Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Zetor 8011 som inte laddar

4 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

niko83 (trådstartaren)

#1 » 16:48:32, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som vet hur man ska mäta om det är generatorn eller ladd relät som är trasig
Eller är det lättare att sätta en ny generator med inbyggt ladd relä
niko83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:40:26, 01-02-2015
Ort: Korpilombolo
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 17:28:14, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låt oss anta att det är en "normal" växelströmsgenerator med magnetiseringsdioder, och att det finns en laddningskontrollampa.
Jag antar att generator och regulator är tillverkade av PAL-Magneton? Är regulatorn mekanisk (ganska hög och smal burk) eller elektronisk (platt och bred burk)?

Kolla först om kontrollampan lyser då du har tändningen på och motorn avstängd. Om inte, så börja med att åtgärda det felet. Mät spänning på generatorns anslutning D+/61 (kan eventuellt heta något annat, t ex M, då det är en tjeckisk generator). Om det är i stort sett 0 V där och lampan är mörk ändå, så är det avbrott någonstans i lampkretsen (t ex trasig lampa, kabelbrott, kommer ingen spänning från tändningslåset till andra änden av lampan), och det måste åtgärdas innan man kan fortsätta felsökningen.
Är det däremot så gott som full batterispänning på D+, så är det avbrott i magnetiseringskretsen. Antingen för att regulatorn inte slår till magnetiseringen eller också kan det röra sig om kabelbrott, saknad jord till regulatorn, kolen slut i generatorn, släpringarna oljiga eller oxiderade etc.

Om laddningskontrollampan lyser och generatorn inte laddar, så kan man dra en del slutsatser av att se om lampan hela tiden lyser med samma styrka eller om den lyser svagare eller starkare då man varvar upp motorn. Tänkbara fel är t ex avbrott i B+ från generator till batteri (det medför ofta följdfel, t ex trasiga dioder i generatorn), eller någon trasig diod eller inre förbindning som har lossnat i generatorn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

niko83 (trådstartaren)

#3 » 17:46:37, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lampan lyser med fast rött sken oavsett varvtal
Och hur jag än mäter så får jag ingen laddning
Så här står det i boken men jag begriper inte
Eller är det lättare att koppla in en annan generator typ från en Volvo

Bild
Bild
niko83
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:40:26, 01-02-2015
Ort: Korpilombolo
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#4 » 20:41:13, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det batterispänning på generatorns B+? Börjar den ladda om du lossar kabeln från M på generatorn och byglar det flatstiftet på generatorn till B+? (prova det bara tillfälligt och vid lågt varvtal, eftersom den går oreglerad i det läget).

Förmodligen är det enklare att reparera originalgeneratorn än att hålla på och göra om fästen för att få dit en generator från t ex en gammal Volvo.

Om du har en multimeter med diodprovningsläge så kan du hitta kortslutna dioder i generatorn på följande sätt:
Lossa alla kablar från generatorn.
Mät från B+ till jord, med multimeterns - till B+ och multimeterns + till jord. Då ska den visa två diodspänningsfall (ca 0,95 - 1,5 V). Om mätvärdet blir hälften av detta, så är en av dioderna i huvudströmskretsen kortsluten, dock vet du inte om det är en plus- eller minusdiod.
Gör om mätningen från R till jord men i övrigt på samma sätt. Även då ska det bli två diodspänningsfall om allt är i ordning, vid halva värdet så bör felet ligga i en magnetiseringsdiod eller en minusdiod.
Dock går det inte att upptäcka avbrott i enstaka dioder på detta sätt, vill man hitta avbrott säkert så måste man ta isär generatorn och lossa två av de tre anslutningarna mellan stator och likriktarbrygga, och sedan diodprovningsmäta en diod i taget.

En annan möjlig orsak är ju att helt enkelt kolen är slut i generatorn, men det är ju lätt att se när den väl är isärtagen. Om det ändå blir kolbyte, så passa på att svarva släpringarna samtidigt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se