Om du ska mäta hur spänningen fördelar sig mellan
motstånd och tändspolens primärlindning, så måste du göra det när batterispänningen ligger över båda i serie, och då kommer spänningen att delas mellan de båda komponenterna beroende på förhållandet mellan deras resistanser. Om du nu matar hela kretsen med 24 V och det blir 18 V över tändspolen, så kommer alltså 6 V att ligga över motståndet. 18/6 = 3 , tändspolens primärlindning ska alltså ha tre gånger motståndets resistans om det ska bli rätt.
Resistanserna kan du mäta upp med en multimeter ställd på ohmmätning, eller genom att koppla in en lämplig
spänning till komponenten, samtidigt mäta både spänning och
ström och räkna ut resistansen genom att dela spänningsvärdet med strömvärdet.
Tänk på att tändspolens lindningar förmodligen är gjorda av koppartråd, som ändrar resistans ganska kraftigt med temperaturen (ökar resistans vid ökad
temperatur). Troligen är motståndet avpassat så det ska bli rätt spänning då tändspolen är driftvarm, dvs att koppartråden i primärlindningen har kommit upp till 80-100 °C.