Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Tankmätaren ursus 385

15 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

Dennis92 (trådstartaren)

#1 » 13:42:28, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj har köpt ny tankmätare och tankgivare bifogar länk här.
https://www.pmkaubamaja.ee/eng/fuel-lev ... -5621.html
https://www.pmkaubamaja.ee/eng/fuel-lev ... c-385.html
Har på den gamla mätaren bara två anslutningar en plus från tändningslås och en kabel från kabelstammen antar den går till tank givaren. Nya mätaren har 3 anslut Ingar plus minus och s nya givaren som ja inte tänkte byta ifall den gamla funkade har 3 anslutningar röd blå och gul. Ja testade koppla plus på mätaren och drog en ny jord till minus och tank kabeln till s då går mätaren i topp testade byta plats på jord och s och då rör den sig inte. Tips ? Antar att ja måste byta givaren också då de blir samma men isf hur skall de kopplas som sagt ?
Dennis92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:55, 03-03-2013
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm Viktor typ 230 Diesel bm 400
Komatsu pw150
Fendt 818 311 lsa
Ursus 385c A



torbjorn_forsman

#2 » 22:29:53, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du hitta några datablad från tillverkaren av mätare resp givare som visar hur de ska kopplas in?

Hur ser inkopplingen ut enligt elschemat för traktorn? Finns det någon separat spänningsstabilisator för tankmätaren (kan ev vara gemensam även för tempmätaren)?

Är originalinstrumentet ett bimetallinstrument (känns igen på att nålen alltid rör sig långsamt då man slår till eller från tändningen, och den går tillbaks till noll då tändningen är avstängd), eller är det ett korsspoleinstrument (nålen rör sig snabbt, och på vissa instrument stannar den där den var då tändningen slås av)?

Beträffande den nya givaren är det ju lätt gjort att ohmmäta mellan anslutningarna med en multimeter medan man rör på flottören för att reda ut vad ledningarna har för funktion. Troligen är den tredje ledningen till för tankvarningslampa (givaren ger en kontaktslutning mellan den ledaren och en av de två andra då flottören nästan har sjunkit till botten).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Dennis92 (trådstartaren)

#3 » 22:45:41, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågade leverantören men dom kunde inte svara på det. Angående nästa fråga tror jag det är första alternativet men väldigt osäker.
Hmm så om ja fattar rätt skall ja koppla plus matning till givaren och även till mätaren sen jordning på mätare och givare ? Varningen behöver ja ju inte för den finns inte i mätaren. Eller hur skall jag koppla ? Har bara detta elschema ja bifogar vet ej vilken som e vad tyvärr
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Dennis92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:55, 03-03-2013
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm Viktor typ 230 Diesel bm 400
Komatsu pw150
Fendt 818 311 lsa
Ursus 385c A

torbjorn_forsman

#4 » 22:53:40, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl troligt att de två runda prylarna nedanför ljusomkopplaren/tändningslåset är instrumenten. Det vänstra bör vara tempmätaren och det högra bränslemätaren. Som synes har bränslemätaren två anslutningar som går till givaren (lite ovanligt, men det tyder på att det är ett korsspoleinstrument). Givarens tredje anslutning går till en kontrollampa. Dessutom ska givaren (men inte instrumentet) vara chassijordad.
Båda instrumenten matas direkt från tändningslåsets kl 54 och det verkar inte finnas någon spänningsstabilisator, även detta talar för att det är korsspoleinstrument.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Dennis92 (trådstartaren)

#5 » 23:00:02, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konstigt det finns bara en kabel till givaren i nuläget den andra var spänning från tändningslåset till mätaren. Hmmm ja blir ju inte klokare tyvärr. Så spö ja fattar det skall jag ha ström till tagen på plus o sedan ström till givaren o en korsning på givare ? Och en kabel som redan finns där som går till mätaren o kopplas på anslutning s på mätare ? Hur vet jag vilken som e plus o minus osv på givare ?
Dennis92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:55, 03-03-2013
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm Viktor typ 230 Diesel bm 400
Komatsu pw150
Fendt 818 311 lsa
Ursus 385c A

