Sida 2 av 2

Re: 6 poligt växlande relä

InläggPostat: 22:32:27, 26-01-2022
av QV_
Läser man Bosch anslutningsnummer så får man fram att

15 är +
31b är minus via ströbrytare
81a är + ut (förmodar att det är + ifrån 15)

56 matning + alltså över omkopplare
56a helljus
56b halvljus

Så den 6:e polen som du saknar på en 5 polig tror jag är 81a
Vilken man lätt kan skapa med ett extra relä vid sidan om.

Re: 6 poligt växlande relä

InläggPostat: 22:49:13, 26-01-2022
av torbjorn_forsman
Eller också plockar man bara ett relä med rätt funktion ur ett bilvrak i närheten, eller ur någon skrotlåda i ett garage som inte har storstädats på länge.

Re: 6 poligt växlande relä

InläggPostat: 22:52:52, 26-01-2022
av Jan Pålsson
Vill minas att de reläer även satt i 240 serien så de bör gå o hitta beg

Re: 6 poligt växlande relä

InläggPostat: 23:28:56, 26-01-2022
av torbjorn_forsman
QV_ skrev:Läser man Bosch anslutningsnummer så får man fram att

15 är +
31b är minus via ströbrytare
81a är + ut (förmodar att det är + ifrån 15)

56 matning + alltså över omkopplare
56a helljus
56b halvljus

Så den 6:e polen som du saknar på en 5 polig tror jag är 81a
Vilken man lätt kan skapa med ett extra relä vid sidan om.


Jag har nu ett liknande relä från en VW framför mig. VAG-nummer 411 941 583B
Den växlande kontakten ligger med ankaret till 56 och de båda utgående kontakterna till 56a och 56b.
Ljustutekontakten mellan 30 och 56a.
Reläspolen mellan 30 och S.

Skillnaden mellan reläerna är alltså att på VW-relät, delar spolen och ljustutekontakten på samma matning. Och manöverström (som ska jordas för att reläet slår om) heter på VW-språk S, istället för 31b.

Re: 6 poligt växlande relä

InläggPostat: 19:10:03, 27-01-2022
av Ingoberra
Bild
Det blev en tur till mekonomen för ett reläköp. Hade hellst haft det som orginal men hade inte tid å leta reda på ett relä med orginalfunktion. För å komma åt så lär ratten bort å orkar inte rassla hur mycket som hellst. Hur många amp tål tändningslåset måntro? På strålkastarläget är det nu 110w uttag. Sen ca 100w till på övriga.

Re: 6 poligt växlande relä

InläggPostat: 00:14:13, 28-01-2022
av torbjorn_forsman
Det brukar alltid vara bra att sätta dit avlastningsreläer så att tändningslåset inte behöver belastas med mer än deras manöverström. Gärna ett för kl 15 och ett annat för kl 50.

Ett gott råd är dock att INTE köpa reläer på Mekonomen eller andra biltillbehörsfirmor, de är nästan utan undantag av undermålig kvalitet. Det är bättre och säkrare att plocka fabriksmonterade reläer av pålitliga märken ur bilvrak från 90- eller 00-talet.
Ett säkert tecken på undermåliga reläer är att flatstiften är av järnplåt med någon blank ytbehandling (kolla om de är magnetiska!) . Bättre reläer brukar ha flatstift av mässing, ev förtennad.

Re: 6 poligt växlande relä

InläggPostat: 07:56:16, 28-01-2022
av Alrik
torbjorn_forsman skrev:Det brukar alltid vara bra att sätta dit avlastningsreläer så att tändningslåset inte behöver belastas med mer än deras manöverström. Gärna ett för kl 15 och ett annat för kl 50.

Ett gott råd är dock att INTE köpa reläer på Mekonomen eller andra biltillbehörsfirmor, de är nästan utan undantag av undermålig kvalitet. Det är bättre och säkrare att plocka fabriksmonterade reläer av pålitliga märken ur bilvrak från 90- eller 00-talet.
Ett säkert tecken på undermåliga reläer är att flatstiften är av järnplåt med någon blank ytbehandling (kolla om de är magnetiska!) . Bättre reläer brukar ha flatstift av mässing, ev förtennad.


Vad klassas som bättre reläer?

Är Hella och Bosch är bara skit nu som lever på gammal meriter?

Re: 6 poligt växlande relä

InläggPostat: 09:43:59, 28-01-2022
av torbjorn_forsman
Hella och Bosch har både bättre och sämre sorter. De sämre säljs på mackar och hos biltillbehörsfirmor, de bättre säljs till industri och fordonstillverkare. Jag har sett Hella-reläer (de där som har blå halvgenomskinlig kåpa och en påbyggd säkringshållare, ingår/ingick ofta i kabelsatser för extraljus), som har varit rent skräp, alla metalldelar har varit av järnplåt med någon blank avflagnande ytbehandling som är helt borta sedan relät har suttit ett år i ett motorrum, när man sen ska byta relät visar det sig att kabelskorna har rostat fast i flatstiften.

Andra bra reläfabrikat som man kan hitta i fordonsbranschen är t ex Siemens/Epcos, Cartier, TE/Tyco/Schrack, Omron .

Re: 6 poligt växlande relä

InläggPostat: 14:38:27, 28-01-2022
av Ingoberra
Idag när jag skulle starta traktorn var det bara glödningen som reagera när jag drog i startspaken. Bara fram med verktygen å lossa ratt å instrumentpanel igen. En kabel som hade sträckts lös ifrån startspaken. Snabbt fixat men onödigt ändå.

Re: 6 poligt växlande relä

InläggPostat: 19:28:14, 28-01-2022
av rospigg
Bildelsfirman här i närheten (AD) hade bara Hellareläer, av den anledningen att "Vi har slutat med billiga reläer, då det oftast är bara skit"

Re: 6 poligt växlande relä

InläggPostat: 21:42:44, 28-02-2022
av peo007