Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Brytare till Fordson fotogen

10 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Sune Börjesson (trådstartaren)

#1 » 22:32:13, 26-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som vet var man hittar nya brytare till Fordson fotogen eller om någon annan traktor har samma typ av brytare?
Sune Börjesson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:07, 16-10-2009
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas/Nuffield 467



Ivar Risslén

#2 » 22:50:02, 26-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bild på brytarna och årsmodell på traktorn så att man vet vad man ska leta efter i gamla kataloger. I katalogerna så ser man om det finns fler traktorer och andra fordon som har samma brytare.
Har du letat hor engelska firmor som säljer traktordelar?
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#3 » 09:06:39, 27-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är också bra att ha fabrikat och typbeteckning på fördelare eller magnetapparat.
Som Ivar är inne på, så förekommer samma saker säkert även i andra sammanhang än traktorer - t ex båtmotorer eller stationära motorer, ev även personbilar.

Om man har att göra med udda och svåråtkomliga brytare så bör man absolut kontrollmäta kondensatorn innan man byter brytare. En halvdan kondensator kan orsaka att brytarna bränns sönder i förtid även om tändsystemet fungerar någorlunda ändå.
Även en nyköpt kondensator bör mätas upp (kapacitans, förlustfaktor, spänningstålighet) innan man kan lita på den. Om man får tag i "NOS" som har legat i lager i många år, så kan den vara precis lika dålig som en kondensator som har varit i drift lika länge. Och nytillverkade piratdelar har ofta ojämn kvalitet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Sune Börjesson (trådstartaren)

#4 » 10:16:49, 27-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för dessa tips. Det hela har föranletts av att jag glömde stänga av tändningen på Forden. Det som hände då var att tändspolen överhettades och exploderade! Även isoleringen vid brytarna och kablarna brann sönder. Hur kollar man en kondensator? Har läst någonstans att man kan ladda upp den några sekunder och sedan kortsluta varpå det ska komma en gnista. Räcker detta test? Hoppas kunna hitta en ny.
Sune Börjesson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:07, 16-10-2009
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas/Nuffield 467

torbjorn_forsman

#5 » 11:08:58, 27-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bästa och mest vetenskapliga sättet att kolla en kondensator är att mäta upp kapacitans och förlustfaktor med en mätbrygga eller s k RCL-mätare.

I brist på sådan kan man ladda upp kondensatorn med några hundra volt likspänning (t ex spänningen efter likriktaren på primärsidan i en switchad nätdel, som t ex datornätdel eller modern batteriladdare, eller anodspänningen i en gammal rörradio), vänta kanske 10 sekunder och sedan kortsluta den och se om det blir en gnista. Gärna upprepa provet och kolla om gnistan blir lika stark vare sig man kortsluter direkt efter uppladdningen eller om man har väntat litegrann.

Om man har en digitalmultimeter med möjlighet att visa kapacitans så kan den också vara användbar. Om kondensatorn är riktigt dålig så visar multimetern förmodligen inget vettigt alls, om den har för stora förluster så brukar ett sådant instrument visa högre kapacitans än den verkliga.

I och med att det är ett tändsystem med tändspole (och alltså inte magnettändning) så kan man utgå från att kapacitansen ska vara 0,2-0,3 uF.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#6 » 16:17:56, 27-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

SwedEh

#7 » 18:56:10, 27-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

Sune Börjesson (trådstartaren)

#8 » 21:04:45, 27-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för detta, nu får jag jämföra med bilderna och se om något kan passa. Kanske går att hitta någon märkning också. När jag ändå har kontakt med stor elkompetens undrar jag om det är ok att ställa en annan fråga i denna tråd? Jag har en gammal Willysjeep med 24 v tändsystem. Har köpt en ny tändspole som ska ha ett förkopplingsmotstånd. Det som skickades med skulle minska spänningen till ca 18 v. När jag provar med en multimeter så kommer det ut lika mycket, 24 v, ur motståndet. Kanske gör fel. Hur provar man ett motstånd?
Sune Börjesson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:07, 16-10-2009
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas/Nuffield 467

torbjorn_forsman

#9 » 21:16:13, 27-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ska mäta hur spänningen fördelar sig mellan motstånd och tändspolens primärlindning, så måste du göra det när batterispänningen ligger över båda i serie, och då kommer spänningen att delas mellan de båda komponenterna beroende på förhållandet mellan deras resistanser. Om du nu matar hela kretsen med 24 V och det blir 18 V över tändspolen, så kommer alltså 6 V att ligga över motståndet. 18/6 = 3 , tändspolens primärlindning ska alltså ha tre gånger motståndets resistans om det ska bli rätt.

Resistanserna kan du mäta upp med en multimeter ställd på ohmmätning, eller genom att koppla in en lämplig spänning till komponenten, samtidigt mäta både spänning och ström och räkna ut resistansen genom att dela spänningsvärdet med strömvärdet.

Tänk på att tändspolens lindningar förmodligen är gjorda av koppartråd, som ändrar resistans ganska kraftigt med temperaturen (ökar resistans vid ökad temperatur). Troligen är motståndet avpassat så det ska bli rätt spänning då tändspolen är driftvarm, dvs att koppartråden i primärlindningen har kommit upp till 80-100 °C.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Sune Börjesson (trådstartaren)

#10 » 22:00:50, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu tror jag att jag förstår. Det var inte så enkelt som att bara koppla in i ena änden och mäta vad som kommer ut ur motståndet. Den nya tändspolen är inte märkt med 24 volt men enligt den amerikanske tillverkaren ska den fungera ihop med motståndet, vi får se... Tack för denna lektion!
Sune Börjesson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:07, 16-10-2009
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas/Nuffield 467


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se