslås och allt annat?

En teori är att en person har försökt att starta traktorn med startkablar från ett löst tredje batteri (traktorn har två parallellkopplade batterier) och råkat koppla fel så det har blivit 24v istället.
Hade denna kabel kunnat smälta isoleringen pga det?

tack.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972



Ivar Risslén

#2 » 17:16:23, 07-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vanligaste felet för att den kabeln ska smälta är att det har skett en förväxling av batteripolerna. Då blir det så att batteriet kortsluts genom dioderna i generatorn. Stor risk att generatorn är trasig.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#3 » 18:29:11, 07-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagom area på kabeln beror på generatorns märkström och hur lång kabeln är. Om det är max någon meter och på sin höjd en 35 A generator, så räcker 4 eller 6 mm² , om generatorn är kraftigare eller kabeln längre kan det vara bra att gå upp till 10 mm².

Ett tips: Med generatorn bortkopplad, mät med en multimeter ställd på diodprovning mellan generatorns B+ och jord. Med mätinstrumentets plus till B+ bör det visa oändligt (O.L. eller liknande), med mätinstrumentets minus till B+ så bör du få två diodspänningsfall (ca 0,9 - 1,4 V). Samma mätvärden också från D+ till jord. Om det inte blir O.L i det första fallet kan du utgå från att det är kortslutning i minst två dioder. Om du i andra fallet får ett diodspänningsfall (0,45 - 0,7 V), så är det kortslutning i EN diod. Genom att kolla både B+ och D+ går det att avgöra om det är en plusdiod, minusdiod eller magnetiseringsdiod som är trasig.
Avbrott i enstaka dioder går dock inte att upptäcka genom att mäta på det sättet.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se