Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Startmotor CAV CA45G

15 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

ASJ (trådstartaren)

#1 » 16:44:53, 05-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla.
Jag har en Perkinsmotor A4.203 med en CAV startmotor (SM) typ CA45G242. SM låter lite konstigt vid start så jag tog loss den för inspektion. Jag hittade en verkstadshandbok för MF65 här på Maskinisten (på svenska) där det står ganska detaljerat hur man tar isär en snarlik sådan SM och jag har kommit en bit. Bakre gaveln med kolhållaren och därefter fältlindningen var enkla att ta loss, men hur får man isär pinjongen från rotoraxeln? Det står i vkstboken att man ska dra ut rotorn ur hylsan men "det kan tänkas att det går rätt tungt". Jotack, helt stumt verkar det.

Jag försökte med en avdragare att pressa ut axeln med flänsen som mothåll, men det går inte (jag vågar inte dra för hårt). Spiralgängan sitter alltså på rotorn och allt ska ut "baklänges", se sprängskissen nedan som jag tror stämmer någorlunda med min SM. (Nummerna på ritningen stämmer inte med texten).

Nu undrar jag om någon Maskinist har erfarenhet av detta demontagearbete?

Bild
Bild
Bild

Bild
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck



torbjorn_forsman

#2 » 21:03:22, 05-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte att "skruva av" drevet genom att ta i med en stor polygrip över kuggarna och vrida, samtidigt som man drar/pressar i längdled?

Jag har en gång råkat ut för en startmotor (amerikansk, okänt märke, satt på en Dodge B250 van från mitten av 80-talet), där drevet hade skurit ihop med spiralsplinesen på axeln. Den var inte lätt att få isär.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ASJ (trådstartaren)

#3 » 21:38:23, 05-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkbar metod. Det borde bli ungefär samma som med avdragaren, men kraften blir nog större med vridning. Ska prova det imorgon.
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck

ASJ (trådstartaren)

#4 » 17:41:29, 06-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, så går (nog) inte att göra. Se nedanstående bilder. När pinjonghylsan är framförd så låser de invändiga kulorna rotoraxeln mot hylsan. När pinjongen är i viloläge kan rotorn och hylsan rotera fritt från varandra.

Rotoraxeln borde dras ut när hylsan är fri. Sätter man en avdragare på axeln och drar så åker hylsan fram och låser.

I texten ovan nämns att det är fyra kulor, men jag tror min SM är av senare modell och har 12(!) kulor i två olika spår. Man kan se det här:
https://forums.ybw.com/index.php?thread ... ld.538400/
Mannen i länken drar ut axeln utan att nämna att det är besvärligt och han gör det när hylsan är framdragen. Tvärtom vad jag tror alltså.

En engelsman kan göra en sak hur komplicerad som helst när han fått en uppgift att lösa. Här ligger en hemlighet begravd som inte är lätt att förstå.

Bild
Bild
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck

ASJ (trådstartaren)

#5 » 12:46:19, 07-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag närmar mig en lösning. Det fanns ju en manual på CA45 här på Maskinisten, men jag hittade den inte först. Den ligger under "Downloads - Kategorier ‹ Övrigt ‹ Tillbehör/komponenter ‹ Motor". Jag har även läst på diverse forum att denna startmotor var en skräckupplevelse för den som jobbade på bilelektrisk verkstad. Kallsvetten bröt ut när en kund kom in genom dörren med en sådan.

En konstig sak är att min är märkt 24 Volt, men maskinen är 12 V och det har varit full snurr på startmotorn.

Om Holger råkar läsa detta så kan jag berätta att manualen är i oordning, sidorna måste läggas i rätt ordning
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck

Holger

#6 » 15:12:30, 07-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick tips om att ordningsföljden på sidorna var fel i filen i downloads.
Det är fixat nu!
Tack ASJ!

CAV CA45 D/F startmotor verkstadshandbok
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Stefan1972

#7 » 14:31:58, 08-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska väl ta ur pluggen som syns på på bilden som är märkt "fri" Har för mig att det är nåt under där men minnet är kort. Har skruvat en del med de här tidigare men de finns i många olika utföranden. Hemska att hålla på med men betalar man inte timpenning åt nån går det väl an att pyssla med själv. Repsatsen som kostar en smärre förmögenhet innehåller ju allt det man måste ta sig igenom för att ta sig in i dem.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

ASJ (trådstartaren)

#8 » 20:52:46, 08-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, just den pluggen kan man nog hoppa över, den går till smörjfilten. Men det är svårt nog ändå enligt boken, men jag ska ge mig på det imorgon ;-)


Bild
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck

ASJ (trådstartaren)

#9 » 17:07:01, 09-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär, nu är det mesta löst. Torbjörn, du hade rätt, man ska skruva loss pinjongen, men det var knepigt. Men när jag hade satt rotorn ordentligt fast i ett rörskruvstycke (med tunn skyddsplåt runt) och fixerat gaveln med en hävarm som jag höll tillbaka gaveln med så kunde man vrida loss pinjongen ned hjälp av den lilla tvingen runt kuggarna. Man måste lirka fram och tillbaka lite, sannolikt beroende på de deformerade hålen som syns på bild 2.

