Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Same Explorer lite konstigt elfel med tändningen

9 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

S-M-S (trådstartaren)

#1 » 13:04:30, 11-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Jag har lite konstigt elfel på min traktor, jag har bytt generatorn före några veckor eftersom lampan har börjar lyser på tomgång och låga varvtal. Och gamla generatorn var rätt sliten, nya generatorn liten större (65A istället för 40 eller 45A).
Men det har fungerar, kanske 2-3 veckor. Men då har jag märkt att lampan lyser inte längre med tändning på (motorn av) och tankmätaren har slutar att fungera. Andra funktioner som är tändningsberoende fungera, lampan har jag bytt, men ingen ändring.
:snow: :snow: :help:
Nån som har en ide ?

1 person gillar det här inlägget.
S-M-S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:04, 16-05-2019
Ort: Nordmaling/Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same Explorer 70 1986 såld
Palax TSV E
Multiloader L25
Massey Ferguson MF25



G-son

#2 » 14:59:43, 11-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om soppamätare och laddlampan får ström från samma källa är det ju rimligt att dom inte fungerar för att dom inte får någon ström. Kontrollmät. Kolla elschema om du kan hitta ett, så vet du vad dom felande grejerna har gemensamt.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

S-M-S (trådstartaren)

#3 » 16:50:11, 11-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, tack, nej elschema har jag inte. Vanlig är ingen Problem att fixa, men en Sjukdom med C har lämnar sin spår ,.. men sant jag måste kontrollmäta. Jag funderar, om jag hitta inte denna kabel eller kontakt eller.. är det nån fara om jag tjuvkoppla tändningsplus på denna lampan, jag komma absolut inte ihåg hur det var med generatorn...? :myzsko:
S-M-S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:04, 16-05-2019
Ort: Nordmaling/Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same Explorer 70 1986 såld
Palax TSV E
Multiloader L25
Massey Ferguson MF25

torbjorn_forsman

#4 » 21:42:11, 11-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är gamla respektive nya generatorn kopplad internt sett? Har båda magnetiseringsdioder eller är någon av dem gjord för s k batteriavkännande system (eller i värsta fall försedd med s k isolationsdiod)?
Inbyggd eller separat laddningsregulator?

Några bilder och uppgift om fabrikat och detaljnummer/typbeteckning på nya och gamla generatorn kan nog säga en del.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

johan.eriksson

#5 » 10:29:55, 12-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många traktorer från SDF har problem med tändningslåsen, är två stift som ska vara ström på när man slår på tändningen, men ibland får man bara ut på det ena stiftet.
Börja med att kolla det.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

S-M-S (trådstartaren)

#6 » 23:46:07, 13-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kunde inte kolla igår och idag, mår för dålig.
Men kanske imorgon, men jag tror ja måste montera bort generatorn för att se nånting. så prova jag först tändningslåsen .
Nya generatorn var beställt nån gång för denna el-hyttvärmare, som är vanlig på luftkylda SAME . Men på leverans har visare sig att jag har felbeställd- vanlig 12V Generator 65A. Men om den är inte likt uppbyggt, skulle då fungerar laddning helt inte? Eftersom det har fungerar några veckor.
S-M-S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:04, 16-05-2019
Ort: Nordmaling/Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same Explorer 70 1986 såld
Palax TSV E
Multiloader L25
Massey Ferguson MF25

joakim72

#7 » 07:49:44, 14-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felet har inget att göra med generatorn. Det är antingen strömlåset eller en säkring till instrumentpanelen. Även oljetryckslampa borde vara mörk med avstängd motor och strömmen på.

1 person gillar det här inlägget.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

S-M-S (trådstartaren)

#8 » 12:03:28, 14-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:ohnej: :ohnej: :aaargh: :aaargh:
Problemet är löst.
första jag gjorde om problemet har uppstod var, att röra dom j*vla porslinsäkringar.och min fru på lördagen en gång till.
idag har jag kolla på tändningslåset, kan inte bli, är bara 3 kablar och kontakter ( plus, tändning och start).
Den monterade jag generator bort, och har kolla, men ingen synlig fel, den har jag kolla men ingen ström på d+ , så har jag kolla (tändningen på) en gång till på säkringar, plötsligen tänkte jag mig, då lyser nånting, har oljetryckslampa och en till lyser, och om jag har koppla på d+ också batterisymbolen. :screwy: Bästa, nu vet jag faktiskt inte vilket säkring det var, men inte den för instrumentenar, men jag bli säkert, genom vibration eller så kommer felet tillbaka. Framförallt var det inte första gången (En lite Större säkring har smälter alltid eftersom säkring trycker en sida mot en kontakt och den är dålig. Vilken dålig uppfinning är denna porslinsäkringar? :ohnej:
Så vet jag, om jag har en bättre, en lugnt dag byta jag nu hela säkringsbajs mot ny typ säkringar.

2 personer gillar det här inlägget.
S-M-S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:04, 16-05-2019
Ort: Nordmaling/Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same Explorer 70 1986 såld
Palax TSV E
Multiloader L25
Massey Ferguson MF25

S-M-S (trådstartaren)

#9 » 13:42:56, 14-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:snow: :snow: :snow:
..allt monterad, verktyg borta, provstartad, nu lyser j*vla lampan hela tiden...
Jag bli så trött på såna saker där man skruva bort skruva på skruva bort skruva på skruva bort skruva på.....
bästa jag ställa traktorn i skogen och elda upp denna skithög..
Ja om man bli 24/7 fullt med stresshormoner är tålamod väldigt lite... :aaargh:

Betder jag kan byta generatorn igen? Eller vilket fel kan uppstår om man fixa ena felet? Eftersom innan har det fungerar, så är fortfarande lite konstigt? Om ingen ström på d+ , kan generator bli skadad? Jag tänkte det är bara om batteri inte påkopplat?
S-M-S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:04, 16-05-2019
Ort: Nordmaling/Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same Explorer 70 1986 såld
Palax TSV E
Multiloader L25
Massey Ferguson MF25


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se