Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Laga den elektriska hyttvärmen i en Same

20 inlägg • Sida 2 av 2
El/Elektronik i traktorer

RoXa (trådstartaren)

#16 » 14:58:16, 23-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för att du delar med dig :buga:

Visste inte att det fanns ett uppgraderingskit.

Jag har monterat ur kortet och börjat att felsöka det på labbänken. Mer om det kommer snart.

När jag var och skruvade så såg jag att de kopplat förbi kretskortet med ett relä för magnetiseringen. Testade att slå på värmefläkten och aktivera relät, och efter en stund så får jag ljumen luft ur defrosterspjällen mot framrutan. Det är defenitivt inga 2 kW värme.

Lösningen med relät är en direkt brandfara, då det kan aktiveras utan att fläkten är på. Det kan nog vara så att kanthaltråden delvis brunnit eller skakats av, om den är parallellkopplad i flera lindningar. Har inte kollat närmare på elementet ännu.

Mätte dock spänningen ut från generatorn och den låg på 20 VDC vid ca 1500 rpm på motorn. Har ingen möjlighet att mäta strömmen då den kan vara upp till 65 A. Får kanske köpa mig en tångamperemeter... Spännigen ska kunna gå upp till 42 volt enligt manualen (kretskortet har en anordning som slår ifrån generatorn helt om spänningen går över 56v), men det var för kallt och mörkt vid tillfället för att undersöka det närmare.

2 personer gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84



RoXa (trådstartaren)

#17 » 23:22:15, 23-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kommit en bit på vägen i felsökningen. Testade först fläkten på plats i traktorn och konstaterade att de två hastigheterna fungerar. Tog sedan fläktpaketet med hem och kopplade upp det mot en stabil 12v spänningskälla (moddat ATX aggregat).
Bild
Inga tecken på något konstigt med själva fläktmotorn. Startar lätt och inga missljud.
Bild
Monterade loss kretskortet.
Bild
Började sedan att rita upp kretsschemat med hjälp av fattigmansröntgen :mrgreen:
Bild
Bara ledningsbanor på en sida, så inga större svårigheter att följa. Lite lurigt är det dock då komponenterna sitter på motsvarande sida, så det är lätt hänt att man dribblar bort sig när man håller på att vända kortet fram och tillbaks. Har mätt alla passiva komponenter, och de verkar ok. Återstår att spänningssätta kortet och testa de aktiva också.
Bild
Färdigt schema. Blev lite suddigt när jag laddade upp det, men det finns också bifogat i vektorgrafik som PDF. Innehållet i de streckade blå boxarna är komponenter som sitter utanför kretskortet. Den röda boxen visar bara alla in och utgångar på kortet.
Bild
Det stora frågetecknet är om jag har fått till det rätt med sensorerna kopplade till sensor_header. Då jag inte befinner mig i närheten av traktorn så kan jag inte kolla hur det ser ut med sensorerna. Om det är som jag tror, så kortsluter NTC-termistorn THR-ingången på 555 när det blir för varmt i värmekanalen, vilket fryser utsignalen Q till 12 v. Återstår att kolla så att det är det önskade beteendet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

2 personer gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

torbjorn_forsman

#18 » 23:35:06, 23-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle för min del vara misstänksam mot elektrolytkondensatorerna. När radiella elektrolyter monteras med tvärt utbockade ben som på det där kortet, så blir gummitätningen runt benen ofta otät så att de torkar ut i förtid. Nu vet jag inte vad du har att mäta kapacitans med, men kapacitansmätningen på många digitalmultimetrar kan bli lurad av en uttorkad elektrolytkondensator - den visar för mycket om kondensatorn har stora förluster (högt ESR), och den felvisningen väger ofta upp kapacitansminskningen. Har man en riktig RCL-mätare eller gammaldags mätbrygga som kan mäta kapacitans och förlustfaktor med sinusspänning vid några olika frekvenser, eller helt enkelt en "komponentprovare" som ger lissajousfigurer på oscilloskop, så är det mindre risk att dra felaktiga slutsatser.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

RoXa (trådstartaren)

#19 » 23:48:36, 23-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bara mätt dem med den inbyggda funktionen på multimetern. Har ingen annan utrustning för ändamålet. Mätningen gav rimliga värden, men det är lurigt då det kan finnas parasitströmmar genom komponenter som kopplar ihop andra kapacitanser, plus de faktorer du nämnt. Bäst är väl att löda av dem, mäta i felsökningssyfte och sedan byta ut dem. Det ser ut att vara vanliga standardkomponenter. Eller finns det något lurt man måste tänka på annat än max spänning och kapacitansen?

Ska analysera kretsschemat en gång till innan jag kopplar på spänningen, för att säkerställa att jag inte bränner något av misstag. De olika externa komponenterna får simuleras. Tänkte sätta ett effektmotstånd istället för magnetiseringsspolen och ett vanligt motstånd med en seriekopplad knapp istället för NTC sensorn. Det borde duga för att kunna testa den grundläggande funktionen.

1 person gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

torbjorn_forsman

#20 » 08:36:02, 24-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I den här kretsen går det nog bra med billiga standardelektrolyter överallt, jag ser ingen anledning att använda t ex låg-ESR eller några specialtyper med extra låg läckström.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se