(Ett bra knep när man tar isär saker med kulor i (10 st här) är att jobba på en handduk)

Det gick även att få loss solenoidmodulen, men trångt och besvärligt med anslutningsskruvarna som måste bort inåt.

Men nu kommer de verkliga funderingarna. Det är en 24 V-motor i en 12 V-truck. Det har fungerat, men med obehagligt missljud när Perkinsmotorn startar innan pinjongen kastar ut. Solenoiden har två steg, vid steg 1 är fältlindningen seriekopplad med ett motstånd som kopplas förbi i steg 2 när pinjongen fått grepp i startkransen. Men --- detta steg 2 är spärrat för att någon klämt fast returstoppet på den rörliga kontakten (inringat på bild 3). Stoppet ska ligga OVANPÅ kontakten, inte vara fastklämt.

Varför? Nu får 24 V-motorn inte ens 12 Volt. Vad ska jag göra, flytta stoppet till rätt läge, eller låta det vara? Hmmm

Bild
Bild
Bild
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck

ASJ (trådstartaren)

#10 » 18:16:40, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär. Efter lite förseningar är startmotorn på plats igen. Manualen var nödvändig för att förstå hur allt hänger ihop. Detta är verkligen en mycket avancerad konstruktion. Inte lätt att förstå alla små detaljer i konstruktionen. Manualen talade om "the segments", dom tog det en stund att hitta. Dom sitter i ett spår inne i solenoidens ankare och hålls ihop av en liten spiralfjäder (syns inte på bilden). Om pinjongen övervarvar slungas låskulorna i pinjongaxeln utåt och pressar tillbaka "the segments", pinjongen frigörs och dras tillbaka ur kuggkransen.

Den stelopererade stoppklacken frigjorde jag så den fungerar normalt, annars gjorde jag egentligen ingenting och inget var trasigt. Möjligen att slipning av skägget vid de små kulgroparna kan ha haft någon verkan. 10 kulor lyckades jag pilla in i pinjongaxeln utan problem.

Borstfjädrarna var väldigt starka och ytterst besvärliga att hålla tillbaka när borstarna skulle på plats. Jag gjorde en liten fjäderkrok, se foto, då gick det lätt.

Kvarstår det märkliga att den funkar bra på 12 Volt fast det helt säkert är en 24 V motor. Nu låter den normalt när dieselmotorn startar.

Returspärren är nu i sitt riktiga läge.
Bild

Nedan de pyttesmå segmenten. Spiralfjädern ligger i ett spår på utsidan.
Bild

Man kan ev. skymta segmentens spår inuti solenoiden ankarhylsa. De vita fyrkanterna är isolatorer för förkopplingsmotståndet som ser ut som en plåtremsa som går runt husets insida
Bild

Fjäderkroken
Bild
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck

torbjorn_forsman

#11 » 19:20:51, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rotorlindningen ser definitivt ut att vara gjord för 12 V eller kanske till och med 6 V. I och med att varje härva bara består av ett halvt varv. 24 V-startmotorer brukar ha 1,5 eller 2,5 varv per härva.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ASJ (trådstartaren)

#12 » 20:12:40, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, det har jag inte reflekterat över, men det är tre saker som säger att det är en 24 V.

1. Märkningen är 24 volt
2. Solenoiden har endast en lindning, enligt manualen har 12 V-versionen två lindningar
3. Antal kulor i pinjonglåsningen skiljer.

Rimligen ÄR det en 24 Volt. Men - strömförbrukningen till solenoiden (lös utan axel) är 15 A vid 12 Volt. Men det ska vara 16 A vid 24 Volt, så det är konstigt.

Riktigt säker är jag inte, men jag fortsätter med 12 Volt tills vidare, det funkar ju bra till Perkins A4.203
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck

TheHank

#13 » 11:48:24, 23-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är i startgropen för en liknande operation men kör fast ganska omgående. Vad måste lossas innan jag får bort "bakre gaveln med kolhållaren"?

Jag har skruvat bort de genomgående skruvarna samt låsbricka + distansbrickor för den genomgående axeln.

Tacksam för hjälp.
TheHank
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:45, 06-06-2019
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: MF 135 -66

ASJ (trådstartaren)

#14 » 12:54:30, 23-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gratulerar! Nu har du några intressanta timmar (dagar) med brittisk ingenjörskonst framför dig. Börja med att ladda ned "CAV Workshop manual for CA45 D and F Starter Motor" som finns här på Maskinisten.

Under avsnittet "Dismantling" står hur du ska göra, allt stämmer, men det kan ändå vara lite svårt att förstå hur man ska göra. Ta det lugnt och tappa inga kulor och fjädrar, det finns gott om sådana.

/ASJ
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck

TheHank

#15 » 13:10:26, 23-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åh, tack för snabbt svar. Ska genast ladda ned nämnda manual.

Wish me luck! :)

1 person gillar det här inlägget.
TheHank
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:45, 06-06-2019
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: MF 135 -66


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se