Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

David Brown 996 - problem med elektronik, lysen mm

28 inlägg • Sida 2 av 2
El/Elektronik i traktorer

Towil

#16 » 15:09:51, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla att det inte är oxid i anslutningarna till säkring och kablar.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige



torbjorn_forsman

#17 » 20:45:20, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gotlandsbonden skrev:Okej. Då är ju något fel där. När jag tar loss säkringen och mäter så får jag inget motstånd, alltså då borde den väl fungera?! Kan det var säkringen ändå eller något glapp i själva säkringsanordningen?


Tänk på att normal resistans i en säkring är mycket lägre än de lägsta värden som går att mäta pålitligt med en enkel digitalmultimeter. Oftast gör ju motståndet i testsladdarna, övergångsmotstånd i banankontakter mm att man knappast får multimetern att någonsin visa lägre än 0,2-0,3 ohm, men de säkringar som används i fordon har ofta resistanser i storleksordning någon eller några hundradels ohm. Ska man mäta så låga resistanser får man antingen lägga på en känd ström genom säkringen och mäta spänningsfallet över den (alltså använda två mätinstrument samtidigt), eller också använder man en mätbrygga eller liknande med s k fyrtrådsanslutning (kallas ofta "kelvin connections" på utrikiska).

När det gäller glasrörssäkringar måste du se upp med att brittiska sådana (man känner igen dem på att de oftast är spetsiga i ändarna) har märkströmmen angiven på ett annat sätt än glasrörssäkringar från andra länder.
Det normala är ju att en säkrings märkström är den högsta ström den tål att belastas med hur länge som helst, men brittiska fordonssäkringar är istället specade så att märkströmmen är den ström som får säkringen att lösa ut inom ca 2 minuter. Och då blir den alltså märkt med ungefär dubbla den ström den skulle ha varit märkt med om den hade varit specad enligt något annat lands standarder. En brittisk 20 A säkring motsvarar t ex en amerikansk, japansk eller fastlands-europeisk 10 A.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Gotlandsbonden (trådstartaren)

#18 » 19:36:10, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Kolla att det inte är oxid i anslutningarna till säkring och kablar.


Det var en jäkla massa oxid! tog loss hela säkringshållare och badade den i lite citronsyravatten. Blev som ny.

före:
Bild


Efter:
Bild
Bild

Det löste en del av problemen. Dessutom har någon före mig kopplat om lysena. Problemet var att de gamla lysknapparna gick vidare till en massa annat och de fick ingen ström för de saknades en kabel. Den har jag nu satt dit så en hel del funkar nu! :grin:

Dock är det fortfarande problem med bränslemätaren och temperaturmätaren. Har kollat att de får ström in, jordningen är okej i instrumentpanelen men det kan nog ändå vara något fel på den. Bränslemätaren rör sig inte alls så jag vet inte vad jag ska göra med den.. Ang temperaturmätaren; det står i instruktionsboken att om temperaturmätaren går till varmaste direkt när jag vrider om nyckeln (vilket det gör och det är -5 grader ute och motorn är kall..) så kan det vara problem med jordning från själva sändaren som sitter på motorn. Denna har jag dock inte lyckats lokalisera. Kan det vara denna (den torpedformade saken):

Bild


Sedan undrar jag vad detta är, den är helt urkopplad.

Bild

Sen såg jag på den här och tycker att det borde väl vara en jordkabel kopplad till den här som driver remmen (på muttern som sitter i nedre delen?) Den funkar dock ändå :???:
Bild
Deutz Fahr 6507D
David Brown 996
Gotlandsbonden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:45:03, 18-02-2021
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz Fahr D6507 och David Brown 996

Michael Meier

#19 » 20:27:40, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egendomligt eftersom den sitter på grenröret.

Bild

Tempgivaren sitter ofta i främre gaveln, nedanför ventilkåpan, eventuellt dold bakom en gummihätta, gärna en kabel eller flatstiftshane i centrum på givaren.

K921149 är Sparexnummret ( en nutida eftermarknadsproducent)


Bild

Fungere generatorn tillfredställande så behöver du inte någon separat jordning av generatorhöljet, ofta sitter generator fastskruvad i motorblocket och jordas då tillfredställande.

Använder man gummidämpare mellan generator och fäste behövs en extra jordningsfläta.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Gotlandsbonden (trådstartaren)

#20 » 22:37:30, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Egendomligt eftersom den sitter på grenröret.

Bild

Tempgivaren sitter ofta i främre gaveln, nedanför ventilkåpan, eventuellt dold bakom en gummihätta, gärna en kabel eller flatstiftshane i centrum på givaren.

K921149 är Sparexnummret ( en nutida eftermarknadsproducent)


Bild

Fungere generatorn tillfredställande så behöver du inte någon separat jordning av generatorhöljet, ofta sitter generator fastskruvad i motorblocket och jordas då tillfredställande.

Använder man gummidämpare mellan generator och fäste behövs en extra jordningsfläta.


