Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

MF165 -Nytt kabelhärva

4 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

dalis (trådstartaren)

#1 » 11:43:07, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte ny kabelhärva till MF165 med A4.203 från 65. Köpte även ny generator och laddrelä då de gamla va slut.

När jag kopplat med nya härvan har jag en kabel över (blå) i samma dragning som en vit som går till A på laddrelät.

Jämför jag med gamla dragningen så hade jag 3 dragna till plus på startmotor. 1 gick till Ampermeter, en till solenoiden och en från batteriet. På den lilla terminalen så gick det en till till solenoiden.

Som jag har kopplat efter gamla då har jag kopplat blå till S på startnyckeln så får signal i blå kabel när jag vrider till S.

Frågan är, vart ska den blå kopplas in? Ska den in i startmotorn? Gamla kopplingarna var det endast en kabel från lilla terminalen och 4 från den större.

Har inte lagt på batteri än för att testa. BildBildBildBild

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
dalis
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:27:58, 13-09-2019
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165



torbjorn_forsman

#2 » 15:33:11, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är den klena polskruven på startmotorn avsedd för manöverström till inbyggd solenoid, och det yttre startrelät "solenoiden" fungerar som mellanrelä för manöverströmmen?
Det skulle ju kunna tänkas att kabelstammen är förberedd för t ex olika varianter av startmotor.

Tänk också på att originalelsystemet på MF-traktorer från 60-70-talet kan skilja sig åt en hel del beroende på var traktorn är tillverkad och vilken firma som har importerat den till Sverige och byggt på hytt mm enligt svenska föreskrifter.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dalis (trådstartaren)

#3 » 17:54:10, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok! Tack för svar! Då tänker jag att den kabeln jag dragit från manöverström-startrelä är tillräcklig och den blå kabeln är överflödig. Får testa sen när jag fått på kylarn igen! :)

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk
dalis
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:27:58, 13-09-2019
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165

Mangan

#4 » 20:39:45, 16-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min MF 135 från -67 är det som Torbjörn beskriver, det extra reläet minskar belastningen i startnyckeln OCH dessutom fungerar som överströmsbegränsning för startmotorn på CAV 45D serien. På senare 45F så behövdes inte det. Ser inte om du har D eller F.

Sen tror jag det kan skilja om du har positiv eller negativ jord på din.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se