Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

6 poligt växlande relä

26 inlägg • Sida 2 av 2
El/Elektronik i traktorer

QV_

#16 » 22:32:27, 26-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läser man Bosch anslutningsnummer så får man fram att

15 är +
31b är minus via ströbrytare
81a är + ut (förmodar att det är + ifrån 15)

56 matning + alltså över omkopplare
56a helljus
56b halvljus

Så den 6:e polen som du saknar på en 5 polig tror jag är 81a
Vilken man lätt kan skapa med ett extra relä vid sidan om.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



torbjorn_forsman

#17 » 22:49:13, 26-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller också plockar man bara ett relä med rätt funktion ur ett bilvrak i närheten, eller ur någon skrotlåda i ett garage som inte har storstädats på länge.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jan Pålsson

#18 » 22:52:52, 26-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill minas att de reläer även satt i 240 serien så de bör gå o hitta beg
Jan Pålsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:26, 27-05-2010
Ort: Kristianstad
Maskintyp: Traktor
Maskin: John deere 4440 6620 1055 Bm boxer Buick-59 caddy-55

torbjorn_forsman

#19 » 23:28:56, 26-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Läser man Bosch anslutningsnummer så får man fram att

15 är +
31b är minus via ströbrytare
81a är + ut (förmodar att det är + ifrån 15)

56 matning + alltså över omkopplare
56a helljus
56b halvljus

Så den 6:e polen som du saknar på en 5 polig tror jag är 81a
Vilken man lätt kan skapa med ett extra relä vid sidan om.


Jag har nu ett liknande relä från en VW framför mig. VAG-nummer 411 941 583B
Den växlande kontakten ligger med ankaret till 56 och de båda utgående kontakterna till 56a och 56b.
Ljustutekontakten mellan 30 och 56a.
Reläspolen mellan 30 och S.

Skillnaden mellan reläerna är alltså att på VW-relät, delar spolen och ljustutekontakten på samma matning. Och manöverström (som ska jordas för att reläet slår om) heter på VW-språk S, istället för 31b.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ingoberra (trådstartaren)

#20 » 19:10:03, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Det blev en tur till mekonomen för ett reläköp. Hade hellst haft det som orginal men hade inte tid å leta reda på ett relä med orginalfunktion. För å komma åt så lär ratten bort å orkar inte rassla hur mycket som hellst. Hur många amp tål tändningslåset måntro? På strålkastarläget är det nu 110w uttag. Sen ca 100w till på övriga.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

torbjorn_forsman

#21 » 00:14:13, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar alltid vara bra att sätta dit avlastningsreläer så att tändningslåset inte behöver belastas med mer än deras manöverström. Gärna ett för kl 15 och ett annat för kl 50.

Ett gott råd är dock att INTE köpa reläer på Mekonomen eller andra biltillbehörsfirmor, de är nästan utan undantag av undermålig kvalitet. Det är bättre och säkrare att plocka fabriksmonterade reläer av pålitliga märken ur bilvrak från 90- eller 00-talet.
Ett säkert tecken på undermåliga reläer är att flatstiften är av järnplåt med någon blank ytbehandling (kolla om de är magnetiska!) . Bättre reläer brukar ha flatstift av mässing, ev förtennad.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Alrik

#22 » 07:56:16, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det brukar alltid vara bra att sätta dit avlastningsreläer så att tändningslåset inte behöver belastas med mer än deras manöverström. Gärna ett för kl 15 och ett annat för kl 50.

Ett gott råd är dock att INTE köpa reläer på Mekonomen eller andra biltillbehörsfirmor, de är nästan utan undantag av undermålig kvalitet. Det är bättre och säkrare att plocka fabriksmonterade reläer av pålitliga märken ur bilvrak från 90- eller 00-talet.
Ett säkert tecken på undermåliga reläer är att flatstiften är av järnplåt med någon blank ytbehandling (kolla om de är magnetiska!) . Bättre reläer brukar ha flatstift av mässing, ev förtennad.


Vad klassas som bättre reläer?

Är Hella och Bosch är bara skit nu som lever på gammal meriter?
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

torbjorn_forsman

#23 » 09:43:59, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hella och Bosch har både bättre och sämre sorter. De sämre säljs på mackar och hos biltillbehörsfirmor, de bättre säljs till industri och fordonstillverkare. Jag har sett Hella-reläer (de där som har blå halvgenomskinlig kåpa och en påbyggd säkringshållare, ingår/ingick ofta i kabelsatser för extraljus), som har varit rent skräp, alla metalldelar har varit av järnplåt med någon blank avflagnande ytbehandling som är helt borta sedan relät har suttit ett år i ett motorrum, när man sen ska byta relät visar det sig att kabelskorna har rostat fast i flatstiften.

Andra bra reläfabrikat som man kan hitta i fordonsbranschen är t ex Siemens/Epcos, Cartier, TE/Tyco/Schrack, Omron .

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ingoberra (trådstartaren)

#24 » 14:38:27, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag när jag skulle starta traktorn var det bara glödningen som reagera när jag drog i startspaken. Bara fram med verktygen å lossa ratt å instrumentpanel igen. En kabel som hade sträckts lös ifrån startspaken. Snabbt fixat men onödigt ändå.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

rospigg

#25 » 19:28:14, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bildelsfirman här i närheten (AD) hade bara Hellareläer, av den anledningen att "Vi har slutat med billiga reläer, då det oftast är bara skit"
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

peo007

#26 » 21:42:44, 28-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

peo007
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:14:07, 11-10-2009
Ort: Norra uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-24
Volvo BM 650


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se