Okej tack för de tipsen! Ska fortsätta leta efter givaren. Det var egentligen den här jag undrade över på bilden, någon idé?
Bild
Deutz Fahr 6507D
David Brown 996
Gotlandsbonden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:45:03, 18-02-2021
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz Fahr D6507 och David Brown 996

Michael Meier

#21 » 22:55:59, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blockvärmare, enfas 240V från sjuttiotalet.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#22 » 22:57:29, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den helt urkopplade saken är ett motorvärmarelement.
Generatorn är förmodligen jordad i motorblocket via fästskruvarna, och då behöver den ingen separat jordledning.

Vanligtvis brukar temp- och bränslemätare vara kopplade så att de ger mer utslag (högre temp respektive mer full tank) ju lägre resistans givaren har (bränslemätare kan dock i något enstaka fall vara tvärt om). Om instrumentet slår i botten på en gång när man slår på tändningen, tyder det på att ledningen till givaren är kortsluten till jord. Rör det sig inte alls, så är det troligen avbrott i givarkretsen.
Det är lätt gjort att testa instrumenten genom att koppla in olika fasta motstånd (några hundra ohm kan vara lagom att prova med) istället för givarna.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#23 » 22:58:57, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Blockvärmare, enfas 240V från sjuttiotalet.


Knappast 240 V, den nätspänningen har endast använts i Storbritannien och en del av dess kolonier (afrikanska länder, Hongkong m fl). I Sverige och resten av Europa var nätspänningen officiellt 220 V fram till slutet av 80-talet, därefter ändrades den (formellt) till 230 V.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#24 » 23:00:20, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Gotlandsbonden (trådstartaren)

#25 » 23:07:21, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skönt att veta vad det är iaf, blir ju misstänksam när det hänger lösa sladdar här och var. Ska testa att lägga på något motstånd på mätarna för att se om den funkar överhuvudtaget.
Deutz Fahr 6507D
David Brown 996
Gotlandsbonden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:45:03, 18-02-2021
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz Fahr D6507 och David Brown 996

Gotlandsbonden (trådstartaren)

#26 » 23:53:02, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Den helt urkopplade saken är ett motorvärmarelement.
Generatorn är förmodligen jordad i motorblocket via fästskruvarna, och då behöver den ingen separat jordledning.

Vanligtvis brukar temp- och bränslemätare vara kopplade så att de ger mer utslag (högre temp respektive mer full tank) ju lägre resistans givaren har (bränslemätare kan dock i något enstaka fall vara tvärt om). Om instrumentet slår i botten på en gång när man slår på tändningen, tyder det på att ledningen till givaren är kortsluten till jord. Rör det sig inte alls, så är det troligen avbrott i givarkretsen.
Det är lätt gjort att testa instrumenten genom att koppla in olika fasta motstånd (några hundra ohm kan vara lagom att prova med) istället för givarna.


Jag kanske är lite trög men jag förstår inte riktigt hur det funkar. Det kommer in 12v till mätaren, en kabel går till jord och en till givaren i tanken. Från givaren i tanken går också en jord. Men hur får mätaren tillbaka någon information/motstånd från givaren i tanken? Går det via jorden? Där ligger ju alla olika jordningar kopplade.
Deutz Fahr 6507D
David Brown 996
Gotlandsbonden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:45:03, 18-02-2021
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz Fahr D6507 och David Brown 996

uppland2

#27 » 00:09:18, 02-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gotlandsbonden skrev:Jag kanske är lite trög men jag förstår inte riktigt hur det funkar. Det kommer in 12v till mätaren, en kabel går till jord och en till givaren i tanken. Från givaren i tanken går också en jord. Men hur får mätaren tillbaka någon information/motstånd från givaren i tanken? Går det via jorden? Där ligger ju alla olika jordningar kopplade.


Givaren i tanken är ett variabelt motstånd. Själva mätaren kan du tänka dig som en amperemeter. Det kommer ström ifrån batteriet genom amperemetern (mätaren) vidare genom motståndet (givaren) till jord. Är motståndet litet blir utslaget litet, är motståndet stort blir utslaget stort.
Har du fler sladdar på mätaren gissar jag att den t.ex. har inbyggd belysning eller liknande.
Det finns också andra sätt att mäta mängden bränsle (kapacitans, tryck, död räkning via flöde, ...), men variabelt motstånd är vanligt på lantbruksmaskiner.

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Michael Meier

#28 » 08:09:58, 02-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, belysningen i visartavlan behöver minus, så skippa den i kretsen.

Kontinuerlig +12V från batteri via nyckel och säkring.

En sladd mellan tankmätaren och visaren
Och sedan någon form av minusförbindelse till givaren i tanken, du får visa på bild

Ofta är motståndstråden nött och trasig, en rektangulär pinne ca: 20cm lång som man nogagrannt lindar motståndstråd på, flottörpinnen som vandrar upp och ned på denna motståndstråd nöter hål till slut.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se