Dennis92 (trådstartaren)

#6 » 23:03:33, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller skall det plus ström på mätaren och anslutning s på mätaren till givaren som ström matning och sedan en jord anslutning ?
Dennis92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:55, 03-03-2013
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm Viktor typ 230 Diesel bm 400
Komatsu pw150
Fendt 818 311 lsa
Ursus 385c A

torbjorn_forsman

#7 » 23:18:14, 11-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mät på givaren och se hur den är kopplad. Om den är enligt elschemat, så misstänker jag att två kablar är kopplade till var sin ände av motståndet i givaren, och glidkontakten är jordad. När nivån i bränsletanken sjunker, kommer alltså resistansen mellan den ena kabeln och jord att minska medan den andra ökar. Och då är det troligt att två av instrumentets tre kablar ska kopplas till de nämnda kablarna från givaren.

Jag menade inte att du skulle fråga säljaren/leverantören, utan att du ska fråga direkt hos tillverkaren av instrument respektive givare.

Har du tittat närmare på de gamla prylarna och sett om de går att reparera?
Kan det tänkas att originalinstallationerna på din traktor avviker från fabriksutförandet, t ex om hytten är påbyggd av den svenska importören?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Dennis92 (trådstartaren)

#8 » 06:52:49, 12-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm bra fråga det kan vara inport men alla ser ju likadana ut så tveksamt. Vet inte hur man skall gå tag i leverantör ? Får ta loss huven o kolla givaren men antar att den är kass o mätaren.
Dennis92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:55, 03-03-2013
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm Viktor typ 230 Diesel bm 400
Komatsu pw150
Fendt 818 311 lsa
Ursus 385c A

torbjorn_forsman

#9 » 10:54:14, 12-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var det ju inte leverantören utan tillverkaren som jag tänkte att du skulle gå på. Det borde väl finnas någon logga eller typbeteckning på mätare och givare du har köpt, som man kan söka på.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

zetor 7045

#10 » 21:51:47, 12-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en likadan givare samt mätare har för mig att ett stift på givaren är för bränsle lamppan...
Ska se om jag hinner så lyfter jag på huven imorgon och tar en bild hur det var kopplat
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958

Dennis92 (trådstartaren)

#11 » 22:19:30, 12-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag testade lite snabbt ikväll för skojs skull har plus från tändningslåset till plus på mätaren tog bort jordningen o satt en kabel från s på mätare till gul på givaren o svart till jord. O tog på tändningen o det funkade så nu får ja montera den nya för när ja satt dit ordinarie kabel från gamla givaren så visar den max hela tiden så då måste ju givaren va kass ?
Dennis92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:55, 03-03-2013
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm Viktor typ 230 Diesel bm 400
Komatsu pw150
Fendt 818 311 lsa
Ursus 385c A

torbjorn_forsman

#12 » 11:14:59, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl ganska troligt att gamla givaren har fel data för att fungera ihop med nya instrumentet (i och med att den bara har en ledare mellan givare och instrument, inte två som den nya). Ohmmät den och kolla vad den ger för resistans i olika lägen på flottören.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Dennis92 (trådstartaren)

#13 » 13:39:35, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det behövs ju inte två kablar ? Utan på den nya räckte det ju med en jordning och en kabel fram till nya mätaren ? Funkade iaf när ja testade med givaren på sidan om
Dennis92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:55, 03-03-2013
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm Viktor typ 230 Diesel bm 400
Komatsu pw150
Fendt 818 311 lsa
Ursus 385c A

torbjorn_forsman

#14 » 16:41:03, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du ohmmätt på nya givaren och listat ut vad alla anslutningar är till för?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Dennis92 (trådstartaren)

#15 » 16:48:01, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej bara testat
Dennis92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:55, 03-03-2013
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm Viktor typ 230 Diesel bm 400
Komatsu pw150
Fendt 818 311 lsa
Ursus 385c A


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se