Tack för att du delar med dig
Visste inte att det fanns ett uppgraderingskit.
Jag har monterat ur kortet och börjat att felsöka det på labbänken. Mer om det kommer snart.
När jag var och skruvade så såg jag att de kopplat förbi kretskortet med ett relä för magnetiseringen. Testade att slå på värmefläkten och aktivera relät, och efter en stund så får jag ljumen luft ur defrosterspjällen mot framrutan. Det är defenitivt inga 2 kW värme.
Lösningen med relät är en direkt brandfara, då det kan aktiveras utan att fläkten är på. Det kan nog vara så att kanthaltråden delvis brunnit eller skakats av, om den är parallellkopplad i flera lindningar. Har inte kollat närmare på elementet ännu.
Mätte dock spänningen ut från generatorn och den låg på 20 VDC vid ca 1500 rpm på motorn. Har ingen möjlighet att mäta strömmen då den kan vara upp till 65 A. Får kanske köpa mig en tångamperemeter... Spännigen ska kunna gå upp till 42 volt enligt manualen (kretskortet har en anordning som slår ifrån generatorn helt om spänningen går över 56v), men det var för kallt och mörkt vid tillfället för att undersöka det närmare.